Hej,
jag håller på att bygga ett 9m2 badrum. Har bilat, isolerat, lagt vattenburen golvvärme. Det blir snart klinker på golv och kakel på väggar.

För att spara takhöjd hade jag tänkt låta taket som är stenhård betong (valv) vara kvar. Men, på grund av en del fula hål och att det är svårt att laga snyggt vill jag lägga gips+väv och sedan måla med våtrumsfärg. Jag vill att det ska bygga minmalt, så jag vill inte regla vare sig 1 tum eller 2 tum (som min snickare rekommenderar).

Frågan är kan jag spika renoverningsgips direkt på taket med spikpistol? Eller kan jag fästa gipset direkt på taket på annat sätt? Fuktproblem? Limma väv direkt på betongtaket?

Eller måste jag helt enkelt regla 1-2 tum och sedan på med standard-gips. Jag vill inte förlora 4-5cm...

/Ekke
 
Visst måste det gå att spackla och snygga till det tak du redan har och sedan måla det. Ev väv oxå för att få det än slätare. Vet inte hur de gör i hus med betong valv men släta tak ser man ju där iaf.
 
Huset från 1939 och det är i källaren.

Menar du att klistra väven direkt på valvet? Är detta OK?

Det vore dröm-scenariot för mig, men min snickare skulle väl sätta morgonkaffet i halsen... eller?
 
Vad tror ni om våtrumsspackel, slipa och sedan våtrumsfärg?
Eller finns det andra knep för att slippa regla och "bygga ned" mitt tak?
 
Kan Du inte spackla dom stora hålen med
tex gipsbruk.
Sen spackla med våtrums spackel?

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.