Hej!

Skulle behöva lite tips och input från er med erfarenheter av att planera kök. Ska bygga nytt och klurar på lite olika lösningar. Som vanligt måste man alltid kompromissa, men frågan är vad som blir bäst. Vi skall iväg på möte med köksleverantören efter jul och kommer säkert då få mycket tips och råd, men jag provar med er först. Jag kastar mig ut till vargarna ;)

Kan börja med att säga att jag är nöjd med placering av kyl/frys, skafferi, häll och vask. Det jag klurar på är ugn, diskmaskin, micro.

Förslag 1: Ugn och micro ovanför varandra, känns som att de hamnar lite långt bort i hörnet, problem? Samt att micron/ugnen hamnar väldigt högt när man har de ovanpå varandra. Diskmaskinen är på marknivå, intill diskhon vilket är bra.
Planlösning-kök-1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Förslag 2: Micron ensam borta i hörnet på en bra nivå. Diskmaskinen upphöjd intill, något längre bort från diskhon. Dock upphöjd vilket kan vara att föredra? Ugnen hamnar traditionellt under spisen istället för borta i hörnet. Man tappar dock att den kommer upp i höjd.
Planlösning-kök-2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Förslag 3: I princip som förslag nr 1, fast man flyttar diskmaskinen ett snäpp bort från diskhon för att få den upphöjd. Känns inte som att jag vill ha den upphöjd precis intill diskhon då jag vill ha avställningsyta bredvid diskhon.
Planlösning-kök-3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tankar och tips?
 
Jag skulle vilja ha en diskho, eller möjligtvis en liten utslagsho med tillhörande vatten ganska nära bredvid hällen.
 
Tack för svar, har dock redan två hoar i köket. Känns som att det får räcka. Men absolut, optimalt hade varit att ha ännu närmre.

Skulle du ha ugnen under spisen, eller ugnen upphöjd längst bort i hörnet?
 
Det är egentligen för långt mellan kyl/frys och mikro.

Den vanligaste vägen för smårätter, såser, rester, djupfrysta saker är väl ändå från kyl/frys -> mikro.
Och då skall de inte vara placerade så långt ifrån varandra.

Men hur löser man det?
Sätt en fristående mikro på en hylla över bänken bredvid kylen, och stryk den inbyggda mikron.
En inbyggd mikro är väl ändå bara dyrare.
Nej visst ja, somliga tycker det är snyggt också :confused:

Något som inte framkommer är var allt glas och porslin förvaras.
Det skall ju på enklast möjliga sätt cirkulera mellan skåp, matbord, diskmaskin och skåp igen.
Och ugnen får gärna vara under spishällen.
Där finns ju redan en fläkt som tar had om ev. os vid t.ex. grillning


PS
Välkommen till Bygga Hus-forumet MissPettersson!
 
Tack för bra input! Ja microns placering har du helt rätt i, tåls att fundera på hur vi ska göra, den känns lite malplacerad. Har också föreslagit en fristående för sambon. Dock funderar vi på en kombination micro/ugn, då har vi två ugnar vid behov. Vi har två ugnar idag vilket vi gillar. Tyvärr får det inte plats för något mer bredvid kyl/frys annars hade vi kunnat ha det där. Men en fristående skulle vi ju kunna få in där.

Du har helt rätt i att det är smart att ha ugnen under spisen med tanke på att fläkten är där!

Vi har tänkt att ha några vitrinskåp. Eventuellt i hörnet där ugn/micro är nu, om vi kan få bort ugnen och micron därifrån, då har vi också nära från diskmaskinen att ställa in saker. Vi har lite andra planer på hur vi får in skåp, så det har vi med i bakhuvudet. Dock vill vi inte ha för mycket överskåp. Dels för att det inte får plats helt enkelt, vi har ju tre fönster. Och dels för att vi föredrar luftiga kök utan för mycket överskåp. Vi kommer ha massor med förvaring för tallrikar mm i lådorna. Vi har även tänkt ha ett fristående vitrinskåp i matsalsdelen för visst porslin.

Tack så mycket :)
 
Korvgubbe
Ugn och mikro är alldeles för långt bort från spis och kyl/frys. Det blir en himla massa springande i onödan. Ugn under hällen och mikro bredvid kylskåpet blir nog bäst. Diskmaskin mellan diskbänken och spisen kan vara en möjlig placering.
 
  • Gilla
MissPettersson
  • Laddar…
Bra tänkt att undvika för mycket överskåp!
Det ger en härlig rymd åt köket, speciellt om man är lång :)
Jag har inga i nuläget (men vitrinskåp är på väg upp över köks"halvön".)

Nu har jag allt porslin i lådor under bänkarna runt diskmaskinen, och det fungerar faktiskt väldigt bra.
Mycket smidigt när man plockar ur maskinen i alla fall, allt är inom armslängds avstånd.
Och du har väl plats för porslinet i lådor i köksön.
 
  • Gilla
MissPettersson
  • Laddar…
engs
Asgarvad skrev:
Jag skulle vilja ha en diskho, eller möjligtvis en liten utslagsho med tillhörande vatten ganska nära bredvid hällen.
Ja, har tom "hört" att det är ett krav av säkerhetsskäl. Dvs man ska inte riskera att man snubblar över ett barn och tappa kokhett vatten över denna. När man vänder sig om med största kastrullen och ska hälla av vattnet till pastan. Utan man ska alltid kunna föra kastrullen över en bänk direkt till vasken.
 
engs skrev:
Ja, har tom "hört" att det är ett krav av säkerhetsskäl. Dvs man ska inte riskera att man snubblar över ett barn och tappa kokhett vatten över denna. När man vänder sig om med största kastrullen och ska hälla av vattnet till pastan. Utan man ska alltid kunna föra kastrullen över en bänk direkt till vasken.
Och det är precis så det är ritat här.
Om man står vänd mot spishällen har man en dubbelho strax till höger.
På andra sidan om den arbetsbänk som är lite mer än den rekommenderade minimibredden 80 cm.
Finns inget behov att skvimpa vatten på barn och golv.
Helt enligt boken med andra ord :)

PS
Jag har samma layout själv, med 120 cm (=två utdragslådors bredd) mellan spishäll och diskbänk/vask, och det fungerar alldeles utmärkt!
 
Redigerat:
  • Gilla
MissPettersson
  • Laddar…
Korvgubbe
Risken är väl att latmasken istället vänder sig om för att hälla ut tre liter stormkokande pastavatten i köksöns diskho.
 
Korvgubbe skrev:
Risken är väl att latmasken istället vänder sig om för att hälla ut tre liter stormkokande pastavatten i köksöns diskho.
Det har jag mycket svårt att tro.
Händer det ofta (nu när köksöar är så populära)?
 
Korvgubbe
Ofta vet jag inte, jag har inte ens en köksö.
Men jag känner mig själv tillräckligt bra för att veta att jag hade valt den som är närmst, inte den som är bäst. Och jag gissar att jag inte är ensam om det beteendet.
 
  • Gilla
agaton sax
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Ofta vet jag inte, jag har inte ens en köksö.
Men jag känner mig själv tillräckligt bra för att veta att jag hade valt den som är närmst, inte den som är bäst. Och jag gissar att jag inte är ensam om det beteendet.
OK, så du gissar alltså bara ;)
 
Korvgubbe
Självklart, fakta har ingen plats på internetforum!
 
Man kan ju ha knivar placerade på golvet med. Men nån gång måste man ju tänka lite själv. Ska man behöva ta bort vasken i köksön för att inte vara lat?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.