Stötte på en frågeställning idag som jag inte hittar något svar på:

Utgå från att det är vinterväglag (mao man måste ha vinterdäck)

1. Får man köra en bil till o från besiktningen med sommardäck?
2. Får man dra en kärra med odubbade vinterdäck med en dubbad bil till besiktningen?

Just resan till o från besiktning har ju inom andra områden ett OK.

Alternativet är naturligtvis att köra en dag då det inte är halt ute:)
 
Om polisen stoppar dig så blir det böter i båda fallen.
 
Utan att leta bland lagtexter eller egentligen veta säger jag nej på båda frågorna. Men någon som faktiskt vet säkert får gärna rätta eller komplettera. Jag har bara rätt svårt att förstå varför det skulle vara OK.
 
Det är ju inte ok enligt lagen, men vet inte om de skulle va nån gråzon till å från besiktningen, kan inte tänka mig det? Ja har besiktat med sommardäck på vintern å fått ok genom att snacka med besgubben, däcken är beställda å blabla. Men polisen skulle nog ge böter,.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Hmm 3a på bollen...
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Alternativet är naturligtvis att köra en dag då det inte är halt ute:)
Jag kan tänka mig andra alternativ. ;) Vinterdäck på bilen och dubbdäck på släpet exempelvis...

Med risk att låta väldigt skenhelig... :surprised:
 
Alfredo skrev:
Jag kan tänka mig andra alternativ. ;) Vinterdäck på bilen och dubbdäck på släpet exempelvis...
Det är helt lagligt.
Jag tror inte det finns någon uthyrningsfirma (förutom i vissa (stor)städer, som har dubbdäcksförbud) av släpvagnar som har odubbade vinterdäck på släpen, alla hyrsläp som jag har sett dom senaste åren har bara haft dubbade vinterdäck
 
Demmpa skrev:
Det är helt lagligt.
Jag tror inte det finns någon uthyrningsfirma (förutom i vissa (stor)städer, som har dubbdäcksförbud) av släpvagnar som har odubbade vinterdäck på släpen, alla hyrsläp som jag har sett dom senaste åren har bara haft dubbade vinterdäck
Ja det var ju det jag menade, att det var det naturliga och lagliga alternativet.
 
quattro1 skrev:
Går fint att köra
[länk]
Att jag inte hittade det själv:surprised:, logiskt sett borde det ju vara tillåtet då man måste kunna besiktiga en bil året runt. Däremot så finns inget formulerat runt det odubbade släpet, här är ju även grundlogiken inte ens självklar så det finns kanske något kryprum någonstans, om inte uttryckt i ett regelverk så kanske det finns prejudikat på det.
 
Ja, det fanns tydligen ett undantag för att köra till och från besiktningen!

Då tänker jag mig följande scenario:
Bilprovningen ska kontrollera däckmönster. Vinterdäck ska ha 3mm mönsterdjup. Jag kommer dit på vintern med odubbade vinterdäck som har 2,5mm mönsterdjup. Bilprovningen säger att mönsterdjupet inte är tillräckligt. Jo, säger jag, detta är mina sommardäck!
 
Bil och släp skall ha samma typ av däck alltid. Sommardäck på sommaren vinterdäck på vintern.
 
cecar33 skrev:
Bil och släp skall ha samma typ av däck alltid. Sommardäck på sommaren vinterdäck på vintern.
Fast det räcker inte.
Odubbat på släpet är inte ok om det är dubbat på bilen. Däremot är tvärtom ok.
Därför har hyrsläpen alltid dubbat, då kan de hyra ut till alla.
 
cecar33 har missuppfattat lagen helt, det finns inget tvång att ha vinterdäck på vintern!
 
injonil skrev:
Ja, det fanns tydligen ett undantag för att köra till och från besiktningen!

Då tänker jag mig följande scenario:
Bilprovningen ska kontrollera däckmönster. Vinterdäck ska ha 3mm mönsterdjup. Jag kommer dit på vintern med odubbade vinterdäck som har 2,5mm mönsterdjup. Bilprovningen säger att mönsterdjupet inte är tillräckligt. Jo, säger jag, detta är mina sommardäck!
Mönsterdjupet 1,6mm gäller vid besiktningen oavsett sommar eller vinterdäck. 3mm gäller bara om du är ute och kör i halka och om det är halka eller inte kan bara Polisen bedöma rättsligt sätt.
 
  • Gilla
quattro1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.