Jag rekommenderar att var och en själv får göra den avvägningen, och få hjälp efter in egenhändigt valda kompromiss. Just nu ligger de i en påse i källaren.

Annars rekommenderar jag sprinkler, om man är rädd att huset skall brinna ner. Inte så snyggt, men väldigt bra när det behövs.
 
Dioden blinkar normalt ca 1-2ggr/min.

Du har väll brandvarnarna för livräddning?

Röker någon inne?
Röker någon i soffan?
Röker någon i sängen?

Har du barn?
Hur snabbt tror du att du kan få barnen i säkerhet?
Barn kan springa och gömma sig vid fara.

Varje sekund tidigare du/ni kan bli väckta kan ha stor betydelse.

Har du någon elektronik i sovrummen?
Klockradio, laddar mobilen, tv

Finns det någon glöd kvar i öppna spisen när ni lägger er?


På jobbet har vi och vår besiktningsman proveldat några gånger för att kontrollera rökdetektorernas placering med hänsyn till rummets utformning och ventilation. Så jag vet hur "länge" det kan brinna vid felplacerade rökdetektorer, ja vi har varit tvungna att flytta några rökdetektorer. Det har bara varit begränsad mängd bränsle som vi har eldat.

Hemma:
I källaren har vi en rök i varje hörnrum; förråd, gillestuga (med kamin), kontor (ska bli lekrum nästa år, om några år vårt sovrum) och tvättstuga (kombidetektor, rök och värme). I markplan har vi rök i sovrummen/lekrum (tre styck) och i hallen (vid trappan, kombidetektor), ska eventuellt köpa till två rökdetektorer till, ena ska placeras i källaren vid elcentralen, den andra uppe vid matplatsen (öppet mellan kök, matplats & vardagsrum). Det har rykt in lite ibland när vi tänder, det reagerar inte rökdetektorn på men jag har provat att låta det ryka in ganska mycke å då har den löst ut. Våra rökdetektorer blinkar 2ggr/min men det är inget man tänker på.
 
Kjell med flera, säljer brandvarnare med radiolänk. Jag har tre st i huset och en i garaget. Larmar en, så larmar alla!
 
-MH- skrev:
Annars rekommenderar jag sprinkler, om man är rädd att huset skall brinna ner. Inte så snyggt, men väldigt bra när det behövs.
Ja, boendesprinkler är väldigt bra. Sverige ligger långt efter flera länder gällande brandsäkerhet.

Ytterligare en bra sak är spisvakten som både kan larma och bryta spänningen till spisen/hällen.

Kommer inte ihåg om det har blivit krav på boendesprinkler vid nybyggnation av äldreboenden, Vancouver i Kanada har lagkrav på boendesprinkler sedan 90-talet.
I Sverige är täckningsytan för rökdetektorer 100kvm medans i många andra länder är det 60kvm.
 
-MH- skrev:
Jag rekommenderar att var och en själv får göra den avvägningen, och få hjälp efter in egenhändigt valda kompromiss. Just nu ligger de i en påse i källaren.

Annars rekommenderar jag sprinkler, om man är rädd att huset skall brinna ner. Inte så snyggt, men väldigt bra när det behövs.
Vet inte vad ditt syfte är med ovan kommentar men du har skrivit på ett forum och bett att få kommentarer.

Med tanke på att många bränder sker runt juletid så kanske din viktigaste avvägning just nu är att förflytta de från påsen i källaren till olika takplaceringar. Hoppas du aldrig får användning av dom.
 
Demmpa skrev:
Ja, boendesprinkler är väldigt bra. Sverige ligger långt efter flera länder gällande brandsäkerhet.

Ytterligare en bra sak är spisvakten som både kan larma och bryta spänningen till spisen/hällen.

Kommer inte ihåg om det har blivit krav på boendesprinkler vid nybyggnation av äldreboenden, Vancouver i Kanada har lagkrav på boendesprinkler sedan 90-talet.
I Sverige är täckningsytan för rökdetektorer 100kvm medans i många andra länder är det 60kvm.
Du har skrivit mycket klokt, jag instämmer i det mesta. Dock vill jag påstå att rekommendationen även i Sverige är en täckningsyta på 60m2 för brandvarnare. Det står inte explicit i BBR under verksamhetsklass 3, men implicit i andra delar av de allmänna råden i BBR. Det framgår också av de rekommendationer jag länkade till i början av tråden. Även Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, uttrycker det https://www.msb.se/externdata/rs/2b826375-9b57-44f3-b40c-bb91f47ff900.pdf

TS har fått gott om råd om placering. Dessa råd är naturligtvis allmänt hållna. Allra bäst blir det om man anpassar placeringen efter sina risker, förutsättningar för utrymning/åtgärd och situationen i övrigt. Framförallt bör man fundera över vilka utrymningsvägarna är, och placering i förhållande till detta så att om brand uppstår ett snabbt larm så att man har förmåga att faktiskt utrymma från ALLA rum, särskilt med avseende på barn som har hjälpbehov vid utrymning.
 
Mr9 skrev:
Vet inte vad ditt syfte är med ovan kommentar men du har skrivit på ett forum och bett att få kommentarer.
Och jag väntar fortfarande på kommentarer som kan hjälpa mig välja placering.

Med tanke på att många bränder sker runt juletid så kanske din viktigaste avvägning just nu är att förflytta de från påsen i källaren till olika takplaceringar
Precis. Vilka takplaceringar av de fyra redan inköpta brandvarnarna rekommenderar du?
 
-MH- skrev:
Och jag väntar fortfarande på kommentarer som kan hjälpa mig välja placering.


Precis. Vilka takplaceringar av de fyra redan inköpta brandvarnarna rekommenderar du?
Som jag skrev innan så rekommenderar jag fler än 4 för ett bra brandskydd och kan därför inte placera ut dina 4 på ett bra sätt. Har angivit rum och centralplacering i tak och vill du "pruta" på säkerheten så är det upp till dig.

Läste tidigare om gömda brandsläckare (vilket jag heller inte skulle rekommendera) så förstår att det estetiska är viktigt för dig men vill du äventyra säkerheten för dig och din familj på,dess bekostnad?

Tycker du fått många bra tips och förslag antingen tar du lite av råden eller gör du på eget sätt.

BTW, rök på ov utanför sovrum ser ut att sitta för nära vägg.
 
Mr9 skrev:
Som jag skrev innan så rekommenderar jag fler än 4 för ett bra brandskydd och kan därför inte placera ut dina 4 på ett bra sätt. Har angivit rum och centralplacering i tak och vill du "pruta" på säkerheten så är det upp till dig.
Jo, när man får tips om att välja cykel, så rekommenderas en Volvo istället. Inte så användbart, kanske.

Läste tidigare om gömda brandsläckare (vilket jag heller inte skulle rekommendera) så förstår att det estetiska är viktigt för dig men vill du äventyra säkerheten för dig och din familj på,dess bekostnad?
Du äventyrar säkerheten för dig och din familj genom att välja bort sprinkler, eller inte ha brandsläckare i varje rum. Automatlarm till brandkåren är säkert dyrt med alla falsklarm, men är det inte värt din familjs säkerhet att ha det?

Bara 25 kkr för ett sprinklersystem, är inte dina barns liv värt mer än så?
http://www.brandskyddsforeningen.se/norrbotten/i-hemmet/boendesprinkler/expertsvar
http://www.alltombostad.se/sprinkler-i-hemmet-raddar-liv-22563/nyhet.html
http://www.uponor.se/solutions/vvs-for-hus-och-hem/sprinkler-system.aspx

"Tone och Vidar Jonsrudh kan inte begripa att någon kan ifrågasätta en så relativt liten utgift när man ändå bygger ett nytt hus."

Det är alltid enkelt att rekommendera mer, men svårare att prioritera.
 
Redigerat:
Korvgubbe
Du bad om råd, du har fått bra råd men det duger tydligen inte åt dig då "brandvarnare är fula".
Hur vore det med att visa lite tacksamhet mot de som har försökt hjälpa dig istället för att bli sur när du upptäckte att forumet inte bara består av nickedockor?
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Jag har fått många råd, men inget som besvarade min fråga. Synd att tråden gick över till att bräcka varandra i brandsäkerhet istället.
 
-MH- skrev:
Jag har fått många råd, men inget som besvarade min fråga. Synd att tråden gick över till att bräcka varandra i brandsäkerhet istället.

-MH- skrev:
Hej, såhär tänkte jag placera brandvarnare (har två i källaren som inte är med i bild). Man skall inte ha i eller i närheten av kök eller badrum, eftersom de falsklarmar. Längs gångväg ut är det jag läst. Kommentarer.

Nu ställde du ingen fråga utan bad om kommentarer och det är det du fått. Ser ingen tendens i tråden att bräcka i brandsäkerhet utan många bra kommentarer och input i ämnet.
 
-MH- skrev:
Jag har fått många råd, men inget som besvarade min fråga. Synd att tråden gick över till att bräcka varandra i brandsäkerhet istället.
I vilka rum du ska ha brandvarnarna beror bl.a. på hur rummen är förskaffade, vilka prylar du har mm. Man kan ALDRIG utifrån en ritning bestämma exakt placering, man måste alltid se till verkligheten.
 
Mr9 skrev:
Nu ställde du ingen fråga utan bad om kommentarer och det är det du fått.
Det har du rätt i, jag skrev inte riktigt som jag tänkte. Sorry. :)
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
Så, nu har jag plockat ner tre varnare i olika stadier av förruttnelse (den äldsta tillverkad 1983), och satt upp fyra nya. Bifogar instruktioner för placering av varnare, som fanns med i paketet. Man kan säga att jag har valt "minimalt skydd".


Brandvarnare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.