JAg funderar på att byta panel på gäststugan under julen. Normalt sett brukar jag måla en strykning innan jag sätter lockläckten föra att undvika att trät kommer fram när det krymper med tiden.

Om jag nu skulle smäcka upp allt i vinter så blir det ju ingen målning förrän till våren, är detta smart tro? Känns ju inte så bra att sätta panelen utan läkten... fast det kanske klarar sig det oxå
 
  • Gilla
Soulistic
  • Laddar…
Det klarar sig nog under vintern utan färg och lockläkt (luften är ju som regel torr på vintern), men om du har möjlighet att förmåla panelen inomhus (i källaren, varmgarage eller dylikt) så skadar det väl inte.
 
b8q skrev:
Det klarar sig nog under vintern utan färg och lockläkt (luften är ju som regel torr på vintern), men om du har möjlighet att förmåla panelen inomhus (i källaren, varmgarage eller dylikt) så skadar det väl inte.
Luften är som fuktigast under vintern (i relativa termer, vilket är det man brukar mäta). Speciellt i västra götaland när förhållandena är som de varit den sista tiden.

Jag tror inte träet kommer att ta skada. Det finns dock överhängande risk att du kommer få ytmögel på panelen. Troligen går detta att skrubba bort innan du målar, du bör även använda dig av något mögeldödande medel innan du målar.

Jag skulle väntat med panelbytet alternativt målat panelen innan du sätter upp den, inomhus. Så gör jag just nu.
 
Har du möjlighet att köpa grundmålad panel så gör det!
Det finns väl för alla vanligt förekommande paneltyper, i alla fall hos välsorterade brädgårdar.
Då är trät skyddat till i sommar, när du färdigstryker 2 ggr.

På försommaren ar det som torrast som Vectrex skriver.
Målar du då så blir det inga glipor, så du kan sätta upp lockläkten nu även om det bara är grundmålat.
 
Har du inget inomhus jobba att göra i vinter istället?
Att spika panel är väl ett perfekt påsk jobb ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.