Nu undrar jag hur man blir av med gamla brädor, massa lera i hög, och mycket gamla uppsågade träd och skit som ligger i trädgården.
vi har flyttat till nyrenoverat hus och trädgården ser ut som ett slagfält.
Ekonomin är högst begränsad men jag vill verkligen bli av med det.

Samlar man ihop det och ringer någon som kan frakta bort det? Vem? Hur mycket kan det kosta? Vad behövs? Grävskopa och lastbil?
Det byggs i krokarna, kanske kan man fråga någon där?
 
Släpkärra, handskar och lite tårar. Sen är det borta :) har nog kört 50 vändor till tippen i år
 
Samma här, köp ett släp och börja lassa :)
 
En liten julbrasa kanske kan få väck en del av det?
 
S
jupp på med blåkläder och handskar.
förstår att ekonomin är begränsad precis efter husköp.
du kan säkert få hlälp mot fika( kanske en smörgåstårta, en sån gör många i bygggsvängen lyckliga.
 
Ta i vatten över huvudet bara....det måste få ta lite tid att städa också....
Det kanske går att elda en del...återanvända en del och till tippen med resten...
 
ÅVC i Bromma är riktigt bra, även den bakomTäby (vad den nu heter) om man har mycket grejer på släp... Jag har kört det mesta själv på släpvagn som jag hyr på OKQ8 eller Statoil. Brukar kosta 250 kr för 4 timmar eller ca. 400 kr för ett dygn.
Jag har använt "Junkbusters" också och de tar med sig en hel liten lastbil för 3-4000 kr lite beroende på vad det är för grejer... De släpar ihop allt också men då kan man behöva betala lite extra om det tar lång tid.
 
S
tycker det är tråkigt att förra ägaren lämna det så där.
 
ullberg
anders07 skrev:
ÅVC i Bromma är riktigt bra, även den bakomTäby (vad den nu heter) om man har mycket grejer på släp...
Den "bakom Täby" heter Hagby och även om Sörabs ÅVC:er ofta är välskötta är de numer ordentligt restriktiva med vem som slänger skräp där. Det gäller att man bor i rätt kommun och inte kommer i en reklamskyltad bil:

http://www.sorab.se/Information SORABs AVC Svenska.pdf

Så det gäller att TS bor på rätt ställe, men då är mycket riktigt Hagby bra.

En person jag känner hjälpte sina föräldrar att rensa lite i deras trädgård, kopplade föräldrarnas släp bakom sin bil och åkte till just Hagby för att slänga. Han höll på att bli avvisad då bilen var registrerad på en person (honom) som inte bor i "rätt kommun". Efter ett tag kunde han ändå få dem att acceptera att han kanske ändå hjälpte sina föräldrar, men hade det inte varit för att släpet stått på en person i rätt område hade det aldrig gått.

Jag förstår att det är förknippat med stora kostnader att driva en ÅVC, men jag tror nog ändå kalkylen ser rätt bra ut ur ett samhällsperspektiv, det är någon som stirrar sig lite för blind på den specifika resultaträkningen.

/U
 
Blocketannonser om bortskänkes är alltid värt ett försök. Det finns alltid folk som har behov av fyllnadsmassor och ved till pannan. Har du tur så kommer det någon och hämtar en del av bråten utan att du behöver lyfta ett finger. Och funkar det inte så har det bara kostat 40:- att testa.

Som exempel - när jag rev ut ett badrum från början på 70-talet så lyckades jag sälja en del prylar som jag hade räknat med att få köra till tippen. Badkaret fick jag en femhundring för - köparen bodde i hyreslägenhet och ville ha ett badkar, men ville inte investera pengar i ett nytt. WC-stolen fick jag 250:- för - köparen hade en likadan stol som var trasig och behövde reservdelar. Kommoden och spegelskåpet fick jag två flaskor vin för. Och det är inte det enda "skräpet" som jag blivit av med via blocket.
 
ullberg skrev:
Den "bakom Täby" heter Hagby och även om Sörabs ÅVC:er ofta är välskötta är de numer ordentligt restriktiva med vem som slänger skräp där. Det gäller att man bor i rätt kommun och inte kommer i en reklamskyltad bil:

[länk]

Så det gäller att TS bor på rätt ställe, men då är mycket riktigt Hagby bra.

En person jag känner hjälpte sina föräldrar att rensa lite i deras trädgård, kopplade föräldrarnas släp bakom sin bil och åkte till just Hagby för att slänga. Han höll på att bli avvisad då bilen var registrerad på en person (honom) som inte bor i "rätt kommun". Efter ett tag kunde han ändå få dem att acceptera att han kanske ändå hjälpte sina föräldrar, men hade det inte varit för att släpet stått på en person i rätt område hade det aldrig gått.

Jag förstår att det är förknippat med stora kostnader att driva en ÅVC, men jag tror nog ändå kalkylen ser rätt bra ut ur ett samhällsperspektiv, det är någon som stirrar sig lite för blind på den specifika resultaträkningen.

/U
Verkar ju befängt att det beror på var bilen är registrerat, har dom inga passerkort eller liknande? Så funkar det här, alla som bor i kommunen får ett passerkort, detta öppnar bommen för att komma in på ÅVC.
 
S
då kan dom väl fixa en avgift för andra fordon då eller?
 
Antar att det är nu man önskar att man hade dragkrok.. :-D
blir väl till att lassa på släp då, får väl börja nu om det ska vara beboeligt till midsommar., ;-)

Jo lite snuskigt att dom lämnade det så, men det visste jag om när vi köpte så det var ett jobb vi lixom räknade med.

Smörgåstårta får det väl också bli så man
kan få lite hjälp :)
 
S
jo bil med dragkrok är nästan ett måste när man har hus :)
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
SBH skrev:
då kan dom väl fixa en avgift för andra fordon då eller?
Finns möjlighet att betala , men det är hiskeligt dyrt och ingen normal människa betalar sådana summor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.