Jag syftade på den rörliga nätavgiften du betalar per konsumerad kWh idag. I mitt fall ligger den 0,21 öre om jag inte minns helt fel.
 
Thberg skrev:
Jag syftade på den rörliga nätavgiften du betalar per konsumerad kWh idag. I mitt fall ligger den 0,21 öre om jag inte minns helt fel.
Där håller jag med dig. Alla rörliga avgifter nätavgift/energiavgift/ elområdesavgift (+skatter/moms :() påverkar ju naturligtvis kalkylen oavsett om man är köpare eller säljare .
 
roland53 skrev:
Det är just sådana bolag som jag vill undvika med tanke på finansiella muskler, garantier mm.

Du kan läsa om bolaget som ligger bakom här

[länk]

bildat 2012. Kan finnas kvar om 25 år (garantitiden) men sannolikheten att ett "stort" bolag finns kvar är större.
Det normala i branschen är att det är tillverkarna som i sista hand står för garantierna.
De seriösa tillverkarna av solcellspaneler lägger dessutom ut sina produktgarantier på försäkringsbolag då modulernas produktionsgarantier ligger på 25 år, en lång tidshorisont även för stora företag, men inte för försäkringsbolag.
 
Kommer man upp i stora anläggningar så kräver det också typiskt ett mycket stort tak.

För 63 A lär det krävas ca 250 m2 och då talar vi om ett ladugårdstak. För ett jordbruk som ofta redan har 63A blir det då en bra matchning.

För vanliga villor blir det ganska lagom med 16-25A.
 
OlaAnd skrev:
Det normala i branschen är att det är tillverkarna som i sista hand står för garantierna.
De seriösa tillverkarna av solcellspaneler lägger dessutom ut sina produktgarantier på försäkringsbolag då modulernas produktionsgarantier ligger på 25 år, en lång tidshorisont även för stora företag, men inte för försäkringsbolag.
Vad är ditt förslag på hur urvalet av leverantör skall se ut?
Lägsta pris/ kW?
Företag med försäkringsbolag som backar upp garantierna?
Leverantör i närområde (=billigare transport och reskostnader) ?
eller andra urvalskriteria ?
 
Jag tycker att man ska tas in offert från flera leverantörer (dvs återförsäljare).

Investeringen är relativt stor där solcellsmodulerna är nyckelkomponenten som står för den största kostnaden och ska sitta upp länge.
Man bör alltså ta reda på lite om dessa och gå på säkerhet (= välja tillverkare som återförsäkrar sina produkter).
Efter det ska man titta på priset (kr/kW), man vill ju inte betala för mycket. Transportkostnader och andra kostnader bör ju inkluderas i priset/kW. Man ska så klart räkna på totalkostnaden.
Kvalitet till bra pris alltså.
 
OlaAnd skrev:
.
Kvalitet till bra pris alltså.
Ja, där är vi helt överens, men den ekvationen blir svår i praktiken. Vad är bra pris och vad är bra kvalité. Kan nog diskuteras i det oändliga.
Ja, det finns många trådar här på BH att grotta ner sig i betr. solceller ;)
 
Jag känner att jag behöver kommentera en de saker om beräkningen som presenterats här.
Realräntan tycker jag är vad som skall användas i beräkningarna och denna är lägre än 4.2% eftersom inflation och skatteavdrag skall räknas in. Solcellsmoduler av kisel degraderas i genomsnitt med ca 0.5% per år enligt utförda långtidsmätningar. Denna genomsnittliga degradering kan dock skilja något för Sverige eftersom studierna inte utförts här. Sannolikt är degraderingen något lägre men 0.5% ger i alla fall inga glädjekalkyler.

Priset på ett nyckelfärdigt system var under 2012 ca 27 500:-/kWp för takmonterade system med en installerad effekt upp till 5 kWp. Större system ger lägre pris per kWp. Denna uppgift kommer från IEAs Photovoltaic Power Systems Programme.
http://www.iea-pvps.org/index.php?id=93&eID=dam_frontend_push&docID=1560

Om det känns osäkert att räkna med investeringsbidraget bör i allafall ROT avdrag användas i kalkylen.
Det är också viktigt att komma ihåg att räkna med elcertifikaten i kalkylen

Sist men inte minst tycker jag att man skall använda LCOE metoden som i sin tur baseras på nuvärdesmetoden.
 
HansR skrev:
Realräntan tycker jag är vad som skall användas i beräkningarna och denna är lägre än 4.2% eftersom inflation och skatteavdrag skall räknas in. Solcellsmoduler av kisel degraderas i genomsnitt med ca 0.5% per år enligt utförda långtidsmätningar. Denna genomsnittliga degradering kan dock skilja något för Sverige eftersom studierna inte utförts här. Sannolikt är degraderingen något lägre men 0.5% ger i alla fall inga glädjekalkyler.


Det är också viktigt att komma ihåg att räkna med elcertifikaten i kalkylen

.
Realräntan, må så vara att den just nu är lägre än 4,2%, men kalkylen bör väl sträcka sig 20-30 år framåt?. Det är rena gissningsleken, men kan vi anta att realräntan i snitt kommer att ligga under 4,2%?

Om du avser skatteavdrag för solel så är detta bara ett förslag än så länge och vi vet inte exakt var det landar.

Elcerten är ju oxå en joker i leken, vi har ingen som helst aning hur prisbilden ser ut framöver - historiskt så har ju priserna gått ner.
 
roland53 skrev:
Realräntan, må så vara att den just nu är lägre än 4,2%, men kalkylen bör väl sträcka sig 20-30 år framåt?. Det är rena gissningsleken, men kan vi anta att realräntan i snitt kommer att ligga under 4,2%?

Om du avser skatteavdrag för solel så är detta bara ett förslag än så länge och vi vet inte exakt var det landar.

Elcerten är ju oxå en joker i leken, vi har ingen som helst aning hur prisbilden ser ut framöver - historiskt så har ju priserna gått ner.
Det är bättre att göra initierade uppskattningar än att utelämna vissa faktorer.
Jag avser Rot-avdrag på installationen. Det kan alla som inte får det statliga investeringsstödet få.

Det kan mycket väl vara så att realräntan kommer vara under 4% en längre tid.

Elcertifikaten är precis som elpriset svårt att bedöma men trots det har du vågat dig på att bedöma framtida elpris men inte framtida elcertifikatpris.
 
  • Gilla
OlaAnd
  • Laddar…
roland53 skrev:
Ja, där är vi helt överens, men den ekvationen blir svår i praktiken. Vad är bra pris och vad är bra kvalité. Kan nog diskuteras i det oändliga.
Med kvalitet menar jag ju solcellspaneler från kvalitetssäkrade tillverkare.
Med bra pris menar jag att man ser till att jämföra flera leverantörers priser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.