D09
Noell skrev:
Fel och fel. Det går inte att stycka en tomt mer än vad minsta tomtstorlek i detaljplanen säger. Alternativet är att ändra detaljplanen.

Annars är vi ju inne på nyttan av detaljplaner öht. Vilket iofs är en intressant diskussion, men med långt många fler aspekter än hur stora tomter de enskilda fastighetsägarna vill ha.
Pratade med en från Lantmäteriet idag på Elmia mässan och han tog upp detta med detaljplan, minsta storlek etc och att inte allt för sällan kan man få igenom detta som en "mindre avvikelse" från detaljplan.

Hans uppskattning på en ca 4-5 nya rör i backen var ca 20 - 30 000. Sen om det var 100m2 eller 1000m2 spelade inte så stor roll. Detta gällde Jönköping område iaf.
 
Ja det är inga billiga rör precis.

Med tanke på att det är 3/4-tums galvade vattenledningsrör, och de brukar vara två till tre decimeter långa så blir det rätt rejäl kostnad per meter. Statligt monopol i sin prydno!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Som vanligt är det inte rörbankandet som kostar pengar, utan all utredning och administration. Lantmätaren måste t.ex. ta reda på om den fastighet som ska delas är medlem i någon samfällighet, har eller belastas av servitut, ledningsrätt eller liknande, eller om det finns andra fastighetsrättsliga avtal som måste följa med den avstyckade biten. Och så ska allt detta uppdateras i deras fastighetsregister.
 
b8q skrev:
Som vanligt är det inte rörbankandet som kostar pengar, utan all utredning och administration. Lantmätaren måste t.ex. ta reda på om den fastighet som ska delas är medlem i någon samfällighet, har eller belastas av servitut, ledningsrätt eller liknande, eller om det finns andra fastighetsrättsliga avtal som måste följa med den avstyckade biten. Och så ska allt detta uppdateras i deras fastighetsregister.
jo, vi förstår att det är en himla massa jobb detta utredande.

Ungefär som att knacka in fastighetsbeteckningen på datorns tangentbord
och läsa vad som står på skärmen.

Eller var det något annat du menade?
 
  • Gilla
danielandersson
  • Laddar…
Många äldre dokument rörande en fastighet, servitut, mm, finns inte elektroniskt lagrat.
En släkting drabbades av det vid förändring av fastighet och det blev i slutändan en riktigt dyr affär att lösa. Dokumentet som stökade till det fanns inte inscannat utan endast i pappersform.
 
Jo AndersS, undantag till det enkla förfarandet finns naturligtvis,
där man till och med måste rekvirera en kopia på ett dokument från ett analogt arkiv.
Blåsa bort lite damm, köra pappret i kopiatorn och betala 10 kr i porto.

Men på det hela förefaller verksamheten som ett sätt att dra in skatt.
Eller för att uttrycka det elakare: En monopolmyndighet som rullar sig i pengar.

Det liknar inskrivningsmyndighetenens "stämpelskatt" på 1,5% och pantbrevens 2% på beloppet.

Betecknande nog sköts både lagfarter och pantbrev av Lantmäteriet.
Vilken affärsidé :D


Kontrollfrågor:
Varför kostar lagfarten 10 gånger mer för en fastighet som köps för en miljon än för en stuga för hundra tusen?

Varför kostar det 10 gånger mer att registrera pantbrev för en miljon än för hundra tusen?

Kan det vara så mycket dyrare att skriva till en extra nolla?
 
  • Gilla
dsub
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Varför kostar lagfarten 10 gånger mer för en fastighet som köps för en miljon än för en stuga för hundra tusen?

Varför kostar det 10 gånger mer att registrera pantbrev för en miljon än för hundra tusen?

Kan det vara så mycket dyrare att skriva till en extra nolla?
Det låter som när de intervjuade en frisör i och med ett lagförslag om att det skulle bli olagligt att ha en herr- och damprislista. Reportern frågade frisören om nu alla skulle få betala det billigare herrpriset. "Nej, nu kan jag ju ta dam-betalt av alla!" svarade frisören med ett flin.
 
Visst kostar det pengar men det är värt att det blir rätt också. Vi är lyckligt lottade här i Sverige som har det så dokumenterat kring fastigheter. Hur ofta styckar man egentligen av en bit till sin tomt i livet? Jag betalar hellre några tusenlappar extra så det blir ordentligt gjort än att något skojarföretag missar något i hasten efter att ge sina aktieägare så stor utdelning som möjligt.
 
Locos skrev:
Visst kostar det pengar men det är värt att det blir rätt också. Vi är lyckligt lottade här i Sverige som har det så dokumenterat kring fastigheter. Hur ofta styckar man egentligen av en bit till sin tomt i livet? Jag betalar hellre några tusenlappar extra så det blir ordentligt gjort än att något skojarföretag missar något i hasten efter att ge sina aktieägare så stor utdelning som möjligt.
Jo visst, men det finns mycket brister i rättssäkerheten i de processer som Lantmäteriet utför.
För de blodspengar de debiterar borde de kunna leverera bättre produkter.

Hört talas om folk som har fått sina ägandes fastigheter "stulna" och belånade på grund av Lantmäteriets slappa hantering?
Och fått lägga mycket tid och pengar för att rädda sin egendom.
Och denna myndighet låter det hela fortgå, med motiveringen att det inte är så många som drabbas.

http://www.privataaffarer.se/nyheter/skydda-dig-mot-identitetskapning-115061

Jag skulle vilja påstå att det rör sig om ren rättsröta och ovilja/oförmåga att utföra sitt offentliga uppdrag.
 
KnockOnWood skrev:
Jo AndersS, undantag till det enkla förfarandet finns naturligtvis,
där man till och med måste rekvirera en kopia på ett dokument från ett analogt arkiv.
Blåsa bort lite damm, köra pappret i kopiatorn och betala 10 kr i porto.

Men på det hela förefaller verksamheten som ett sätt att dra in skatt.
Eller för att uttrycka det elakare: En monopolmyndighet som rullar sig i pengar.
.
.
Nu känns det som tråden går lite utanför syftet, då den tenderar att bli en generell skattefråga, eller ;) ?

En avstyckning eller omfördelning av fastigheter och dess kostnader kan vi nog konstatera är beroende av många faktorer. Vissa är enkla andra mera komplicerade utifrån läge och historik.
Däremot är min erfarenhet under de senaste 10 åren att man får ett väl dokumenterat underlag som redovisar gjort arbete, både på plats och administrativt. Sedan förekommer det att Lantmäteriet ibland ger prisförslag på fast pris, dock kan man välja löpande räkning.
Huruvida timdebitering är för hög eller inte kan nog fylla en egen tråd ;) utan det är bättre att utgå från de kostnader som Lantmäteriet använder så man kan bilda sig en uppfattning om vilka kostnader som man kan få räkna med vid ett utfört arbete.
 
D09 skrev:
Pratade med en från Lantmäteriet idag på Elmia mässan och han tog upp detta med detaljplan, minsta storlek etc och att inte allt för sällan kan man få igenom detta som en "mindre avvikelse" från detaljplan.

Hans uppskattning på en ca 4-5 nya rör i backen var ca 20 - 30 000. Sen om det var 100m2 eller 1000m2 spelade inte så stor roll. Detta gällde Jönköping område iaf.
Absolut kan man få igenom en mindre avvikelse från Lantmäteriet, men det brukar inte handla om många procent. Men kan man visa på att en förrättning med avvikelse från detaljplan är mer lämplig är det absolut inte omöjligt :)
 
AndersS skrev:
Nu känns det som tråden går lite utanför syftet, då den tenderar att bli en generell skattefråga, eller ;) ?...
Du har rätt, förlåt!
Det är den lille rättshaveristen i mig som går igång.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
du kan ev. gå runt problemet. kan kalla det för att föda upp djur, naturhistoriskt värde mm. hitta bara på stängsla in, det gillar jordbruksverket. .är det betesmark,utmark. stenrösen mm. mitt råd prata med din advokat, finns många olika vägar i jordabalken om inte jag minns fel. min farsa köpte mark på 1960-talet genom läsa alla lagar.
 
Pratade med läntmäteriet i Alingsås förra veckan. Vi har en tomt som gränsar till min pappas tomt. Båda tomterna är på ca 1500 m2 men hans är platt och vi har halva tomten i en obrukbar sluttning som dessutom är belagt med strandskydd. Så tanken var att av min pappa köpa loss några 100 m2 bara för att få plats för en friggebod och kanske senare ett garage. det hade en timtaxa på nästan 1000 kr i timmen och jag satte kaffet i halsen när hon sa att en " vanlig " fastighetsreglering kostar ca 22-25000. hur det kan kosta så mycket begriper jag inte.
 
callegur81 skrev:
Pratade med läntmäteriet i Alingsås förra veckan. Vi har en tomt som gränsar till min pappas tomt. Båda tomterna är på ca 1500 m2 men hans är platt och vi har halva tomten i en obrukbar sluttning som dessutom är belagt med strandskydd. Så tanken var att av min pappa köpa loss några 100 m2 bara för att få plats för en friggebod och kanske senare ett garage. det hade en timtaxa på nästan 1000 kr i timmen och jag satte kaffet i halsen när hon sa att en " vanlig " fastighetsreglering kostar ca 22-25000. hur det kan kosta så mycket begriper jag inte.
Kan kosta mindre men om du frågar generellt så är det nog ett bra snittvärde på en reglering.
Du vill göra en omfördelning av fastighet och här finns inga omständigheter som tar hänsyn till släkt/personliga förhållanden utan att de ska vara tydligt vad som gäller även i framtiden om det skulle uppstå tvister.
Och 100m2 kan kosta lika mycket, även mera, än att reglera som 1ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.