B
Jag läser till byggingenjör på KTH. Skrev nyligen tenta i kursen konstruktion och design.
Skulle vilja höra tankar om en fråga som jag fått fel på. Tycker själv att jag borde fått rätt.

Bifogar en bild på tentan.
Det gäller fråga 1.6 b

Vilken standard karmstorlek måste man använda för att klara av tillgängllighetskraven enligt bilden?

Det fria måttet är 800, jag svarar att karmen ska vara 9x21 (21 är ju dock irrelevant).

Svaret ska enligt lärare vara 10x21.

Hittade följande http://www.av.se/teman/kontorsarbete/hur_stort/Passage/ vilket väl visar att jag har rätt. Eller tänker jag fel? :(

Mvh Carl
 
Om dörren bara går att öppna till 90 grader mot väggen så räcker inte det fria utrymmet i 90-dörren.
Men var är bilden?
 
Redigerat:
Tja, bilden verkar saknas i ditt inlägg, men enligt länken du hänvisar till räcker 9x21 för att få 800 fritt mått. Men som sagt, det beror på hur bilden ser ut.
Du får gå på visningen och ta med dig en utskrift från hemsidan och be att få rätt ;)

Jag blev själv erbjuden en doktorandtjänst på stående fot när jag på en visning påtalade att jag blivit felrättad och till sist lyckades "överbevisa" professorn. Det var skoj :)
Det var en bra professor som insåg sitt eget misstag och snabbt vände det till sin egen fördel :) Sådana människor borde det finnas fler av :)
 
B
Klantigt att glömma bilden..
dörr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är på din sida i den här frågan.
Byggde nyss till huset och anpassade det efter tillgänglighetskraven som gäller nu.
Då använde vi en 9x21 karm och fick godkänt av kommunen.

Dock vet jag inte om det är olika regler för offentliga rum resp. privata boenden.

Edit: Kan ligga nåt i att man behöver en 10 karm, när man ser bilden.
 
Redigerat:
B
Nä jag håller med om att det blir svårt att få plats med 800 i en karm om dörren inte går att öppna helt. Då frågar jag mig bara om man ska kunna utläsa från bilden att dörren inte går att öppna mer, samt om inte arbetsmiljöverket skrivit fel då?
 
Ja, jag tror personligen inte att du mäter 800mm fritt mått från karm till insida dörr när den står i 90 grader på en 9x21.
Å andra sidan har du hemsidan att hänvisa till, men nu gällde kraven enligt bilden, och där står 800mm karm - insida dörr. Kan bli tufft, men väl värt ett försök.
 
Skissen visar ju en dörr öppen till 90°. Karmöppningen = 810 mm, dörrbladet blockerar minst 45 mm, och fri öppning blir max 765. Jag skulle också ha underkänt svaret, det står ju "… enligt bilden ovan."
 
carlkarlin skrev:
Nä jag håller med om att det blir svårt att få plats med 800 i en karm om dörren inte går att öppna helt. Då frågar jag mig bara om man ska kunna utläsa från bilden att dörren inte går att öppna mer, samt om inte arbetsmiljöverket skrivit fel då?
AMV är inte entydiga i sin skrivning och den är inte särskilt formell, därför lite svår att hänvisa till, men visst, det står att 90cm karmmått ska räcka.

Ja, det framgår av bilden att måttet ska vara 800mm med dörren i 90 grader. huruvida det går att öppna dörren mer eller inte är oväsentligt för frågeställningen. Att inse detta är en del av frågeställningen ;)
 
B
Jo ni har väl rätt antar jag. Krävs alltså alltid 10x dör vid balkong så att en rullstol ska kunna komma ut.

Tack för att ni tog er tid
 
Finns det alltid tillgänglighetskrav på balkong?
 
B
Vid nybygge ska det göra det
 
En ganska typisk tentafråga där läraren vill se om studenten kan tyda ritningen och dra egna slutsatser, och inte bara minnas en siffra från en bok.
 
  • Gilla
BorgP och 2 till
  • Laddar…
PCLarsson skrev:
Finns det alltid tillgänglighetskrav på balkong?
Om en lägenhet har flera balkonger räcker det om én är tillgänglig.
 
En lurig fråga, men ack så aktuell!

"Smartskallar" som jag, som har köpt inåtgående polska fönster och altandörrar, upptäcker efter montering att en 90 cm dörr som kan öppnas bara till 90° pga att de tjocka väggarna tar emot, har en fri öppning på endast 670 mm.

Hade jag tänkt på detta hade jag köpt 100 cm dörrar i stället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.