Jag har en kåk ifrån -65 som har enrörs system på elementen och på dem finns bara en fyrkants axel som man kan vrida på för att reglera värmen problemet är att man omöjligt kan veta hur mkt eller lite värme man får,undrar nu om det finns någonstans man kan köpa utbytes delar så att man kan sätta på termostater på elementen eller någonstans man kan köpa nya enrörselement,någon annan som har samma system som kanske kan bidra med lite tips och råd?
 
Det finns alla gånger
Gå in här http://www.mma.se/sv/index.htm - produkter - utbytesinsattser - rotguide och se vad du har för ventiler i dag och vad för delar du behöver för att montera en moderninsatts samt termostat
 
Hejsan, lånar den här gamla tråden lite!

Jag har kommit över ett gammalt enrörs element som jag tänkt ha I min källare, men nu har jag ett tvårörs system I mitt hus, går det att konvertera ventilen på något sätt?
 
Beror på vilket märke på radiatorn det är, eller sättare sagt vilket koppel och infästning/muttar mot radiatorn som kopplet har. Man byter nämligen till ett modernt koppel, alt om kopplet är modernt, så kopplas det om.

Har du någon bild?
 
Tjenare.

Jag tror det är ett gammalt lenhovda element.
Kopplingen som är i botten är 3/4" med överfalls mutter, ett hål gemensamt för in/utkommande, i hålet sitter en "vägg" för sektionera in respektive ut -kommande vatten.

Rot-ventilen bypassar vatten hur jag än ställer den som den skall göra i ett enrörssytem, men nu har jag ju ett tvårörssytem så jag undrar om det finns någon slags adapter att tillgå? Eller hur gör man?

Här kommer en bild:

PICT0010.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den segmenterade anslutningen finns inte som nyare koppel iaf, det har jag letar efter tidigare.
Ev om den fanns som tvårörs på sin tid, och du kan hitta ett sånt koppel.
Den är nog inte 3/4 heller, utan M26 med 1.5m stigning eller likande?!

Tyvärr är det rätt kört med standardkomponenter, såvida du inte har lödningskunskaper och kan modifiera befintligt kopplel på något sätt.
 
Det var det jag misstänkte, det blir till att bygga något då.
Det är 3/4" på den stora gängan, sen var det 16mm hydraulgängor på de små, vad de nu har för stigning.
Skit också!
 
Hur kommer det bete sig om jag kopplar in elementet på mitt tvårörssytem med den Rot-ventilen jag har?
 
Dåligt, antagligen så släpper det kopplet igenom för mycket så det kortsluter befintligt.
Du kan prova att stypa det på returen, så kanske resten av systemet klarar sig. Men då blir nog flödeshastigheten för låg att radiaton ska ge något.
 
Finns det inte någon justering på din koppling? Borde finnas så om du stänger för bypassen blir det i princip tvårörs av det.
 
Jag hittar inte det kopplet på MMA sida, där brukar man hitta dom annars.
Lite lik denna, men vredet på fel ställe.
http://www.mma.se/produkter/utbytesinsatser/utbytesinsats-naf-s69aha-s69.aspx


edit:
Nu närmar vi oss.
http://www.mma.se/produkter/etthaalventiler/etthaalsventil-fellingsbro-m68.aspx

RFA ventilen har dold förinställning under packboxen. Injustering av 2-rörssystem görs mednyckel FN2 eller förinställningsverktyg FV5. Fördelning av flödet (1-rörs) mellan radiator och by-pass görs med FN2. Skruva det antal varv som anges i tabell radiatorflöde 1-rörs. Ventilen har anslutning M22x1,5, M18x1,5, M21x1,5 eller M24x1,5 mot rörsystemet. Anslutningen mot radiatorn är G3/4". Ventilens retur stägs av med en spindel under locket och tilloppet stägs med termostat eller handratt. Vid avstägning stägs inte by-passen.
 
Redigerat:
Kan man demontera ventilen och göra om den till 2-rör? Eller har jag missuppfattat?
 
MMA verkar ha ett koppel som passar. RFA kallat.

Du kan kolla om din befintliga har några fler skruvar, men jag tvivlar på det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.