Är det takgips som gäller eller ska man använda sig av vanliga gipsskivor?

Jag har sett lite bilder på takgips-tak och då har man ganska tydligt sett spackelytan över skarvarna. Jag har också läst lite här på forumet och det verkar vara ganska svårt att få till det helt slätt utan synliga skarvar.

Om man inte spacklar skarvarna utan låter dom vara...är det någon som har en bild på ett sådant tak?
 
Vanliga gipsskivor fungerar minst lika bra, dock är formatet otast större och därför kan monteringen i tak bli komplicerad.
Lösningen heter skivlyft och finns att hyra för en billig slant, då kan du hissa upp skivan själv och sen skruva fast den, jämfört med att du behöver vara minst 2-3 personer i vanliga fall.

Köp inga lågpris/budgetskivor då dessa kan sakna försänkningen i ytterkant som är till för spackel och remsa.
Spackla norgrant flera flera gånger så ska du se att du får ett riktigt slätt och snyggt tak. Det här med att låta bli att spackla är absolut inget att rekomendera, det ser ut som ¤#%&&%¤

/elof
 
bergholm skrev:
Är det takgips som gäller eller ska man använda sig av vanliga gipsskivor?

Jag har sett lite bilder på takgips-tak och då har man ganska tydligt sett spackelytan över skarvarna. Jag har också läst lite här på forumet och det verkar vara ganska svårt att få till det helt slätt utan synliga skarvar.

Om man inte spacklar skarvarna utan låter dom vara...är det någon som har en bild på ett sådant tak?
Jag fick 4 skarvar i min hall som det spenderades 2 dagars spackel, slipa, spackel, slipa, spackel, slipa, spackel, slipa, spackel, slipa, spackel, slipa typ.
Nu syns inte något överhuvudtaget.

Jag använde vanligt gips 13 mm från ByggMax med försänkta kanter.

Kan tillägga att jag är rätt envis av mig........
 
Själv satte jag microlit på gipsskivorna i taket. Detta för att slippa remsa i kortskarvarna mellan skivorna (alltså där det inte finns någon försänkning för densamma).

Funkade perfa.

/Gojan
 
Jag satte 13mm gips från byggmax i mitt tak och jag behövde bara spackla och slipa  två gånger för att det skulle bli omöjligt att se var skarvarna var. Man får in tekniken ganska fort faktiskt.

Sedan grundade jag två gånger med byggmax Alpina takfärg och efter det slutströk jag med en högkvalitativ färg som hette Milltex (kommer inte ihåg tillverkaren). Blev riktigt bra :cool:.
 
[quote author=Mikael S link=1154159494/0#4 date=1154178309]Jag satte 13mm gips från byggmax i mitt tak och jag behövde bara spackla och slipa  två gånger för att det skulle bli omöjligt att se var skarvarna var. Man får in tekniken ganska fort faktiskt.quote]

Hur gör du för att se om spacklingen är tillräcklig överallt? Har spacklat lite på väggarna nu och hur vet jag om det räcker? Lång linjal och lampa eller? Det är lite tråkigt om man hunnit måla ett lager innan man upptäcker att man slarvat på 13 skruvskallar!
 
¤ maria ¤ skrev:
Jag satte 13mm gips från byggmax i mitt tak och jag behövde bara spackla och slipa  två gånger för att det skulle bli omöjligt att se var skarvarna var. Man får in tekniken ganska fort faktiskt.quote]

Hur gör du för att se om spacklingen är tillräcklig överallt? Har spacklat lite på väggarna nu och hur vet jag om det räcker? Lång linjal och lampa eller? Det är lite tråkigt om man hunnit måla ett lager innan man upptäcker att man slarvat på 13 skruvskallar!

Jag använde faktiskt en bredspackel och lampa i början innan man fick känsla för det sedan behövs inte det, det går automatiskt. Var dock noga med att hålla spackeln 90 grader mot taket annars böjer den sig och avståndet till taket blir mindre i mitten (vid skåran mellan gipsskivorna).
Detta gäller också när du spacklar. Jag drog på ganska mycket spackel och höll då spackeln i låg vinkel (handtaget när taket). Direkt efter skrapade jag bort överflödigt spackel med spackeln i 90 graders vinkel.

När man målat första gången syns det direkt var det behöver kompletteras.
Jag antar att du grundmålar innan du slutstryker och då är det inte hela världen ifall du måste spackla lite i efterhand.

Angående skruvskallar är det ju bara att känna med fingrarna ifall det är slätt.

Gör om gör rätt som jag brukar säga ;D (fast jag har ju också hållt på att renovera i ett halvår nu :()
 
Tack för era svar!
Angående glasfiberremsa...detta är alldeles nytt för mig...när och hur sätter man fast den? Ska den följa skarven ner i "diket" eller ska den läggas över som en brygga?

Milltex köpte jag 20 liter av häromdagen :)
 
Remsan är väl självhäftande?

Det är bara att klistra fast den i skarven innan du spacklar.

Tänk också på att du måste skära en egen "fördjupning" på kortsidorna och sedan lägga i remsan där.
 
Har provat två metoder i två olika rum, båda med takgipsskivor.
-I det ena spacklades skarvarna och slipades. Sedan limmade jag Microlit väv i hela taket. Målade två gånger. Mycket bra resultat som stått sej i nio år nu.
-I det andra spacklade och slipade jag och målade direkt utan väv. Efter något år syntes sprickor i alla skarvar... :'(
-I ett annat rum är bara skruvskallarna spacklade, och skarvarna syns.
När det är dags att måla om, kommer jag att limma väv innan målning!
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Nja, jag har en mkt tunn, lite stel glasfiberväv, modell microlite fast inte det märket, och den klistras med vävlim. Inte självklistrande.
Och den ska inte upp förrän spackling, slipning och annat underjobb är helt klart. Det går säkert att dra lite spackel ovanpå väven också, men tanken är att väven ska hålla ihop underlaget och skydda mot småsprickorna i spacklet under.
Så, när vävlimmet torkat, är det rolla färg som gäller.
 
OlssonX skrev:
Nja, jag har en mkt tunn, lite stel glasfiberväv, modell microlite fast inte det märket, och den klistras med vävlim. Inte självklistrande.
Och den ska inte upp förrän spackling, slipning och annat underjobb är helt klart. Det går säkert att dra lite spackel ovanpå väven också, men tanken är att väven ska hålla ihop underlaget och skydda mot småsprickorna i spacklet under.
Så, när vävlimmet torkat, är det rolla färg som gäller.
Rekord i att lyfta en gammal tråd kanske? 6 år! :)
 
  • Gilla
Oppe
  • Laddar…
Haha! Ja, det kan det nog vara :D. Jag snubblade liksom över den, letade efter en grej.
Men - skam den som ger sig!
 
Man får hoppas att TS inte fortfarande spacklar, slipar, spacklar, slipar......... :D
 
Perfekt att någon lyfte fram detta, passar mig utmärkt!

Jag kommer flytta in i ett nytt hus snart, och plannerar bl.a. att "fixa" tak, lister och väggar så att det blir så fint som möjligt (vi vill ändå måla om/tapetsera det mesta).

Min tanke för att få ett helt slätt tak, är att först:
Slipa/spacka/jämna till taket ordentligt.
Sätta upp fiberduk i taket, med våtrumslim.

Jag har använt sådan tapet i en lägenhet med ojämna betongväggar (easycover tror jag märket var) och det var galet bra, och vansinnigt enkelt/tids-besparande.

Frågan är... hur blir detta i tak?
Våtrumslimma ett varv kanske, för att få en bra yta först? (detta rekommenderades på torra ytor..).
Dock är ju våtrumslim dyrt som f*n vart man än köper det, så behöver man inte göra det vore det trevligt.

Någon som gjort detta? Vilka material rekommenderas? Easy cover duken minns jag som tung (rätt tjock), så tycker tyngdkraften borde göra detta arbete ganska besvärligt.

Tips? Tankar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.