Hej!

Jag håller på att isolera ett garage som mest kommer att stå kallt, men ska värmas upp ibland och jag har därför bestämt mig för att inte plasta väggar och tak. Det jag undrar är om någon har ett tips på vad jag kan använda till innertaket istället? Jag vill ju gärna ha någonting som håller kvar isoleringen ovanför glesen. Eller kan jag använda plast i taket trots att jag inte har det i väggarna?

I väggarna har jag satt vindpapp istället för plast och så blir det OSB+gips ovanpå det, så väggarna blir nog rätt täta ändå. Problemet med vindpappen är ju att den lätt rivs sönder, så jag vill gärna ha ett lite mer töjbart material i taket.
 
S
har du tänkt ha någon annan bekläddnad i taket
 
Jag kör,

Tak: gips, gles, plast, isolering, oljeboard luftspalt, tak

Vägg: gips, isolering, utegips, luftspalt, panel

Jag tror det funkar!
 
Ja, antingen takgips eller någon träpanel i taket. Jag vill dock inte lägga isoleringen direkt mot takbeklädnaden.
 
torparkalle: Har du kört så en längre tid? Hur värms din byggnad upp?

Det känns ju som att min lösning kommer att vara väldigt lik din om jag plastar taket.
 
S
blir ju "regel"-plast-gles-gips/panel.
ingen isolering direkt mot gips/panel
 
SBH skrev:
blir ju "regel"-plast-gles-gips/panel.
ingen isolering direkt mot gips/panel
Menar du i väggen nu? Där har jag ju som sagt ingen plast.
 
Redigerat:
injonil skrev:
[länk]
Det där kan nog vara nåt! Vet du om den är "seg" som vanlig åldersbeständig plast, eller om den är lite hårdare?
 
Den är seg! Materialet liknar inte alls ålderbeständig plast, men segt är det hur som helst!
 
S
Schlbuditz skrev:
Menar du i väggen nu? Där har jag ju som sagt ingen plast.
i taket ju. å pkast går ju inte sönder du sätter gles
 
Har nyligen slagit upp väggarna, har tre rum. Garagedelen får 10, hobbydel 20 och pumprum 5 grader! Kommer värma vattenburen men el till en början! Har läst många trådar om plast hit o dit, slutade med ingen plast i vägg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.