Någon som kan tipsa om en bra besiktningsman i sydvästra Skåne?
I april ska vi göra en garantibesiktning (2-årsbesiktning) på vårt hus, som byggts av Myresjöhus.
/Bo B
 
Hej,

Tänkte bara kolla om ni fick tag i någon besiktningsman och om han var bra? Vi ska ha vår garantibesiktning i juni och jag letar för fullt, men det är svårt att veta om de är bra eller inte.

/Jessica
 
Återupplivar den här gamla tråden. Snart dax för vår garantibesiktning under våren 2014 och är i behov bra namn på besiktningsman för garantibesiktning i SV Skåne. Alternativet är Gar-Bo:s som gjorde slutbesiktningen, men jag skulle vilja ha en fristående besiktningsman.

Mvh /Joakim
 
Jag har tidigare anlitat denna konsult och varit nöjd

BE Konsult
Göran Olsson
Byggnadsingenjör, Godkänd av SBR
046-305660
070-5575660
(obs från gammalt visitkort)
 
  • Gilla
Joakim I
  • Laddar…
Tack för tipset, Roland! Ska ringa och kolla med honom.

Mvh /Joakim
 
Tänk bara på att det finns olika nivåer på besiktningar (hur mycket som ska ingå).
Ha klart för dig vad du vill ha besiktigat - förmodligen olika priser.:)
 
Ah, jag levde i tron att en garantibesiktning var någon form av standardiserad besiktning. Men det är ju klart, ingenting verkar vara standadiserat när man bygger hus, så varför skulle en garantibesiktning vara det. :) Trodde lite att det var som en andra slutbesiktning.

Vilka olika delar brukar man då besiktiga vid en tvåårsbesiktning? Vad kan vara relevant? Vi har ett 1,5-plans lättbetonghus med platta på mark.

Mvh /Joakim
 
Garantibesiktningen är i princip "standardiserad", vissa saker ska ingå och vissa saker ska inte ingå (t ex att efterbesikta punkter som återstår från slutbesiktningen). Besiktningsmannen gör en okulär besiktning av huset på de delar som byggherren har använt sig av entreprenörer, eftersom det är där han/hon kan åberopa någon form av garanti gentemot hustillverkaren/entreprenören, det man gjort själv behöver inte besiktas.

Har man byggt huset till större delen själv eller inte har upptäckt något fel på huset under garantitiden så kanske det inte finns något behov av garantibesiktningen.

Kolla den nya Besiktningshandboken som är framtagen av SBR, konsumentverket och Villaägarna mfl , där står en del om t ex garantibesiktningen.
 
Vanbeasten skrev:
Garantibesiktningen är i princip "standardiserad", vissa saker ska ingå och vissa saker ska inte ingå (t ex att efterbesikta punkter som återstår från slutbesiktningen). Besiktningsmannen gör en okulär besiktning av huset på de delar som byggherren har använt sig av entreprenörer, eftersom det är där han/hon kan åberopa någon form av garanti gentemot hustillverkaren/entreprenören, det man gjort själv behöver inte besiktas.

Har man byggt huset till större delen själv eller inte har upptäckt något fel på huset under garantitiden så kanske det inte finns något behov av garantibesiktningen.

Kolla den nya Besiktningshandboken som är framtagen av SBR, konsumentverket och Villaägarna mfl , där står en del om t ex garantibesiktningen.
Finns det något som hindrar att slutkonsumenten (köparen) åberopar fel som upptäcks under garantitiden?
Om då köparen känner sig osäker i rollen när det gäller byggtekniska frågor så är det väl inte fel att anlita sakkunnig besiktningsman.
Om det finns fel/frågor som kanske inte skall/skulle ingå i en garantibesiktning så kan detta snabbt klaras upp med den egenhändigt anlitade besiktningsmannen.

Självklart kan inte ägaren åberopa garanti på egna jobb, men som jag tolkar TS så är det Myresjö/Myresjös entreprenör som uppfört huset och då är det väl i allra högsta grad relevant att anlita en egen besiktningsman eller...?
 
roland53 skrev:
Finns det något som hindrar att slutkonsumenten (köparen) åberopar fel som upptäcks under garantitiden?
Om då köparen känner sig osäker i rollen när det gäller byggtekniska frågor så är det väl inte fel att anlita sakkunnig besiktningsman.
Om det finns fel/frågor som kanske inte skall/skulle ingå i en garantibesiktning så kan detta snabbt klaras upp med den egenhändigt anlitade besiktningsmannen.

Självklart kan inte ägaren åberopa garanti på egna jobb, men som jag tolkar TS så är det Myresjö/Myresjös entreprenör som uppfört huset och då är det väl i allra högsta grad relevant att anlita en egen besiktningsman eller...?
Japp, jag tycker det är högst relevant att göra en tvåårsbesiktning när man har köpt hus av en hustillverkare/leverantör som Myresjöhus. Jag svarade också på en fråga från Joakim här ovan, om vad som är relevant att besiktiga. Var kanske lite otydlig där :)

Det är en fördel att använda samma besiktningsman som gjorde slutbesiktningen eftersom han/hon redan har all dokumentation om huset, men man kan självklart anlita vem man vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.