Jag vill ha vit och grå randigt i klassisk stil med breda ränder i mitt barns rum. Nu är det redan nymålat vitt och fint. Tapet är så dyrt så jag undrar om det "går" att måla ränder på vägg? Eller tar det jättelång tid? Svårt att få snyggt/rakt osv?

skulle i så fall göra breda ränder för enkelhetens skull.

Någon som har erfarenhet?
 
Använd rätt maskeringstape (oftast blå) och långt vattenpass eller en rak bräda o kort vattenpass för att markera var tapen skall sitta, men färg kostar ju en del så om det blir så billigt vet jag inte.
 
Visst går det! Jag orkade inte ens krångla med vattenpass så jag fäste maskeringstejpen uppe vid taket och tryckte sedan fast den som den hängde, själva rullen agerade lod. Det kanske inte är på millimetern rakt om man skulle mäta eller kolla med vattenpass men det är rakt för ögat. Jag blandade bredare och smalare ränder.
 
Tack för svar!
 
Bra maskeringstejp är inte billigt, ca 2kr/m. så har du 2,5m takhöjd blir det 10kr rand. Så det kommer kosta 100kr per meter vägg enbart i tejp om du skall ha 5cm bredd på rändorna.
Priset på tapet blir också ca 100kr per meter vägg om du tager t.ex. ECO Decorama 84052 för 200kr/rulle - det är en klassisk randig tapet.
 
Jag använde vanlig billig maskeringstejp, funkade fint förutom på ett ställe längst upp vid taket där den ville ta med sig underliggande tapet (var bara att måla i med smal pensel efteråt) (y)
 
Hur gammalt är barnet?
 
1 år är han.

Ok tack för tipset om billig tapet!
 
Då kanske det inte är supernoga ang resultatet.....han är snart stor nog att rita själv...;)
 
Kolla på tex rusta de har en hel del billiga tapeter
 
Tejpa ränderna, därefter målar du först vitt på väggen och lite in på tejpen. Låt det torka och måla sedan med den andra färgen. På så vis "låser" det vita du målade så ingen grå färg sugs in under tejpen och du får helt raka kanter. Blir väldigt bra.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.