ullberg skrev:
Intressant att se denna siffra, är det Telia öppen fiber eller någon annan del av Telia? Om de nu inte försöker lura dig (jag väljer att tro gott om dem tills motsatsen är bevisad) så anser de alltså att ung. hälften av kostnaden (12k av 19,9k som väl är standard installationspris om de hade erbjudit installation, och lite extra lägger de väl ändå på här för "småprojekt") kommer från centrala infrastrukturen och hälften kommer från den specifika kunden.
/U
När bostadsområdet fiberifierades för 3-4 år sedan så lyckades man få ner anslutningskostnaden till ungefär 4000 kr/fastighet. Det grämer mig lite att jag inte kom på denna ideén redan då.... :)
 
Känner du ingen elnisse som kan plocka ut kabel åt dig?
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
I princip oförhandlat ligger det på 5 kr metern inkl. frakt från första bästa handlare på Alibaba. Förhandlat pris tror jag inte svenska distributörer klarar av att slå.

Skanova har börjat fundera, dock ryktas det om en framtida utbyggnad av VA här, då kommer fiber med. Kommunen har dock ingen aning om tidshorisonten :confused:
 
Om du har optisk fri sikt mellan ditt hus och berörd accesspunkt kanske Airfiber kan vara ett alternativ? Tror man kan leasa utrustning, eller så köper du eget radiolänk hopp. Licensfritt 24GHz band. http://www.youtube.com/watch?v=Dd1V2amOJH0 Med tanke på avståndet kan du nog klara dig med utrustning i 60GHz bandet.
 
Tyvärr är det inte fri sikt, jag undersöker parallellt att försöka få till det genom diverse trädfällning och om jag kan få sätta utrustningen hos grannar som ligger bättre till. Största problemet är placeringen i bostadsområdet som har fiber, känner förvisso lite folk där men en radiolänk är inte så vacker så det är nog inte så lätt att övertala någon om att få sätta upp den där :). Banverket har en mindre mast i området som skulle kunna gå men masthyra är inte gratis och dessutom så måste jag hyra fiber från dem och DET är inte gratis :)

Men tack för tipset :)
 
Ett alternativ till luftkabel kan vara att hyra en rejäl kedjegrävare och lägga ner markkabel. Det blir driftsäkrare och själva kabeln är nog betydligt billigare, även om det totalt sett nog blir dyrare och tar längre tid än luftledning.

Ett annat lågbudgetalternativ är om du har en granne med fiber inom synhåll. Då borde du kunna skaffa en vanlig accesspunkt med en riktantenn och ansluta till dennes trådlösa nätverk. Då skulle det räcka med inköp av antenn plus lite mutor till grannen för att du får åka snålskjuts på dennes internetanslutning. Det kanske kan vara intressant som interimslösning tills kommunen bestämt sig för hur de vill göra med fiber.
 
Hade jag haft en när granne med fiber så hade denna tråden inte funnits :D
 
Om du nu har fiberlösa grannar så ska du kanske fundera på att köpa en rejäl kabel så du kan koppla in dem också.

De grövsta vi använde (i marken) hade 144 fibrer.
 
Ja, det kostar inte många öre metern för att få fler fibrer. Bara det att mitt lilla projekt plötsligt blir större, ska grannarna också ha så är det ju antagligen bättre att gräva ner kabeln och slippa störningar pga.. nedfallna träd och annat. Och då är ju frågan om,när och hur kommunen tänker agera. Beslutsvaccum, jag hatar det! :mad:
 
Jag håller just på att undersöka förutsättningarna för fiber i mitt bostadsområde här i Falun, och de verkliga byggkostnaderna ser ungefär ut så här:

CPE (box i hemmet), centrala nätkostnader, port i ODF och inkoppling : ca 9000 kr per hushåll som ansluter sig
Fiberkabel: Ungefär 0 kr, fiber kostar några öre metern och kanalisation är inte dyrt heller.
Grävning: Ca 500 - 1000 kr meter för grävning i asfalt om man ska ha en entreprenör som gör det.

Om ni går ihop några grannar och hyr en kedjegrävare så borde ni kunna klara av jobbet på en helg. Det verkar som man kan lägga ner omkring 300 meter kanalisation per dag med en kedjegrävare. Fiber kan man blåsa ungefär 1 km så ni borde kunna lägga ett stjärnnät från skåpet (ODF) till era respektive hus.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Intressant, spånar vi lite här då; grannen längst bort från ODF är mindre än 1 km. Vi antar att kanalisationen hamnar på 10 kr/metern i snitt. Säg att det går åt ytterligare 500 meter kanalisation för att komma in till husen på alla fastigheter. Totalt 1500 meter kanalisation, 15 000 SEK

Hyra av en kedjegrävare en långhelg och en minigrävare (är nog bra att ha): 20 000 SEK (?)

Är vi säg, 10 grannar så hamnar vi på 9000 (enligt pelpets uppgift) + 3500 ((15000+20000)/10), totalt 12500 kr/fastighet plus fiberblåsning som inte kan vara mer än högst ett par tusen per fastighet.

Intressant! :)
 
Glöm inte att det kostar att få tillståndet att gräva oxå. Om man nu inte klarar sig med grävningen på tomter men då behövs det skrivas avtal/servitut för alla. Plus tillfixning av ytor och asfalt.
 
kan man gräva i gräs/skogsmark istället för asfalt så faller priset rejält. 100+200 kr/metern brukar vara bra kalkylsiffror där
 
mexitegel skrev:
..plus fiberblåsning som inte kan vara mer än högst ett par tusen per fastighet..
Fiberblåsningen var inräknat i "arbete" i de 9000 kronorna per hushåll. Och är ni fler så sjunker kostnaden något eftersom etableringskostnaden kan delas.
 
@pelpet
Det är sällan optimalt att gå ut med ett stjärnnät. Man lägger en grövre kabel och sätter lokala fördelningsskåp för att minimera grävningen.

(Lägger man den matande kabeln i en ring kan man faktiskt ansluta dubbelt så många hus om man matar kabeln från båda håll och klipper en fiber för varannat hus)

Att fiberkabel kostar noll kan jag nog inte riktigt håll med om (du tänker nog på den tunna fibern som blåses den sista biten), men grävningen är helt klart det dyra.

Vi gjorde så att alla medlemmar fick upplåta mark gratis. Man skriver avtal och med dessa i hand kan man så småningom ta ut en ledningsrätt. Måste man gå under eller längs vägar blir det både dyrt och komplicerat och då kanske vi hamna utanför vad TS hade tänkt sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.