Har efter mycket letande äntligen hittat det nästa optimala huset. Det finns dock ETT problem, nämligen att uppvärmning sker via en 35 år gammal kombipanna olja/ved samt en 15 år gammal brännare. Min första tanke är att byta brännare, men personer i min bekantskapskrets säger att det är dumt att byta brännare i en så gammal panna, eftersom pannan, precis som brännaren, nått slutet på sin levnadsbana - det är bara att byta ut hela rasket menar de.

Stämmer det generellt? Och är det i så fall klokt att titta på någon alt. värmekälla typ bergvärme eller elpanna/värmepump? (Huset drar enl. nuvarande ägaren c:a 2 kbm olja per år - det är ett rätt litet hus.)

 
Pannan bör du byta ut, det kostar nog mer att ha den kvar än att byta värmekälla.

Vi ska byta ut våran panna från 1963 till en pelletspanna istället. För mycket folk som går med i bergvärme sekten nu för tiden. ;D
 
Bergvärme ja, det är nog tveksamt om det är ekonomiskt klokt för det huset, det drar ju inte mer 2 kbm olja, så att hämta hem investeringen på bergvärme tar sina modiga år i detta fall....

Pellets har jag läst lite om, men känns lite "byngligt" att hålla på med.... inte minst behöver man väl något form av vettigt förråd för pelletsen eller...? Ska man köpa pellets på bulk (vilket väl är det billigaste och bekvämaste antar jag) så har jag fattat det som att pelletsbilen "skjuter" in typ tre ton pellets genom ett rör in i pelletsförrådet - jag trodde att man fick ett par pallar levererade snyggt och prydligt, men så verkar det inte vara....?

Det optimala vore om det gick att använda den befintliga oljetanken som pelletsförråd på något sätt, men det kanske inte funkar.....?

Jag känner mig helt jäkla villrådig just nu, vi vill verkligen ha huset och skulle sannolikt få det till ett pris som gör att vi kan lägga på säkert 100 - 150 tkr på lånet för att investera ny uppvärmningskälla - men vad ska vi byta till...?!
 
Om pannan fortfarande inte drar mer så är väl det vettigaste att låta den gå till den tar slut. Under tiden sparar ni för byte och så att ni vet vad ni vill ha när den lägger av. Den sista sucken brukar, av egen erfarenhet, ske en juldagsmorgon eller annan olämplig tidpunkt ;). Pannan kan faktiskt gå flera år till om man har tur!
 
yonna skrev:
Om pannan fortfarande inte drar mer så är väl det vettigaste att låta den gå till den tar slut. Under tiden sparar ni för byte och så att ni vet vad ni vill ha när den lägger av. Den sista sucken brukar, av egen erfarenhet, ske en juldagsmorgon eller annan olämplig tidpunkt  ;). Pannan kan faktiskt gå flera år till om man har tur!
Det här med tur är inte min starka sida - jag kan nästan garantera att pannan skulle lägga av just typ juldagsmorgonen och det redan kommande jul  :D  Och att DÅ byta uppvärmningskälla skulle väl betyda att vi var utan värme, mitt i vintern, i en månad eller vad det kan ta att få något nytt på plats.....nä, jag vill nog satsa på att fixa detta direkt i samband med inflytten i juni.
 
PatWest skrev:
Pannan bör du byta ut, det kostar nog mer att ha den kvar än att byta värmekälla.

Vi ska byta ut våran panna från 1963 till en pelletspanna istället. För mycket folk som går med i bergvärme sekten nu för tiden.  ;D
Vi har bytt till pellets och är mycket nöjda. Jämnare värme, mer värme, bättre och mer drag i luftbytet i källaren är positiva "bieffekter".

mvh plexi
 
esox skrev:
jag trodde att man fick ett par pallar levererade snyggt och prydligt, men så verkar det inte vara....?
Vi kommer köra vecko-förråd till att börja med, och få pellets på pall i 16kg säckar. Bygger eget bulkförråd i framtiden.

Sen håller det skorstenen varm och håller självdraget vid liv, precis som pleximaster skriver.


 
Hej esox!
Förstår hur du känner dig och tyvärr måste jag hålla med om att pannan bara är att kasta ut. 35 år - då smäller det närsomhelst. Köper du huset i dagarna och bokar in ett pannbyte före halvårsskiftet så kan du utnyttja rotavdraget. Blir några tusenlappar i alla fall.
Jag gjorde "misstaget" på en 25 år gammal panna att behålla den och stoppa in pelletsbrännare. Missförstå mig rätt ;). Det har gått utmärkt och jag har burit säckar, fyllt veckoförråd och skrapat ur brännaren i drygt 2 år. Inte särskilt jobbigt tycker jag. Men det hade varit oerhört mkt enklare med en ny panna för pellets och ett sk bulkförråd som man blåser in pelletsen i. En elpatronsbackup hade också varit trevligt även om jag inte behövt det ännu. besparingen på 25 månader jfrt med olja har varit 24 000:- + / - några hundralappar. Förbrukade runt 2,5 m3 olja tidigare. Brännaren är således avbetald och nu ska den nya pannan in i maj tillsammans med ett bulkförråd.
F ö kan nämnas att pelletspriserna har gått ned med ca 7% sedan årsskiftet.
Lycka till
 
esox skrev:
Uppvärmning sker via en 35 år gammal kombipanna olja/ved samt en 15 år gammal brännare.
Men den pannan sitter du i den optimala sitsen för att utan att skämmas kunna kasta ut skiten och satsa på precis vad du vill. Det känns värre att kasta ut nästan nya prylar...
Huset drar enl. nuvarande ägaren c:a 2 kbm olja per år - det är ett rätt litet hus.
En så gammal panna har förmodligen ganska dålig verkninsgrad. Så om det räcker med 2 kbm så är ditt värmebehov inte mer än ca 14-15000 kW /år. Det kommer innebära att uppvärmningskostnaden med en ny pelletspanna blir väldigt låg, eftersom merkostnaden jämfört med en ny oljepanna kommer att betala sig hyffsat fort.

Ps. Milda vintrar är bra för plånboken. Min senaste årskonsumtion stannade på 1,77 kbm. (Byggår -46, dåligt isolering, 77 + 77 m2, Panna från -98)
 
Om du bor i den södra delen av Sverige, och inte vill "kladda" med pellets, är elpanna/luftvärmepump ett alternativ.
Fast då bör du ju ha ett lågtemperatur radiatorsystem, så du klarar dig med ca 50 grader när det är som kallast.
ROT-avdrag gäller ju där också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.