Nu är det min tur att ge mig in här i köksforumet.

vi var på köksplanering hos Vedum i måndags och här är deras förslag:

k_k1_1159353646.gif

k_k2_1159353660.gif

k_k3_1159353669.gif

k_k_planl_sning_1159353685.gif

Fönstret som finns nere vid kyl & frys stämmer inte, det kommer att vara ett fönster på 4x4 meter istället för det lilla & dörren men avstånden stämmer i varje fall.

Vi vill ha ett kök som inte har några överskåp då vi har nästan 5 meter i takhöjd så själva köket är i dubbel bredd och 5 meter långt (det skall stå i ett rum som är 9x13 meter.

Vad har vi missat?
Vad är bra resp dåligt?
(medvetet har vi valt bort mikron samt att höga glas kommer att placeras i ett högskåp på motstående vägg (kanske inte så bra lösning men det var det bästa vi fick till)

edt:
Den grå färgen är egentligen vit (alltså vit ren lucka med svart granit på 4cm som bänkskiva)
Golvet som det kommer att stå på kommer att vara furugolv som kommer att vara vitlutat elller liknande.
 
det kanske skulle vara mer praktiskt om man skulle kunna gå runt om den stora köksmodulen :-/. Kyll känns litet långt borta från matbordet .... om man har glömt att ta mjölken med ;)
gaia
 
Matbordet kommer att vara på kortsidan av modulen (se bifogad bild som tyvärr är lite missvisande då bredden är för liten). Visst skulle man vilja kunna komma runt på båda hållen men det var tyvärr en sak vi valde bort när vi bestämde oss för fönstret vi skall ha.
 
  • kkmmatbord.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har egentligen inga synpunkter på planeringen.
Utrymmet mellan diskho och spis/ugn verkar vettigt. Utrymmet i lådorna är stort, särskilt som ni kör dubbelt.
Bara en liten undran: var har ni torrvaror?
Jag antar att ni räknar med att rymma även det i lådorna. Eventuellt ska ni tänka en vända till om det räcker. Eller översätta ert nuvarande utrymme för torrvaror och räkna på om lådorna räcker både till porslin och torrvaror.
För övrigt tycker jag att det var ett rasande snyggt kök. Detta "köksskepp" hade aldrig funkat i ett mindre kök, men eftersom ert utrymme verkar vara av gigantiska mått så tycker jag att det blir bra. Möjligen som någon annan påpekade att ni får vandra runt en del - det kommer ni så klart runt (hahaha) om ni planerar placering av era prylar väl.
Om ni kör Vedums Annicka så röstar jag för övrigt på infällda handtag!
 
Torrvaror skall förhoppningsvis även få plats i lådorna så vi hoppas att det räcker, men det är väl som vanligt att man kan aldrig få nog av förvaring... ;)

...och japp det blir Annika, tyckte att dem var fina med avfasade kanter, dock så kommer vi nog köra med vanliga handtag då den integrerade varianten som de hade blev lite för rörigt (det blir ju en hel del handtag)
 
Det där är ju ett riktigt snyggt kök, det skulle jag gärna leva med.
Det enda som stör något är väl fläktkåpan, det hade varit snyggare utan den. Frågan är om den behövs över huvud taget när det är så stor rymd med många kvadratmeter och högt i tak. Steker man bacon så kan man kanske öppna fönstret en stund istället.

Annars har jag sett att Gaggenau har en variant som står på bänken bakom hällen, jag har även sett såna fläktar som fälls ned i bänkskivan.
 
Fint kök med mycket ljus och luft. Håller med om att fläkten är lite "i vägen". Finns ju luftigare varianter t ex från Thermex.

// Pia
 
  • zirkon.jpg
Hej!

Snyggt, ja, men användbart? Ni kommer ju att ha drygt hälften av alla saker på andra sidan bänken. Då måste ni som sagt springa runt för att hämta dem. Och ställer ni bordet som du har ritat så undrar jag hur mycket plats det egentligen blir kvar när det står stolar vid bordet också.

Vad ska stå på andra sidan bänken? Där måste ju finnas gott om plats så att ni kan dra ut lådorna där också.

Och hur kommer det egentligen att se ut? Var ska alla hushållsmaskiner, kaffebryggare och microvågsugnar stå? Eller kommer ni att orka lyfta upp och ner dem ur lådorna varje gång de ska användas? Det skulle inte jag göra. Och eluttag till dem? Minsta lilla grej framme på den där jättebänken förtar ju hela det rena intrycket som köket försöker göra.

Jag tycker att detat kök ser ut som ett som passar bäst i en inredningstidning och inte i ett hem där det ska användas. Men ni kanske inte lagar så mycket mat?

Ja, jag är elak och spydig, men jag vill bara få er att tänka ett par gånger till på hur köket ska användas innan ni bestämmer er.

/pinebar







 
Jag vill ju ha kritik, det är ju därför jag skriver här ;)

Visst kan man tycka att saker och ting kan komma långt ifrån varandra, men det gäller att planera... ;D .
Dock så stämmer inte bilden med bordet, det kommer nämligen att vara drygt 4 meter kvar och då bordet är ca en meter brett så kommer det att finnas gott om plats för att ha både stolar och en bred passage.

Mikro har vi som sagt valt bort då vi aldrig använder oss av den vi har och kaffebryggare kommer att så längst in mot väggen där vi kommer att ha en rad med eluttag samt att en del uttag kommer att placeras i lådorna.

då vi lagar mycket mat och har mycket folk hemma så kände vi att vi vill ha ett så socialt kök som möjligt och det tycker jag att vi har lyckats med då man kommer att laga maten vänd mot folket istället för att visa ryggtavlan, sen så får vi otroligt mycket arbetsytor som bonus ;D ;D

ps. på andra sidan bänken kommer det att vara öppet ut mot rummet. ds
 
Fläkten är egentligen temporär, vi försöker hitta på något som man kan ha belysning i då den måste komma ner, lite svårt att få bra belysning med spottar på en takhöjd om 5 meter.

Har också sett gaggenaus, ligger på typ 40papp och sen så fungerar tyvärr fläktar i bänkar inte så bra då osen stiger för fort. Dock så skall vi antagligen välja gaggenau på vitvarorna har vi tänkt, men då blir det nog en vanlig fläkt från dem som är lite billigare.
 
Supersnyggt och stiligt! En sak jag tänkte på var att kylen och frysen ser lite malplacerade ut där i hörnet, som kusinerna från landet liksom ;) Det finns ju låga kylar och frysar som man bygger in under bänkskivan. Det skulle vara himla coolt att ha två sådana kylar och två frysar där borta i hörnet det skulle ge den låga slimmade känslan rakt över, inget som klättrar efter väggarna.
 
Läste jag rätt, att köket ska stå i ett rum som är 117 kvm med 5 m takhöjd?
Jag tycker också att det kanske blir opraktiskt med allt springande, men det är snyggt. Har aldrig sett något liknande så det är svårt att föreställa sig hur det blir i verkligheten.
 
du läste rätt, fast der är 121kvm för att vara exakt ;)
Storleken på rummet gör att man måste ta till i mått på saker och ting, exempelvis så är vår soffa som var stor i vanligt rum, pyttig i vår stora sal.

http://villberga.blogg.se
 
Hemmakatten
Jag tror att man får titta på lite andra lösningar än en vanlig hängande fläkt för att det skall bli bra.

Den idé som Vedum hade med att bygga en "ram" med spottar i är inte dum, men den kan utvecklas mer. Varför inte bygga en rektangulär "låda" som är nästan lika lång som bänken. Den bör vara ganska hög (för att inte försvinna i rummet) säkert 50-70cm, men smalare än bänkbredden förstås. I den "lådan"bygger ni in fläkten och en massa spottar. Det går även att laborera med ljus som lyser uppåt i taket från "lådan". Lådan hänger som på nuvarande ritning från taket. På det sättet får ni en lång rak funktionell belysning och fläkt i ett. Fördelen är också att ni bara behöver köpa själva fläkten och ingen fläktkåpa. Ett snickeri, eller kanske ännu hellre Vedums snickare i samma material som köksluckorna, gör detta enkelt.

Har sett liknande lösningar, men hittar inte just nu förstås ingen bild.

Med den lösning som Vedum föreslår så kommer spottarna hamna för högt upp. Och sätter man i starkare lampor så riskerar man att få "kirurgisalbelysning" i stället. Den övriga belysningen i köksdelen och övriga rummet är också viktig. Viktigare än man tror. I vårt hus (under uppförande) var vi osäkra just på köksbelysningen. Tom våra arkitekter blev osäkra, så de tog kontakt med ljustekniker (eller vad det nu kallas) för att diskutera. Nu känns det som om det blir en bra lösning. Viktigt är att balansera vardagsrums- och köksdel. Köket för inte vara hysteriskt upplyst jämfört med vardagsrummet men det måste också finnas möjlighet att sätta på en kopp kaffe utan att tända upp i hela köket. För att få en enhet kan det vara bra att använda sig av samma typ av belysning i hela rummet och ha en stor hängande lampa över soffbordet som accent tex.

Ja, nu blev detta lite off-topic. Hoppas ni har lite glädje av mina tankegångar ändå.

 
Coolt hus :D

/pinebar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.