Skall montera sidodörr på mitt nybyggda garage.
Nu undrar jag om man skall lägga något material, tex, gummilist för att hinda fuktvandring på tröskeln eller skall man montera tröskel direkt mot själva plattan?
 
:)Hej du ska lägga byggplast eller något annat kapilärbrytande.På samma sätt som du gjorde under syllen
 
Hej Inger,

Jag gjorde också så, lade sylltätning och monterade dörren på detta, såg även att tröskeln hade ett litet spår i framkant där man kan fästa en plåt, det är nog ingen dum ide att göra just det också...

Tack för svaren, monterade dörren igår i minus tio grader, brr... :)
 
Något annat som man måste tänka på? -Skall nog sätta dit en dörr jag med, till våren. Det verkar ju inte så krångligt, men det finns kanske nån liten detalj som jag inte tänkt på...
 
Njae... det gick ganska smärtfritt att montera dörren faktiskt...

1. Tänk ut om du skall ha vänster eller högerhängd dörr först.
2. Om du har en takstol placerad på hammarbandet ovan dörröppningen så kan det finnas anledning att förstärka för att undvika sättningar i dörren i framtiden(detta avgörs utifrån dimensionerna på hammarbandet, vanligtvis har man kanske väl tilltagna hammarband och behöver ej förstärka)
3. Placera sylltätning under tröskeln och köp sedan ett bläcke som man monterar i skåran i tröskeln för att få avrinning.
4. Tänk på hur djupt du sätter dörren, om den blir för djup och du måste använda smyglister på sidorna så kan det bli problem att öppna dörren fullt ut.
5. När du monterar dörrkarmen, se till att den står vågrätt, samt lodrätt, dra sedan fast översta och nedre karmskruven och använd ett långt vattenpass för att justera de kvarvarande två på varje sida i mitten så vet du att det blir rakt direkt...

Lycka till!
 
Det ligger en träregel (eller vad det kan tänkas heta :)) på plttan, ska jag ta bort den, eller sätta tröskeln ovanpå?

Bör man vara två, eller kan msn fixa det själv?
 
antagligen är det syllen som löper genom öppningen, dvs en liggande oftast tryckimpregnerad regel...
Det är väl mer en smaksak om du vill ta bort den eller inte, har du kvar den så får du ett högre insteg då tröskeln hamnar på denna.
Innan du bestämmer dig så bör du kontrollera dagöppningen, dvs den öppning du skall placera dörrkarmen i så att måtten är tillräckliga för den dörren du skall köpa...
Om du köper en vanlig ytterdörr, som oftast är h210*b100 cm så skall själva öppningen för dörren vara just de måtten eftersom beställningsmåtten anger hur stor dagöppningen skall vara!

Om du väljer att montera dörrkarmen direkt på plattan, vilket jag tror är det vanligaste för att undvika högt insteg så skall du även montera sylltätning under tröskeln på karmen för att få det isolerat. När du sedan monterar själva karmen(vilket du kan göra själv utan problem) så försök att pressa ned tröskeln genom att kila karmen uppifrån så att den inte fjädrar när du dragit fast alla karmskruvar i sidorna...

Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.