Det har aldrig varit OK med jordade och ojordade i samma rum, men som jag nämnde kan det finnas gränsdragningsproblem. Då tex i kök där området med diskbänk, spis, kyl i princip är ett annat rum än den del som är matplats. Och just där hade man en "tumregel" om ca 2 m.
 
seniorkonsult skrev:
Jag hade hem en elektriker som skulle montera jordade uttag i st för de ojordade eftersom jag då ville ha jordade uttag till datorn. Efter en tid upptäckte jag att ett uttag var kvar och det var fortfarande ojordat. Så då behöver jag inte bry mig i det då? :screwy:
Jo, det skall man naturligtvis (som alla har påpekat här innan). MEN, allt med måtta, det är inte med nödvändighet någon ko på isen. Den här regeln var viktig när vi hade mycket skyddsjordade apparater hemma. Men ungefär lagom med att det blev krav på skyddsjordat överallt så hade vi bytt "allt" till dubbelisolerat, så ändringen fick ingen direkt effekt på elsäkerheten som sådan. (Själv idén med "ojordad miljö" som skydd eftersom man tillät klass-0 apparatur är ganska hål i huvudet från början, och fungerade *inte*. Folk dog som flugor ändå. Och fortsatte faktiskt göra det när skyddsjordningen kom, eftersom den ofta blev skadad och det är ett tyst fel...)

Så det viktigaste är att *inte* koppla in något skyddsjordat i ditt ojordade uttag (det är fö en bra idé att *aldrig* göra). Normala dubbelisolerade apparater är ingen fara, även i en blandad miljö. Och det är faktiskt ett "fix" på ett sådant problem som inte kräver någon omdragning, eller ens en elektriker (*), dvs byt uttaget till t ex ett sådant här (http://www.clasohlson.com/se/Vägguttag-4-vägs-Schneider-Exxact/36-1780) Eftersom det enda man har hemma med jordning i ett vanligt rum lär vara stationär dator eller möjligtvis platt-TV, så brukar det inte vara några problem med att låta bli att använda det. Sedan skall man naturligtvis rätta till det, andra vet ju med nödvändighet inte att det finns restriktioner på användningen, men man behöver inte springa ner i källaren och slå av huvudströmbrytaren. Det kan man spara till exv. misstänkt nollsläpp.

Jag levde t ex med ojordade lamputtag i vardagsrummet efter att ha jordat alla vägguttag i flera år (jag visste jag skulle göra om taket vid senare tillfälle). Men eftersom jag inte äger en enda jordad armatur så var det ingen fara. (Tror förresten att jag fortfarande har ett uttag kvar. Får fixa det innan jag flyttar... ;))

Och *ja* man skall i varje fall ha jordfelsbrytare. Det är det enklaste och bästa du kan göra för att märkbart höja din elsäkerhet.

(*) Nej, jag tror att man får svårt att hävda "ändrat användningsområde" här...
 
Idag så försvinner ju skyddsjorden på många Elprylar och ersätts ju med Dubbelisolering istället.

Gå en sväng i hemmet och se vad som är med skyddsjord.

Kaffekokaren
Micron
Kyl/frys
TM/TT
DM
Dator
Evt Tv

Inte ens alla borrmaskiner osv idag eller ens 10-20 år tillbaka har skyddsjord. Tror faktiskt att mycket av det kommer att försvinna.
I många armaturer så ersätts de gamla vanliga drivdonen med HF don alt led och dubbelisoleras och så. Men att det kommer försvinna helt såpass att man i nyinstallation kommer skippa skyddsjorden tror jag inte ens kommer på tal om 100 år.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Eftersom det enda man har hemma med jordning i ett vanligt rum lär vara stationär dator eller möjligtvis platt-TV,
Njae lite mer finns det väl. Strykjärn och brödrost dyker upp spontant. Sen kanske vissa inte stryker eller rostar bröd i "vanliga rum". Hos oss sker dock (ganska sällan iofs...) strykning exempelvis framför TVn eller i sovrummet och det räknas nog som "vanliga rum".
 
Alfredo skrev:
Njae lite mer finns det väl. Strykjärn och brödrost dyker upp spontant. Sen kanske vissa inte stryker eller rostar bröd i "vanliga rum". Hos oss sker dock (ganska sällan iofs...) strykning exempelvis framför TVn eller i sovrummet och det räknas nog som "vanliga rum".
Visst, jag rostar bröd ibland. Men det gör jag i köket, det var främst kök/badrum jag ville utesluta när jag skrev "vanliga" rum. Där det ju varit krav på jordning betydligt längre. (Jag säger inte att det är OK med ojordade uttag direkt över diskbänken. Har man det så, så är det ett allvarligt fel. På många plan.)

Strykjärnet har vi i tvättstugan, men visst, stryker man i vardagsrummet så plugga inte in det i ett ojordat uttag om du har en blandad miljö.
 
Den stora vita elefanten i det ojordade rummet är vattenradiatorerna (och i förekommande fall skyddsjordade elraddar).

Det blir lite lätt löjligt när man hävdar att risken ökar markant genom att sätta ett jordat uttag i en sådan miljö.

För att de ska hända en livshotande olycka så krävs det:

1. Det finns inte JFB
2. Det är fel på den ojordade apparaten
3. Någon berör denna och en jordad apparat samtidigt
4. Beröringen sker så olyckligt att det inte går att släppa

Att man till exempel skulle hålla i den heta delen av ett strykjärn och en trasig lampa samtidigt är inte så sannolikt, om vi säger så.

Däremot har jag personligen fått en kyss när jag tog i en lampa och ett element samtidigt. (Jordat uttag, men "någon" :rolleyes: hade kopplat in en ojordad lampa..)

Just detta senare med byte av stickproppar på gamla bordslampor är nog den största risken, och dessutom en risk som förvärras när vi går mot en helt skyddsjordad miljö. Lösningen stavas givetvis JFB och har man en sådan tycker jag man sova hyfsat gott även om det finns en blandad miljö.

Rent teoretiskt så ersätter givetvis inte JFB skyddsjord, men här får man nog tänka på vad folk gör i praktiken.

Mitt råd är därför:

Lägg pengarna på en JFB hellre än att byta ut ett ojordat uttag. Gärna båda åtgärderna givetvis.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Lysande! Har köpt ett dubbeluttag på CO. Kom fram till att man inte får blanda uttag samt att om man monterar jordade så måste även belysningsinstallationen jordas!
 
Jag håller på att sanera elen i huset då det finns en del "kreativa" lösningar. Finns hur mycket som helst att ta tag i, fem helt omärkta centraler och en del saker som skulle passa i tråden "värsta elkopplingen".

Började med att plocka bort de mest farliga och har kommit till en sak som passar in i den här tråden som ett exempel på hur det nog inte bör se ut.
IMG_2773 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eller ett sånt här, om man behöver både jordat uttag och europakontakter.
9030301745182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pelpet skrev:
Eller ett sånt här, om man behöver både jordat uttag och europakontakter.
Ja fast då måste man ju har jord framdraget. Jag tänker mer på fallet att man upptäcker att man har ett ojordat uttag i ett annars jordat rum, och ingen jord finns framdragen. Då är ett uttag som bara accepterar europapluggar ett enkelt fix som man kan göra själv, tom helt lagligt.

Det förutsätter förstås att man kan nöja sig med att bara kunna plugga in platta europakontakter där det sitter.
 
Man blir begränsad till 2 A / 460 W per Europakontakt, men det spelar ju inte så stor roll idag när det mesta man vill koppla in drar under 100 W.

Det hade ju dock varit trevligt om det fanns ett ojordat uttag som endast accepterade Europakontakt och CEE 7/17.

CEE_7-17_plug.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mycke_nu skrev:
Man blir begränsad till 2 A / 460 W per Europakontakt, men det spelar ju inte så stor roll idag när det mesta man vill koppla in drar under 100 W.

Det hade ju dock varit trevligt om det fanns ett ojordat uttag som endast accepterade Europakontakt och CEE 7/17.
Är de inte 2.5A? Men det gör ju i varje fall ingen jätteskillnad. I många applikationer funkar det, men dammsugaren går inte att plugga in i det uttaget. Det retar mig också att man tvingas jorda ett helt rum när det enda jag någonsin kommer att plugga in är just max CEE 7/17.

P.S. När vi ändå pratar om det. Det här var ju en käck lösning på jordningsproblemet :):

415px-Japanese_air_conditioner_electrical_outlet.jpg

Hur tänkte dom nu? :x (Finns i Japan tydligen).
 
Redigerat:
2.5 A. Det stämmer.
 
Bo.Siltberg skrev:
Dock är detta med två skyddsbarri*ärer en internationell, nästan helig grundprincip för skydd mot elchock som man inte tummar på, aldrig någonsin.
I det föredömligt informativa inlägg # 3 så citerade jag ovanstående.

Vi kan väl vara överens att Sverige och Norden generellt har en hög elsäkerhetsstandard.

Då föll min tanke på hur internationellt är egentligen denna standard?

Nu när många på vinterhalvåret drar mot Thailand och andra främmande länder så är det lätt att glömma att säkerheten ser annorlunda ut.

Hur vanligt är det tex med JFB?

Många har kanske upplevt duschar med direkt eluppvärmt vatten? Hur säkert är detta? En och annan har avlidit i sådana anordningar etc...

Bifoga bild är tagen på ställe med en hel del svenska turister...... DSCN0542.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur det ser ut inomhus är ungefär i paritet med utomhus installationerna.....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.