Här finns ingen asfalt, och enklast tror jag är att köra med microkanalisation :)
 
Kungliga telegrafverket hade ju en smart lösning en gång i tiden med sitt A-B system också.

I korthet går det ut på att man drar fram tex 5 par till en stolpe. Till nästa kopplings stolpe går man fram med fem par till men genom att gå fram med samma kabeltyp så får man ju fem par som är oanvända (de klipptes ju av i B stolpen).
Dessa "överskottspar" kan man nu använda för att fördela om anslutningar mella dessa punkter.

Får man tex 7 kunder i a-stolpen och bara 2 i b-stolpen så kan man alltså leda två par från A stolpen via "överflöds" kabeln till B stolpen och sen vidare från den till stationen...
 
@Mats: Ja, det används även i fibersammanhang emellanåt men det har ju sina för- och nackdelar. Precis som andra varianter :)
 
mycke_nu skrev:
@pelpet
Det är sällan optimalt att gå ut med ett stjärnnät. Man lägger en grövre kabel och sätter lokala fördelningsskåp för att minimera grävningen.

(Lägger man den matande kabeln i en ring kan man faktiskt ansluta dubbelt så många hus om man matar kabeln från båda håll och klipper en fiber för varannat hus)

Att fiberkabel kostar noll kan jag nog inte riktigt håll med om (du tänker nog på den tunna fibern som blåses den sista biten), men grävningen är helt klart det dyra.
Vilken nätkonfiguration som är optimal beror givetvis på förutsättningarna, men den fördel med stjärnnätet är att alla fibrer utgår från befintligt kopplingsskåp och man därmed slipper ha extra kopplingsskåp. Man får ett enklare gränssnitt mot operatören. Man kan också lägga flera kanaler i samma grav, så man behöver inte få en längre grävsträcka än om man går med en grov kabel till ett kopplingsskåp. En fiber behöver ju inte gå den närmaste vägen.

Gräver man en ring, lägger ner multiduct och sedan gör uttag till alla hus blir det ju också ett stjärnnät.

Jag har hört priser på omkring 3 öre metern för fiber som man blåser in i rören. Ducten är såklart dyrare.


Skanova har en kravspec för byalag som kan vara intressant.
 
Rent optiskt är det ju alltid ett stjärnnät, det finns ju praktiskt taget aldrig någon aktiv utrusning i de lokala skåpen, endast fibersvetsar.

Vi räknade med ca 5 kr metern för fiberkabeln (2 fibrer) in till husen. En 48-fibers kabel kostar ca 20 kr/m. Kanalisation tillkommer.

Schakt med grävmaskin kostar ca 70 kr/m, plöjning ca 20.
 
Har blivit avrådd med lufthängd opto, tydligen gör vindrörelsen att det går sönder lätt?
 
Svenska kraftnät har 750 mil lufthängd kabel: http://www.svk.se/Om-oss/Var-verksamhet/Telekom/Telekomnatet/ så att vinden skulle vara ett problem har jag svårt att tro. Sist på sidan står följande:

"Det har också visat sig att fibernät förlagt på kraftledning har färre avbrott än t.ex. markförlagd fiber. "

Utomlands verkar det också vara mer utbrett att hänger opton i distributionsnätet ända ut till slutkunden. Det är inte så vanligt i Sverige, även om det förekommer.
 
Redigerat:
Telia hänger i luften överallt där det finns telestolpar när man ska ut till villor med fiber. Ericssons Ribbonet. Finns många mils sådant i drift så det kan nog inte sägas vara direkt ovanligt.
 
mexitegel skrev:
Svenska kraftnät har 750 mil lufthängd kabel: [länk] så att vinden skulle vara ett problem har jag svårt att tro. Sist på sidan står följande:

"Det har också visat sig att fibernät förlagt på kraftledning har färre avbrott än t.ex. markförlagd fiber. "

Utomlands verkar det också vara mer utbrett att hänger opton i distributionsnätet ända ut till slutkunden. Det är inte så vanligt i Sverige, även om det förekommer.
Det kan hända mycket konstiga saker med lufthängd optokabel.

Jag känner till ett fall i Florida där en optokabel hängd i kraftledningsstoplar blev ledande på utsidan pga nedsmutsning från lufföroreningar och salt från havet. Det började sedan flyta en inducerad ström utanpå optokabeln och det uppstod coronaurladdningar i smutsen. Dessa urladdningar förstörde efterhand optokabeln.
 
Som sagt, det var vad jag hörde i vår fiberförening. Vi gräver istället, eftersom det ändå skall grävas ner kraftkabel så.

Antar att det blir en annan sak om det redan står stolpar som det "bara" är att hänga upp kabeln i.
 
Vi valde också bort luftkabel trots att grävningen bitvis var besvärlig med mycket spettning/fräsning i kalksten.

Stolpar ruttnar och faller dessvärre med tiden och vi ville undvika den typen av driftstörningar. Att samförlägga med elbolaget är inte heller gratis (vi gjorde det bitvis, men det var inte billigare än att gräva själv).

De flesta stolpägare river dessutom sina stolplinjer när den tekniska livslängden är till ända. Det kan ta 20 år till, men den dagen får man gräva eller sätta egna stolpar.
 
mexitegel skrev:
Svenska kraftnät har 750 mil lufthängd kabel: [länk] så att vinden skulle vara ett problem har jag svårt att tro. Sist på sidan står följande:

"Det har också visat sig att fibernät förlagt på kraftledning har färre avbrott än t.ex. markförlagd fiber. "

Utomlands verkar det också vara mer utbrett att hänger opton i distributionsnätet ända ut till slutkunden. Det är inte så vanligt i Sverige, även om det förekommer.
Jag är alls ingen expert på den här delen, man lindar man inte företrädesvis ducten runt topplinorna i kraftledningsnätet? Det skulle ju i så fall kunna ge en annan mekanisk stabilitet än om man låter den hänga fritt som man väl gör vid "last mile" installationer i telefonstolparna?

Nu är jag ändå lite skeptisk till det mekaniska argumentet eftersom det visat sig att fiberkabel tål en hel del mer än man trodde, från början även när det gäller upprepad böjning etc. men som mycket_nu skriver så har det hänt en del konstiga grejjor, så vem vet.

Jag skulle nog också helst gräva ner och undvika stolpar, just eftersom de som sagt försvinner alltefter vart. Jag var med när vi blev av med dem vid stugan t ex. (När jag var liten och ville flyga drake i hagen då hängde minsann blankledningsdj-larna ivägen, men när jag blev stor och inte brydde mig längre, då passade det minsann att gräva ner dem. Hittar ingen smiley för knyta-näven-i-fickan så det får bli en :mad:) De har ju också ganska kort livslängd, och det har inte sats upp så många de senaste åren så de får stort minus för framtidssäkerhet. Fibern lär hålla betydligt längre...
 
Som sagt en viss skillnad på fiber lagd ihop med topplinorna på region och stamnät dvs 130kV och upp, jämfört med en lokal stolplinje. Finns nog få ställen de sitter bättre till än där ur de flesta aspekter.
 
Större risk att det blåser ner träd på svagspänningsnätet än att Svenska Kraftnäts stolpar skulle ramla omkull.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fibern lär hålla betydligt längre...
Med lite tur kanske du kan testa vid midsommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.