Planerar vårens plattsättning efter omdräneringen och nu har turen kommit till entretrappan. Det är en stor platta i dansk sjösten och ett par trappsteg därtill. Eftersom plattan delvis är inmurad i fasaden är jag inte helt pigg på att byta denna. Jag har kikat på duracoat och liknande men tycker inte de är så snygga så kom jag att fundera på om det skulle vara möjligt att måla plattan och trappstegen. Vad tror ni om det?
 
Men vad är det för fel på sjöstenen som den är?

Det låter som ett underhållsfritt material.
Vad du än gör, t.ex. målar så ökar ju underhållsbehovet.

Ge trappen en omgång med högtryckstvätten så ar den fin i tio år till.
Och har du ingen högtryckstvätt så låna en av grannen :)
 
Materiellt är det inget fel på den, men vi har tröttnat på den helt enkelt :). Vi kommer lägga ny marksten i anslutning till entrén och då vill vi även förnya trappan.
 
Du får ju fortfarande samma struktur som sjöstenen, men en slät färg, jag tror det kan se väldigt konstigt ut. Det kommer också att slitas rätt snabbt på topparna.
Om det är tillräcklig höjd mellan dörrblad och trappa kan du ju bygga in den i trä istället. Det räcker ju att det går in en bräda, regelverket kan man ta på sidorna om trappan.
 
  • Gilla
Haraldrig
  • Laddar…
Ja, jo det är slitaget som jag oroar mig för. Helst hade jag önskat mig en ny platta i svart betong men då ramlar ju fasaden av huset :(
 
mexitegel skrev:
Materiellt är det inget fel på den, men vi har tröttnat på den helt enkelt :). Vi kommer lägga ny marksten i anslutning till entrén och då vill vi även förnya trappan.
Ja, det var ju ett tungt argument :D

Ett snyggt och hållbart alternativ är att lägga antingen tunn skiffer i bruk eller klinker på trappan.
Något som passar med den blivande markstenen. Sån här t.ex. finns på Bauhaus:
3842506A.jpg

http://www.bauhaus.se/klinker-quarzo-30k-30x30.html
 
Ja, skiffer eller klinkers är ett alternativ som jag funderat på tidigare och det skulle bli snyggt helt klart (y) problemet är att man då bygger in karmen till ytterdörren och den ska bytas om några år. Men det är iofs inte värre än att man kanske lägger en lite bredare fog in mot dörren och försöker få ett par plattor över i reserv om man skulle behöva bända upp någon.

Jag är rätt förtjust i den här
flisby.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag är rädd att det blir halt? När man kommer där med snö under skorna.... Swosch och så är det akuten nästa med bruten rygg....
 
Redigerat:
Riktigt halt tror jag det blir med målad sjösten...
 
mexitegel skrev:
Ja, skiffer eller klinkers är ett alternativ som jag funderat på tidigare och det skulle bli snyggt helt klart (y) problemet är att man då bygger in karmen till ytterdörren och den ska bytas om några år. Men det är iofs inte värre än att man kanske lägger en lite bredare fog in mot dörren och försöker få ett par plattor över i reserv om man skulle behöva bända upp någon.

Men jag är rädd att det blir halt? När man kommer där med snö under skorna.... Swosch och så är det akuten nästa med bruten rygg....
Det där skulle bli riktigt snyggt!
Men jag skulle nog satt skarvarna i sätt- och plansteg i linje och inte "på förvandring".
Tror att det blir mer harmoniskt.

En målad trappa tror jag, om du ursäktar uttrycket, skulle se rätt billigt ut.
 
OK, skippar att måla (y)

Förskjutna skarvar eller inte, det blir kanske lite väl "stelt" utan föskjutningar också. Men det är ju bara att provlägga när man kommer så långt :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Väcker lite liv i tråden. Någon som gjort något med sin trappa i dansk sjösten? Har precis likadan trappa hemma och lägga klinkers känns väldigt lockande!
 
Nej, men planerna finns där. Om det blir en slant över efter alla andra projekt i sommar så blir det som på bilden. :)
 
  • Gilla
nicklasihult
  • Laddar…
Väcker liv i den här tråden igen, för trappan har inte fixat sig själv - konstigt nog :)

Planen är att klä den med granit, typ denna https://www.flisbyab.se/produkter-ute/trappor/trappbekladnad/granit-grafit-flammad-60x30x1,5-cm

Frågan är dock om det blir för tight? Idag är det 3cm mellan överkant sjösten och överkant tröskel. Den länkade plattan ovan är ju 1,5 cm och så ska man ha fix också, så det blir ju max 1 cm kvar. Är det för lite, jag tänker mig att det är risk att dörrmattan fastnar i dörren tex?

Det går att få tag i borstad granit som är lite tunnare, men vad jag förstått så rekommenderas flammad eftersom denna inte blir lika hal?
 
Jag har nu haft klinker på trappan i 2 år och är mycket nöjd! Sorry att jag missat lägga upp bild..
Anlitade en plattsättare, och det landade på ca 12000 efter ROT.
Klinker från Golvabia som de fräste ut i framkant för att minska halkrisken. Tycker att det har funkat bra. Inte mer halt än sjöstenen.
Trappa före efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kjellnic och 2 till
  • Laddar…
Snyggt! Vad är det för klinker - mer precist?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.