Mmm, men du ska nog läsa all text, och inte bara rubrikerna...
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Bil och släp skall ha samma typ av däck alltid. Sommardäck på sommaren vinterdäck på vintern.
Var det någon som missförstod? alltså inte vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet eller tvärtom, beroende på årstid.
 
Va, näe..
 
Kan det vara så att så många missförstår regelverket beträffande däcktyp på bil resp släp är för att den saknar logik?
Vad spelar det för roll vilken storlek man har på däcken resp vilka däck som sitter på dragbilen?
Varför är det förbud med att ha dubbade vinterdäck på bilen och odubbade på det obromsade släpet?
 
Det är nog ganska logiskt att släpet ska ha samma eller bättre bromsförmåga än bilen.
 
mycke_nu skrev:
Det är nog ganska logiskt att släpet ska ha samma eller bättre bromsförmåga än bilen.
för
obromsat släp
gällde logiken
 
Jaha. Byt bromsförmåga mot väghållning. :)
 
Man vill undvika fällknivsverkan som man får med sämre däck på släpen

Men undantagen saknar logik
 
mycke_nu skrev:
Jaha. Byt bromsförmåga mot väghållning. :)
och hur påverkas släpets väghållning av dubb eller inte på dragbilen? Visst kan man säkert i någon labmiljö kunna hitta några "mikroskopiska" skillnader, men om man tar in alla andra faktorer så lär det vara försumbart.

Min teori är att det är en gammal förlegad regel från förra årtusendet då odubbade vinterdäck var kassa, vi hade enbart bromsade släp och ABS och Antisladd varianter enbart fanns bara på skrivbordet.
 
Nimajneb skrev:
Vad spelar det för roll vilken storlek man har på däcken
Anledningen till att det är undantag på vinterdäck för släpkärror med 10" hjul är att det inte finns några vinterdäck i denna dimension, jag har sett mopeddäck men de klarar inte belastningen.
 
Det lilla jag kör med släpet på vintern kör jag med sommar c-däck på släpet och dubbfritt eller dubbat på dragbilen. Är det halt på påfarterna så sladdar släpet bakom bilen om man står på lite. Fällkniv har jag aldrig haft någon känning av oavsett lastvikt eller väglag. Jag tror det är en vettig grundregel att ha lika bra eller bättre däck på släpet men jag tycker inte det är så vettigt att det är värt pengarna för fyra dubbade c-däck.....
 
Nimajneb skrev:
och hur påverkas släpets väghållning av dubb eller inte på dragbilen? Visst kan man säkert i någon labmiljö kunna hitta några "mikroskopiska" skillnader, men om man tar in alla andra faktorer så lär det vara försumbart.

Min teori är att det är en gammal förlegad regel från förra årtusendet då odubbade vinterdäck var kassa, vi hade enbart bromsade släp och ABS och Antisladd varianter enbart fanns bara på skrivbordet.
Jag håller med dig! Men den ursprungliga anledningen till reglerna är nog som sagt att bilen ska ha minst lika bra däck som släpet bl a för att inte bli lurad att köra fortare än vad släpet har fäste.
 
cecar33 skrev:
Var det någon som missförstod? alltså inte vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet eller tvärtom, beroende på årstid.
Nejdå, jag missförstod inte, men några sådana regler finns inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.