JLov: Otäckt. Varför har dom dessa kläder med huvor?

Anders: Jo, teoretiskt är jag helt med på notorna. Men känns ändå så galet. Trodde man kunde få sig en ordentlig stöt ändå av någon anledning, dock inte dödlig strömgenomgång.

Edit: Om man tänker på statisk elektricitet som kan ge små stötar, där finns ju ingen sluten krets heller, speciellt inte om man har skor. Det är väl så jag tänker mig det hela. En ordentlig stöt då min och föremålets potentialer jämnas ut. Vore jag dessutom jordad så blir det en strömgenomgång, men det är en annan sak menar jag.
Hur ser ni på dessa tankar?
 
Redigerat:
Jo det finns det. När du tar i det uppladdade föremålet så urladdas det genom din kropp till jord. Det kallas statisk elektricitet för att det bara finns en viss laddning på föremålet (dvs det genereras ingen elektricitet som när man använder en generator) och denna laddning stannar kvar på föremålet så länge det är isolerat men laddningen sticker gärna till jord när tillfälle gives.
 
Men jag är ju inte jordad! Jag kan ha kängor på mig och få mig en stöt av tex ett räcke.
 
Det är i det fallet du som bär på den statiska laddningen, som urladdas genom räcket som har kontakt med jord. Det kan räcka med att knugga röven mot en stolsits eller dra av sig en täckjacka.
 
Ja, naturligtvis. Dum jag känner mig nu. :surprised:
 
Vet inte varför dom har dräkter. Vattenfall kör ju med isolerad skylift och gummistövlar.
 
BH´s expert Bengt skriver ju så här vilket skiljer sig från BH´s "forumexperters" åsikter :eek:: [h=1]Vägguttag - jordade och ojordade i samma rum[/h]
Publicerad 2013-12-02 22:13

  • hej får man ha ojordade och jordade vägguttag i samma rum?och om man har det,vad kan hända?

  • Svar:

    Hej,

    NEJ man får inte ha ojordade och skyddsjordade uttag i samma rum.

    Har man en apparat inkopplad till det ojordade uttaget och denna apparats hölje blir spänningssatt, så är det livsfarligt att ta i denna apparat och i en apparat som är kopplad till det andra skyddsjordade uttaget.

    Då kommer strömmen att gå från hand till hand och det är livsfarligt.
 
Ser inget fel eller skillnad i varken Bengts svar eller de svar som ges i denna tråd. Vad är det du reagerar på?
 
Jag har inte lusläst texterna i inläggen men det förekommer ju svar som motsäger Bengts påstående, "NEJ man får inte ha ojordade och skyddsjordade uttag i samma rum." D v s att man får ha ojordade och jordade i samma rum även om det gäller under vissa förutsättningar som jag förstått det.
Jag hade hem en elektriker som skulle montera jordade uttag i st för de ojordade eftersom jag då ville ha jordade uttag till datorn. Efter en tid upptäckte jag att ett uttag var kvar och det var fortfarande ojordat. Så då behöver jag inte bry mig i det då? :screwy:
 
NEJ, man får ALDRIG ha jordade och ojordade uttag i samma rum, sedan kan det i vissa fall vara lite svårt och bestämma vart ett rum slutar och ett annat börjar.
 
Precis så har även jag alltid sagt och trott även om jag nu på grund av slarv inte observerat att min hantverkare strulat till det. Fast för sent men å andra sidan har jag ju inte betalt för jobb som ej utfört men resor och inställelser kostar ju extra för nyttt besök.
 
Det viktigaste är, som sagt, att ha jordfelsbrytare. Tar du tag i fastråd med ena handen och det jordade höljet till någonting med den andra så bryter jordfelsbrytare den inom 30 ms. Det eliminerar nästan helt risken att dö av elchocken.
 
elmont skrev:
NEJ, man får ALDRIG ha jordade och ojordade uttag i samma rum, sedan kan det i vissa fall vara lite svårt och bestämma vart ett rum slutar och ett annat börjar.
Gäller detta även retroaktivt då det va jag minns va tillåtet "om det va mer än 2 meter" eller nått ??
Vad jag fattat så VA detta tillåtet och då får det se ut på detta vis men absolut inte lämpligt.
 
Det är livsfarligt att blanda jordat och ojordat, men det var inte värre än att man kunde ha ett ojordat uttag fem cm från en radiator jordat genom kopparrören förr i tiden.
 
Formellt är det bara tillåtet att behålla en sådan gammal installation med blandning av ojordade och jordade uttag, och då gäller det kök. Det gäller då också minst 2.5 meter mellan uttagen. Det förbjöds ganska tidigt, 60-talet?

Men ibland har jag sett att det tummats på denna regel (dock inte 2.5 m-regeln), även av experter, t.ex när man slår ut en vägg. Då har man ju inte direkt förändrat elinstallationen, bara förutsättningarna lite...;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.