Odjuret skrev:
Ganska intressant att vissa rörisar vägrar montera en kran från "billigstället" De kan vara bökigare att montera kanske men för ett proffs så..
Tyckte inte att det var någon skillnad att montera en IKEA-kran för 149, mot en Mattsson för 1300. Gick lika lätt. Men det är väl kanske livslängden man betalar för. Eller?
 
Det var inte själva monteringen han motsatte sig mot, utan snarare livslängden samt att han inte kunde garantera att det inte skulle bli läckor. Nu var dock detta för runt 5 år sedan så det kan naturligtvis ha ändrats. Men visst känns det skillnad på kvalité på en IKEA-kran...
 
Korvgubbe
Efter vad man har läst om rörkrökarnas prispåslag så förstår jag att de vägrar montera billiga kranar som kunden köpt själv.

Att det skulle vara kvalitetsproblem och dålig livslängd är naturligtvis bara undanflykter, vad bryr sig rörmokaren om min kran håller i fem år eller femton? Det drabbar ju ingen annan än mig.
 
Mja, jag inhandlade kranen själv, dessutom på en konkursutförsäljning. Han gav mig rådet att inhandla Mora eller FMM, thats it. Har sett en hel del andra trådar som tar upp problemet med IKEA-kranarna, tydligen håller dom inte för trycket, eftersom vi tydligen har ett högre vattentryck i Sverige än övriga europa. IKEA ger en massa års garanti, men vad spelar det för roll, får jag vattenskada så får jag en ny kran från IKEA, jippie... övriga eventuella vattenskador då?...
 
Korvgubbe
Övriga vattenskador får du ta med ditt försäkringsbolag. Återigen är det inte rörmokarens problem så varför vägra att montera det om kunden vill ha en ikeakran trots att bristerna har påtalats?
 
Korvgubbe skrev:
Återigen är det inte rörmokarens problem så varför vägra att montera det om kunden vill ha en ikeakran trots att bristerna har påtalats?
Jag ser två potentiella problem:
1) När en vattenskada väl inträffar så kanske kunden inte kommer ihåg hur resonemanget gick när kranen installerades.
2) När en vattenskada vä linträffar så kan man fastna i problematiken huruvida problemet beror på monteringen eller blandaren.
 
Ang kranar så beror det väl även på vattnet....i min kommun är det ganska aggressivt vatten som gör att tex IKEA blandare läcker efter en ganska kort stund....
 
Sammanfattningsvis så verkar det finnas en del tveksamheter kring IKEA:s kranar. Jag kan mycket väl tänka mig att chansa gällande färg, tapeter, virke mm, men när det kommer till vatten så känns det nog kolkare att vara en försiktig general.
 
O
Jag har inga problem med ikeas blandare.... Det är intressant debatten kring trycket i ledningarna... Där har vi nog en rolig myt.... Som den debatten som var här på el forumet, att Eljos prylar som Classe sålde skulle vara av sämre kvalitét än samma produkt som säljs hos grossisten... Det är nästan skrattretande... Att man skulle tillverka ett sämre och ett bättre men döpa båda till Eljo Trend... faller på sin egen orimlighet...
Det skulle vara ett perfekt sett nämligen att döda sin produkt!
 
Har kört med ikeas kranar i flera år utan problem, de måste inte kosta skjortan för att fungera bra
 
Intressant det här med Ikea kranar. Läste i en annan tråd eller forum att Ikea inte använder sina egna produkter (kranar) i varuhusen vilket borde vara naturligt. Detta trodde man beror på att varuhusen är byggda av byggbolag som har avtal med andra tillverkare. Har sett att Ikea i Gävle monterat egna kranar på toaletterna.
 
berrabongo skrev:
Intressant det här med Ikea kranar. Läste i en annan tråd eller forum att Ikea inte använder sina egna produkter (kranar) i varuhusen vilket borde vara naturligt. Detta trodde man beror på att varuhusen är byggda av byggbolag som har avtal med andra tillverkare. Har sett att Ikea i Gävle monterat egna kranar på toaletterna.
Det har dom i uddevalla också.
 
Ibland när man gör något så är det ofta bra att hålla kostnaderna nere. Men är det inte bättre att betala 500kr mer för en kran och veta att det är lätt att få tag på reservdelar. Istället för att den dagen det läcker försöka få tag på reservdelar eller byta hela kranen? Men det är bra att det finns billiga grejer ibland kanske man inte behöver mer än så.
 
Allt är ju en avvägningsfråga. kvalite vs. kostnad och hur länge man tänker bo kvar. Har själv renoverat ett badrum och en gästtoa, där jag använt Ikea prylar. Har funkat bra hittils.
 
Har en blandare från bauhaus i mitt badrum, den har funkat fint i 10 år men låter som en lyftande rymdraket.
 
  • Gilla
berrabongo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.