Hej!

Jag har ett hus i riktning sydost på taket. Taket är 45kvm med 30 graders lutning och huset är nybyggt. För miljö o plånbok så undrar jag om det är någon idé med solceller. Huset ligger i Stockholm.

Jag är tyvärr inte så kunnig inom ämnet och är tacksam för all hjälp ni kan ge.

/Dogan
 
För miljön JA, för plånboken NEJ
 
Kan du underbygga ditt NEJ?
 
roland53 skrev:
För miljön JA, för plånboken NEJ
haavard skrev:
Kan du underbygga ditt NEJ?
Mitt korta svar ovan var för att provocera fram en diskussion. Att du ifrågasatte endast mitt nej (plånboken) förvånar mig lite.
Det är inte alls säkert att mitt JA för miljön är rätt. Om man gör en analys av material/tillverkning/energiåtgång/transport etc. etc så kommer kanske en expert fram till ett NEJ.
Mitt JA för miljön är endast en magkänsla / önsketänkande / förhoppning utan underliggande beräkningar.

Mitt NEJ (för plånboken) däremot baseras på en dagsfärsk offert från ett större bolag.

Det är många osäkra parametrar;

Vad blir 10-års räntan 30 år framåt?

Vad blir energipriset 30 år framåt?
Garantier? (Finns leverantören kvar om 25 år? – därför valde jag en stor aktör med finansiella muskler)
Hur länge håller invertern?
Solinstrålningen kan variera 10% år från år. Vad blir verklig produktion?
Man kan f.n få 35% av installationskostnaden i bidrag under förutsättning att pengarna räcker?
Jag gjorde en enkel kalkyl med antagna räntor och energipriser. Enkel kalkyl men inte omöjlig.
Kan då konstatera att om energipriser är ca 2,50:-/kwh i snitt under 30 år så skulle det gå +- noll.
Att man tillverkar solceller själv eller monterar själv mm för att få ner priset går absolut men man måste även räkna egen arbetstid och garantier finns ej om det är ett ”pop-up” företag som levererar.

Min kalkyl hittar du här

https://dl.dropboxusercontent.com/s...AFtvdjGdU6kR4IAqiyIhmoouUXrIIWrNbk1ZNXzQVHR0A

Här finns en dagsaktuell artkel;
http://www.byggahus.se/varme/producera-salja-egen-el
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
roland53 skrev:
Mitt korta svar ovan var för att provocera fram en diskussion. Att du ifrågasatte endast mitt nej (plånboken) förvånar mig lite.
Det är inte alls säkert att mitt JA för miljön är rätt. Om man gör en analys av material/tillverkning/energiåtgång/transport etc. etc så kommer kanske en expert fram till ett NEJ.
Mitt JA för miljön är endast en magkänsla / önsketänkande / förhoppning utan underliggande beräkningar.
Solcellerna i sig är så klart inte miljövänliga. För att få det rätt måste du också ta med andra alternativs utsläpp och miljöskador. Om inte solcellselen går till ökad förbrukning medför den att kol och atomer kan få ligga kvar i jorden till evig tid.
 
Hatten_2 skrev:
Bra räknekalkyl!

Däremot 525000!!! för en 9,5kw anläggning känns ju helt galet mycket?
Du kan ju få två sådana här (10kw) för strax över 150 000, [länk]
Ja, som sagt det var en offert - nyckelfärdig att ta i bruk. Priset ovan är väl inte nyckelfärdigt? Alla objekt är olika, infästningar, taklutningar, arbetskostnader mm.
Men jag håller med priset är för högt och därav en dålig lönsamhet. Men återigen, i mitt tycke för många osäkra parametrar under lång tid (30 år?)
 
haavard skrev:
Om inte solcellselen går till ökad förbrukning medför den att kol och atomer kan få ligga kvar i jorden till evig tid.
Om inte i evig tid så kanske under de ca 30 år som solcellerna fungerar....:cool:
 
Att sätta in samma summa som en solelanläggning kostar på exempelvis Avanza Zero ger sannolikt en större avkastning än vad du får när du säljer elen eller vad du sparar på att inte köpa från elleverantören.
 
Noseone skrev:
Att sätta in samma summa som en solelanläggning kostar på exempelvis Avanza Zero ger sannolikt en större avkastning än vad du får när du säljer elen eller vad du sparar på att inte köpa från elleverantören.
Kanske korrekt, kanske inte. Framtiden kan vi tyvärr inte sia om.
Börsens avkastning är precis lika osäker som kalkylen över solceller. Historik bakåt vet vi, men 30 år framåt.....? :confused:
 
Hos Skånska Energi kan man köpa ett 6 kW paket för 142 000. Detta avser nyckelfärdig anläggning. Huruvida det sedan är lönsamt under en 30 års period har jag inte orkat räkna på.

Dock bör man nog räkna med en generell kostnadsökning på elpriset på ca 2% per år (inflationsmålet) samt även ökade nätavgifter (den rörliga delen slipper man ju för den del man själv producerar).
 
Thberg skrev:
Dock bör man nog räkna med en generell kostnadsökning på elpriset på ca 2% per år (inflationsmålet) samt även ökade nätavgifter (den rörliga delen slipper man ju för den del man själv producerar).
Jag anser att man inte ska blanda in nätavgiften över huvudtaget i kalkylen. Denna har du oavsett om du har solceller eller ej, såvida du inte vill vara off-line totalt :x

Priset från Skånska Energi verkar ju bra. Jag förstår bara inte hur dom vågar lämna ett nyckelfärdigt pris utan att veta vilka förutsättningar som finns på installationsobjektet.?
 
Vissa förutsättningar är givna för det priset: https://www.skanska-energi.se/Privat/Sol-och-laddning/Solceller/Vara-solcellspaket

Tycker nog man kan räkna in nätavgiften. Om t.ex. 5000 kWh från dina paneler rakt av ersätter inköp från din elleverantör slipper du den rörliga avgiften för dessa kWh. Men visst det blir verkligen inga pengar i sammanhanget så det kan man ju skippa.

Edit: För min del hade exemplet ovan inneburit en besparing på ca 1000 kr årligen.
 
Hatten_2 skrev:
Bra räknekalkyl!

Däremot 525000!!! för en 9,5kw anläggning känns ju helt galet mycket?
Du kan ju få två sådana här (10kw) för strax över 150 000, [länk]
Det är just sådana bolag som jag vill undvika med tanke på finansiella muskler, garantier mm.

Du kan läsa om bolaget som ligger bakom här

http://www.allabolag.se/5568927080/Aprilice_AB

bildat 2012. Kan finnas kvar om 25 år (garantitiden) men sannolikheten att ett "stort" bolag finns kvar är större.
 
Thberg skrev:
Vissa förutsättningar är givna för det priset: [länk]

Tycker nog man kan räkna in nätavgiften. Om t.ex. 5000 kWh från dina paneler rakt av ersätter inköp från din elleverantör slipper du den rörliga avgiften för dessa kWh. Men visst det blir verkligen inga pengar i sammanhanget så det kan man ju skippa.

Edit: För min del hade exemplet ovan inneburit en besparing på ca 1000 kr årligen.
Kanske jag tolkade dig fel? Med nätavgiften menade jag den avgift du betalar för att ha en viss säkringsstorlek på din anläggning. Om din solcellsanläggning kommer upp i storlek kan det t.om bli nödvändigt att ha större nätsäkring = högre fast avgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.