Har nu fått en stor leverans med linullsisolering. Föreföll riktigt bra att jobba med tills... man skulle skära till skivorna. Har sedan tidigare en sån där specialkniv för isolering, egentligen avsedd för glasfiber antar jag men jag trodde den skulle funka. Det gjorde den inte...

Någon som har något bra förslag hur man ska skära till linullsisolering?
 
Nope tyvärr ingen aning.
Men jag undrar vad du köpte för dimensioner, vart du köpt och vad det kostade.
Kanske ska ha det mot timmerstommen den dag vi ska isolera och byta panel.

Jocke
 
jocke@nybleus.se skrev:
Nope tyvärr ingen aning.
Men jag undrar vad du köpte för dimensioner, vart du köpt och vad det kostade.
Kanske ska ha det mot timmerstommen den dag vi ska isolera och byta panel.

Jocke
www.swefab.se, köpte i 75 och 50mm. Har inte exakta priserna här men tror det var runt 60kr/m2 i 50mm. Frakten var hyfsat dyr men jag tycker ändå det är värt det när man håller på med ett gammalt hus.

De har bra service så slå dem en pling.
 
Benno. skrev:
[quote author=Saxpy link=1148235796/0#0 date=1148235796]


Någon som har något bra förslag hur man ska skära till linullsisolering?
Grattis till leveransen!
Den enda nackdelen (jag kan komma på) med linullen är just att skära den.
Ta en gammal filékniv eller annan där eggen svänger upp vid spetsen, se till att den är supervass, lägg en bräda under (som inte skämmer kniven) och en ovanpå som linjal. Skär sedan med lätt sågande rörelse tills du är helt igenom. Det är alla grövre saker i ullen som ställer till mest för skärningen. Skärp kniven ofta och du ska se att det går hyffsat. Skär längderna ett par procent överdimensionerat. För stor bit är svår att få på plats.
Lycka till![/quote]


Det verkar funka bra... Men det blir till att slipa kniven ofta. :)
 
Yxa har jag funnit vara effektiv, krävs dock en viss pricksäkerhet, självklart ett stumt underlag som "svarar"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.