I källaren behöver vi byta rör och brunnar som ligger i plattan. Vi har inget stort hus. Två stammar (nya) från ovanvåningen. 3 golvbrunnar och kanske tio meter rör behöver bilas upp och bytas. Vad tror ni om tiden vi inte kan bo där? Lotta
 
NI ska nog kunna bo på övervåningen hela tiden.

Frilägger dem avloppet först och sedan så är det bara slå av och skicka i nytt går på 1dag.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Det finns bra "plastdörrar" man kan köpa och tejpa för dörrhål. Köp en riktigt kraftig tejp och tejpa två dörrplast som en sluss. Dessa finns på bygghandlar och t.ex. Biltema.
Stäng också ventilationen om det finns utsug i källaren eftersom damm kan dras in den vägen också.
 
Jag har gjort det jobbet och hade betydligt längre rör att byta.
Allt beror ju lite på var stammarna går upp i huset och jag var utan toaletterna några få timmar men köket tog lite längre tid.
Jag började med att bila upp där röret kom in i huset för att se hur tjock plattan var och då den var rejält tjock med stensättning under så valde jag att ta dit en betongkapningsfirma.
Dom kapade spår på båda sidorna av mina rör och detta var för mig guld värt.

Förutom kapningen så gjorde jag allt själv på kvällar och helger vilket tog ca fyra veckor.
 
Ta dit en betongkapningsfirma som sågar med vattenkyld klinga. Du slipper 95% av allt damm som blir vid bilning och så går det betydligt fortare. Våra gamla rör låg långt ner under huset så mycket av dem fick ligga kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.