Vi har installerat en luftvärmepump, men bör vi oroa oss för kondensen som blir? Utomhusapparaturen sitter 0,5 m upp fr mark och grunden är krypgrund. Hur leder vi isf bäst bort vattnet? Hum, och vart?
 
För min del har jag inte märkt ngt mer än is under den.
 
Det lilla gör inget.
 
Det enklaste sättet är att att ha en balja under som samlar upp vattnet, som du sedan tömmer på lämplig plats. Det kan bli ganska stora mängder vatten när uteluften är fuktig. Vid kallare väderlek så bildas en iskaka i baljan, då är det bara att vända den upp och ned och stampa lite på den eller hälla lite varmt vatten på den för att få iskakan att släppa.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kakel-och-mura/Hink/Murbruksbalja-86880/
 
Kan bli väldigt tungt så en pulka med höga kanter fungerar också så kan man dra iväg den istället.
Men om ni har en balja eller pulka så får ni vara lite vaksamma på att svämmar det över så riskerar ni att den är fastfrusen ordentligt och isen kan hamna för nära bottentråget och täppa igen hålen i botten.

Alternativt om ni är oroliga för att få vattnet precis under utedelen är att ställa ett skivmaterial ( formplyfa ) lutandes mot fasaden så vattnet rinner mer framåt
 
Tömmer man baljan varje dag, vid fuktig väderlek, så är det inga problem. När det är kallare så bildas inte alls så mycket kondensvatten så då behöver man inte tömma dagligen.

Att använda en skiva är ju ett alternativ, dock så bildas då en mindre isbana framför pumpen. Har själv provat det alternativet, men använde mig då av takplåt i stället för plyfa.
 
Så länge man kommer ihåg att tömma baljan eller pulkan så fungerar det men alla har inte värmepumpen/baljan/pulkan synlig när man går till eller från fastigheten och då är det lätt att man glömmer och man har en fastfrusen balja/pulka som kan vara "för nära" bottentråget.

Isbana blir det framför med skiva eller plåt så man får inte ha ett gångstråk eller liknande där vattnet hamnar.
 
För att minska risken för fastfrysning så kan man, som jag, ha baljan stående på två reglar. Detta har fungerat fullt tillfredsställande under de senaste fem vintrarna.
 
LillaHon skrev:
Vi har installerat en luftvärmepump, men bör vi oroa oss för kondensen som blir? Utomhusapparaturen sitter 0,5 m upp fr mark och grunden är krypgrund. Hur leder vi isf bäst bort vattnet? Hum, och vart?
LillaHon, var bor du? (Uppdatera gärna din profil!)

Jag har nu haft en LL-värmepump i snart ett år, och märker ingen kondens alls.
Här är iofs marken väldigt väldränerande.
 
Beroende på luftfuktigheten och hur mycket man utnyttjar luft/luft värmepumpen skiljer det sig väldigt mycket åt hur mycket vatten man får efter avfrostningarna.
Inget ovanligt att man kan få 10-15 liter vatten på ett dygn när det är runt 0 grader ute, "värst" brukar det vara med fastigheter nära sjöar innan isen har lagt sig.
Har man mycket läckage av värme från grunden så kan det vara tjälfritt ganska länge så vattnet går ner i backen och man märker då inte av allt vatten men som regel får man en rejäl isbana under och framför utedelen så det är viktigt att utedelen inte är placerad där det finns ett gångstråk som utnyttjas mycket vintertid,
 
Det finns kondenstråg med värmekabel i att köpa. Monteras under utedelen, sen leder man bort vattnet till ett stuprör om möjligt.
 
Eller värmepumpar med hetgasavfrostning av tråget, om det är bättre än värmekabel inte aning men vår har det i fritidshuset. Påstås använda "spillvärme" från pumpen.
Men pratar kanske om olika tråg nu.
 
Nackdelen med bottentråg för att leda bort vatten om man inte har bra uppsikt är att går värmekabeln sönder eller något sätter stopp i slangen så är risken stor att man får problem.
Om möjligt så ska man ha så lite lull lull som möjligt som kan försämra saker om man har otur.

Avfrostning med hetgasslinga , värmekabel eller värmestav i bottentråget ger ingen skillnad i mängden vatten.
 
Comfort Thomas skrev:
Nackdelen med bottentråg för att leda bort vatten om man inte har bra uppsikt är att går värmekabeln sönder eller något sätter stopp i slangen så är risken stor att man får problem.
Om möjligt så ska man ha så lite lull lull som möjligt som kan försämra saker om man har otur.

Avfrostning med hetgasslinga , värmekabel eller värmestav i bottentråget ger ingen skillnad i mängden vatten.
Borde inte hetgasslinga vara bästa lösningen då?
Om värmekabel slutar fungera så börjar det bygga is och skapar extra problem, is kan t.o.m. förstöra, men om hetgasslingan inte värmer så har pumpen redan stannat. Kanske inte någon större skillnad i praktiken men teoretiskt så låter hetgaslösningen som en bättre värmemetod.
 
Tror inte vi har haft en trasig värmekabel/värmestav dom senaste 3 åren sedan dom flesta modeller har kabeln/värmestaven styrd via kretskortet så den bara går in vid avfrostning. Förr la man in värmekabeln vid installation och dessa gick ibland sönder vilket innebar att man kunde få isproblem.

IVT har kört med hetgasslinga i många år men ingen annan av dom större drakarna har hakat på så jag vet inte om dom inte tycker det är någon bra idé.

Nu är det väl Bosch som har marknadsför hetgasslinga som något "nytt" vad jag sett i reklamen.

Vet inte om om IVT , Bosch , Electrolux och Aermec fortfarande låter Sharp eller Kinesiska GREE tillverka deras maskiner men om det är så fortfarande så lär det vara samma hetgasslinga som i IVT maskinerna.
I praktiken bör det vara extra rörslinga som går i bottentråget och vid avfrostning så ska den tina isen som eventuellt uppkommit och då också håla dräneringshålen öppna under avfrostning.
Men att det skulle vara någon "spillvärme" är väl kanske fel uttryckt då energin ska gå åt att avfrosta och då även den extra rörslingan.

Nu finns det kanske någon ny variant så då får någon fylla på med uppgifter om hur det fungerar då jag har för dålig koll på Bosch och IVT:s hetgasslingor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.