Ska börja renovera källaren nu i vinter och har endel gamla värmerör med isolering som jag tänkte byta ut men jag funderar på om det tex är asbest i denna typen av isolering?

rorisolering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stefanoazzalini
  • Laddar…
Ja, det kan det vara. Speciellt troligt i böjarna.
 
Ska du riva det så använd munskydd och blöt ner isoleringen så dammar det inte så mycket. Som ovan säger, det brukar oftast va asbest i böjarna.
 
Enligt asbestsaneraren jag hade hemma härom året så ser asbesten i rörisolering inte ut som ull, utan mer som ett orange pulver.
Jag har liknande rör som din i källaren - någon odefinierbar, grov mineralull och gipsbindor. Lite har jag rivit och bytt ut. Ett riktigt grisjobb, asbest eller ej. Då det knappast är något fel på funktionen så har jag istället slagit in det som är kvar i plastplåt, så ser det ut som ny isolering och eventuell asbest kapslas in.
 
Vad har du för ålder på huset/anläggningen?
Har du funnet eternit vid tidigare renoveringar?
 
Sånt där har jag lyckligt ovetandes om asbestinnehåll rivit i en del i förra huset...Vet numera att det kan innehålla asbest...
Men men, jag har inte dött ännu :)
 
Ser inte ut att vara någon asbest där, är nog bara stenull, papp, gips, ev "vattenglas" och gasbinda. Det är nog inte så ofta det är asbest i rörisolering för bostäder, särskilt inte såpass nya att det finns sten- eller glasull där också.
 
Är lite osäker på hur gammalt värmesystemet är.
Huset är byggt på 40-talet och renoverades på 70-talet.
Värmesystemet måste var gjort nån gång där i mellan...

Böjarna ser lika dana ut som det på bilden...
På med mask och riva ner i sopsäckar så får det bli soptippens problem vad det är.
 
Lånar tråden lite. Upptäckte detta efter att ha kört en regel i en rörböj. Är novis gällande asbest. Kan det vara det förhatliga materialet i böjen?
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Började riva idag och det var någon form av "gasbinda" med gips på ytterst och sen var det isolering innanför som såg ut så här:

rorisolering2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B Beetleboy skrev:
Sånt där har jag lyckligt ovetandes om asbestinnehåll rivit i en del i förra huset...Vet numera att det kan innehålla asbest...
Men men, jag har inte dött ännu :)
Lever du än?😀
 
Det brukar vara i bögarna som eventuell asbets finns. Det du har på bild ser ut som vanlig vitull.
EDIT I BÖJARNA
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
David L och 1 till
  • Laddar…
D
roland53 roland53 skrev:
Det brukar vara i bögarna som eventuell asbets finns. Det du har på bild ser ut som vanlig vitull.
Trodde det bröts i gruvor, alltid lär man sig något nytt.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
roland53 roland53 skrev:
Det brukar vara i bögarna som eventuell asbets finns. Det du har på bild ser ut som vanlig vitull.
Jaaa! Det är bögarnas fel!
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.