7 571 läst · 31 svar
8k läst
31 svar
Odubbat till besiktningen?
Hade en liten diskussion med farbror blå förra vintern då jag dundrade in i en poliskontroll med ett liknande släp som detta, 10 tums hjul, men gick fint att åka vidare, dubbdäck på bilen skall tilläggas
http://www.lastexperten.se/vra-produkter/slapvagn-boggie/tiki-b380bp-slapvagn-proffs-boggie
http://www.lastexperten.se/vra-produkter/slapvagn-boggie/tiki-b380bp-slapvagn-proffs-boggie
Kan det vara så att så många missförstår regelverket beträffande däcktyp på bil resp släp är för att den saknar logik?
Vad spelar det för roll vilken storlek man har på däcken resp vilka däck som sitter på dragbilen?
Varför är det förbud med att ha dubbade vinterdäck på bilen och odubbade på det obromsade släpet?
Vad spelar det för roll vilken storlek man har på däcken resp vilka däck som sitter på dragbilen?
Varför är det förbud med att ha dubbade vinterdäck på bilen och odubbade på det obromsade släpet?
och hur påverkas släpets väghållning av dubb eller inte på dragbilen? Visst kan man säkert i någon labmiljö kunna hitta några "mikroskopiska" skillnader, men om man tar in alla andra faktorer så lär det vara försumbart.mycke_nu skrev:
Min teori är att det är en gammal förlegad regel från förra årtusendet då odubbade vinterdäck var kassa, vi hade enbart bromsade släp och ABS och Antisladd varianter enbart fanns bara på skrivbordet.
Det lilla jag kör med släpet på vintern kör jag med sommar c-däck på släpet och dubbfritt eller dubbat på dragbilen. Är det halt på påfarterna så sladdar släpet bakom bilen om man står på lite. Fällkniv har jag aldrig haft någon känning av oavsett lastvikt eller väglag. Jag tror det är en vettig grundregel att ha lika bra eller bättre däck på släpet men jag tycker inte det är så vettigt att det är värt pengarna för fyra dubbade c-däck.....
Jag håller med dig! Men den ursprungliga anledningen till reglerna är nog som sagt att bilen ska ha minst lika bra däck som släpet bl a för att inte bli lurad att köra fortare än vad släpet har fäste.Nimajneb skrev:och hur påverkas släpets väghållning av dubb eller inte på dragbilen? Visst kan man säkert i någon labmiljö kunna hitta några "mikroskopiska" skillnader, men om man tar in alla andra faktorer så lär det vara försumbart.
Min teori är att det är en gammal förlegad regel från förra årtusendet då odubbade vinterdäck var kassa, vi hade enbart bromsade släp och ABS och Antisladd varianter enbart fanns bara på skrivbordet.