När vi flyttade in i radhuset tog vi genast bort en vildvuxen häck som angränsade till trottoaren. Trottoarkanten var väldigt sargad (husen från 60-taket) så när häcken togs bort fyllde vi på med småsten i "rännan" och la ny gräsmatta. Rännan är ca 25cm bred och kanske ngt utanför tomtgräns iom trasad trottoarasfalt. Detta gjordes sommaren 2010 varpå vägföreningen i ett brev informerade om att vi borde kontrollera tomtgräns. Vi tyckte vår lösning o resultatet blev så mkt bättre än tidigare, så vi tänkte inte så mkt å det...NU december 2013 får vi et brev om omedelbart återställande av asfaltering av trottoarkant! Nämnas bör att vi ska flytta, antagligen därför vägföreningen vaknat!
Klart vi kan trampa dit en hink kallasfalt...men helst inte! Vad har vägföreningen för makt att trycka på sin rättt om vi anser hela projektet idiotiskt!?!?!
Det mest irriterande är att man skickat ett brev med hänvisning till ett tre år gammalt påpekande! Gubbarna går ju förbi dagligen, kan de inte bara ta upp diskussionen i dagsljus och vi kom fram till en lösning.... Nu vill vi bara vara motvals :)
 
Om jag tolkar det rätt så har ni inte rört asfalten, utan bara fyllt på med småsten mot den befintliga kanten?
Kan ni inte isf hävda att ni inte påverkat asfalten till det sämre, utan snarare stöttat upp den och därmed förhindrat ytterligare ras?

Bilder hade inte skadat..
 
Knasig vinkel kanske för foto...men visst kan man fylla på med asfalt fram till träkanten samt ta bort den stenläggning vi la ut för att täcka hålighet, hellre än asfalt då det begav sej. Och det är vid denna gatstenkant vi tog bort/jämnade till asfalten i linje för stenläggning. I övrigt inte tagit bort asfalt... ImageUploadedByByggahus.se1387358967.964658.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Börja med att ta reda på var tomtgräns är. Kolla på bygglovet, där huset är inritat och mät ut hur långt det är till tomtgräns. Det är svårt att se på bilden men det ser ju ut som att era slipers ligger i linje med övriga tomters häckar längre ner på gatan och då var det väl troligen vägföreningens häck som ni drog upp ;). I så fall så är det väl vägföreningens område att lägg asfalt på "sin" mark.
 
Nästa tomt har ju gräs framför sina buskar.
 
Mät hur bred asfalten är och jämför på andra ställen,asfalten kanske inte skall vara bredare.
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Varför bråkar vägföreningen med oss? Vad är anledningen till att ta bort våran lagda sten och ersätta med en hink kallasfalt?
 
Det kan man undra, och det vet ju bara de själva. Ring till ordföranden i vägföreningen och fråga. Är denne så feg att ni bara får brev mitt i natten så har ni ju mentalt övertag redan nu.
 
Göran.W
Ett allternativ är väl att flytta ut häcken igen så kan dom inte klaga på asfalten mer.
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Staffans2000
Ett annat alternativ kan ju vara att ignorera kravet och se ifall vägföreningen vill löpa linan ut.

Staffan
 
Göran.W
Jag tror inte vägföreningen har något att hämta för ts har inte gjort någon åverkan på asfalten och då tror jag inte dom kan kräva återställning av asfalten som aldrig funnits där.
Blir nog en rätt tuff uppförsbacke om dom försöker driva det vidare.
 
Jag har asfalterat lite själv och det är inte svårt...
Hyra en asfaltspadda kan vem som helst göra men det svåra är att få hem varm asfalt är lite klurigare.
Jag köpte mer än jag behövde bara för att det skulle hålla sig varmt under transporten...
 
Eller fortsätt med liknande sten som du har snett framför brevlådan, är ju inte många bumlingar som behövs.

Mvh
 
spekerök skrev:
Eller fortsätt med liknande sten som du har snett framför brevlådan, är ju inte många bumlingar som behövs.

Mvh
Tyvärr är det just där som stenarna ligger som vi faktiskt jämnat till, alltså gjort åverkan på asfalten och det vi åker på att "återställa" enl vägföreningens anmärkan. De stenarna ska vi ta bort och lägga i asfalt samt över småstenen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.