Eftersom jag tillhör den grupp svenskar som inte har Facebook, Twitter och liknande och är dessutom helt ointresserad av grannar, kändisar och liknade....

Men en sak funderar jag nog mest över....varför fotar man sin mat för att sedan lägga ut det på Internet?
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Då är vi åtminstone två i gruppen :)
Jag begriper lika lite varför man, inte bara fotar mat, utan hela tiden vill att andra i detalj ska veta var jag befinner mig....
 
Bekräftelse kanske?

/En tredje i gruppen
 
För att visa upp en fin bild av sig själv. "Titta vilket schysst och sofistikerat käk jag äter."

Vardagens fiskpinnar och mikrade köttbullar hamnar sällan på facebook.
 
#4 här :)
 
Fast det är ju inte helt olikt det som händer här på ByggaHus. Här sker det dock oftast anonymt. Här laddas också upp bilder och man blir bekräftad av de, oftast positiva, kommentarer som skrivs. Facebook är bara ett steg till. (Observera att jag inte vill försvara företeelsen. Bara påpeka likheterna mellan Facebook och ByggaHus.)
Jag själv har t ex laddat upp bilder på hemgjorda garderobsdörrar, platsbyggd bokhylla, etc, men inte på vår stökiga del av källaren. Och visst var det trevligt med de positiva kommentarerna som följde.
 
  • Gilla
larsbj och 3 till
  • Laddar…
Korvgubbe
På facebook kan jag lägga upp bilder, videosnuttar och texter om mitt liv och mitt liv som enbart de som jag godkänt som "vänner" kan se.
Sen loggar jag in på byggahus och lägger upp bilder. videosnuttar och texter om mitt liv (om än ämnesspecifikt) utan någon som helst kontroll över vem som kan se det.

Jag använder mig av facebook och tycker det är ett utomordentligt verktyg. Det är ett enkelt sätt för mig att hålla kontakten med avlägsna släktingar och vänner på andra sidan jorden och ja, även uppdaterad om vad som händer med vissa företag/organisationer som jag gillar. Genom facebook är jag mycket mer uppdaterad i vad som händer med mina kusiners barn än vad jag hade varit annars till exempel.
Dessutom är jag aktiv i en idrottsförening och ansvarig för klubbens facebooksida och det är ett oerhört smidigt verktyg att nå ut med information om vad som händer på träningar, tävlingar och turneringar samt övrigt i klubben till de berörda. Nu kan allas farmor gå in och kolla resultatuppdateringar och bilder innan laget ens har hunnit hem från den senaste matchen, helt klart en förbättring!

Kort sagt, det är ett väldigt användbart verktyg för väldigt många personer och jag har aldrig förstått varför vissa väljer att klaga på de som använder det eller är stolta över att de själva inte är medlemmar där.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Enk Projektet skrev:
Eftersom jag tillhör den grupp svenskar som inte har Facebook, Twitter och liknande och är dessutom helt ointresserad av grannar, kändisar och liknade....

Men en sak funderar jag nog mest över....varför fotar man sin mat för att sedan lägga ut det på Internet?
Måste vara folk som har dåligt minne, dom fotar maten och laddar upp den på Facewitter för att kunna kolla senare vad dom ätit under dagen. :)

(Inte heller jag har något facebook eller twitter konto)
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Det känns väl helt enkelt tryggt att vara i händerna på ett av världens största företag.
Är man så stor måste man ju vara snäll också, eller hur :rolleyes:


#6 (räknade jag rätt nu?)
 
Korvgubbe skrev:
På facebook kan jag lägga upp bilder, videosnuttar och texter om mitt liv och mitt liv som enbart de som jag godkänt som "vänner" kan se.
Så kanske det är, eller kanske inte... Och vem vet hur det blir.
 
Lustigt. En klubb för alla som är stolta över att inte vara med i klubben...
 
  • Gilla
larsbj och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Lustigt. En klubb för alla som är stolta över att inte vara med i klubben...
Jag är stolt över att inte vara med i Kronofogdens "kundklubb". Mindre stolt att jag inte lyckats utträda ur Skatteverkets "medlemsregister".
 
Nu verkar det som vi är 7 som inte hänger på FaceBook... Vi kanske skulle starta en Facebookgrupp för oss som inte hänger på Facebook:wow:
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
M
Åtta.

Den tiden som skulle gå till FaceBook i onödan lägger jag på andra onödiga saker istället. Men inte på att fotografera min mat. Dock har jag fotograferat verktyg och lagt upp på BH ett par gånger, men det räknas inte...

:rolleyes:
 
#8.
Fattar inte riktigt frågan varför man fotar mat och lägger ut. Jag vet inte ens VEM som gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.