Jag har stöt på ett litet problem. Då jag bor i ett äldre hus, saknas det dosor i väggen för strömbrytare. Utanpåliggande strömbrytare (de utan dosa) är så klumpiga och tjocka och hitta några som är snygga är inte lätt.
Kanske någon som vet var det finns snygga slimmade strömbrytare?

De jag hittade som var snygga var Schneider exxact där man kan köpa till en utanpåliggande dosa. Men den sticker ut över 3 cm.

Ska jag kanske borra hål för dosor? Jag har både lättbetong och betong.
 
Trådlöst, kanske Nexa är ett alternativ. Bygger ca en cm och kan fästas med dubbelhäftande tejp.
nexa_wst512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett alternativ kan vara att såga ut för dosa, sätta en ROT-dosa i väggen, dra utanpåliggande till dosan och sätta en låg förhöjningsram där du går in med kabeln. Sedan installera en vanlig infälld brytare.

I ett äldre hus kan det nog bli snyggt med Schneider Renova. Deras lägsta utanpåliggande dosor bygger 22 mm.

Om du är villig att lägga mer jobb så borde du kunna hyra en betongspårfräs och fräsa in slang i väggen.
 
Förstår inte riktigt hur en Nexa fungerar. Räker det med strömbrytaren? Hur släcker/tänder man lampan i taket? Har sökt lite och hittar bara att en mottager behövs, men vilken?

Tack för hjälpen.
 
Till lampan kopplar du in en Nexa mottagare som sedan programmeras till en strömbrytare som du bara limmar på väggen. Det finns med eller utan dimmer i mottagaren och även fjärrkontroller...
 
Och en del av nexasändarna kan man sätta schneider-ramar på, jag har den gamla Trend på mina nexa.
 
kladde skrev:
Är det en sån mottager jag behöver [länk]
Hur installerar jag den till lampan i taket? Hur ska jag få plats med den i lampan? Jag förstår inte riktigt. Eller ska jag ha mottagaren i dosan där lampan kopplas till? Men då får jag inte plats tror jag. Eftersom lamputtaget tar plats.

Eller tänker jag helt fel?
Helt rätt!
Du har fyra klämmor på Nexa dosan, den märkt med N kopplar du in nolla (normalt sett blå kabel) från matning och den andra N till lampans nolla. Till den som är märkt med L kopplar du in fasen (svart eller brun normalt), alltså matningen till lampan och slutligen den som är som en våg kopplar du till lampans andra tråd (brytfas, normalt sett brun).

Bryt strömmen först!
Är du inte helt säker på vad du gör ring en elektriker!

Sen trycker du på den lilla "programmeringsknappen" på Nexa dosan så börjar den blinka och dp trycker du på strömbrytaren så hittar de varann...
 
Tack alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.