Hej!

VI har nyss flyttat till ett hus som har en gammal förvuxen trädgård på 2400kvm. Det mesta har besudlats med snöbär som kväver allt annat. Nu vill jag få bort det på bästa sätt och gissar att det är en röjsåg som behövs. Vill köpa en eftersom jag nog kommer få gå med den där röjsågen i flera år framöver och bekämpa snöbär...

Vill ha en som tar snöbärsbuskagen och som är tålig. Den behöver inte kunna ta sly för dom kan jag ta med annat redskap. Vilken ska jag ha? gärna billig såklart men hellre dyrare än att den inte funkar.. så klart ;-)
 
Ingen som vill komma hem till mig i rönninge och röja bort 2000kvm snöbär år mig? ;-D
 
Leta på blocket efter en begagnad proffssåg, de har i allmänhet bättre ergonomi, är lättare och starkare än billigre prylar. Håller värdet och är lättsålda om ni skulle vilja det en vacker dag, dessutom finns det tillgång till reservdelar länge.
 
Vad är det för fel på ditt "andra" redskap som gör att det inte duger för buskarna?

En slyklinga till en röjsåg/trimmer tycker jag borde vara perfekt:
Slyklinga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
en slyklinga funkar perfekt! det har jag kört i flera år.
 
Kanske dags att hyra en minigrävare över en helg och plocka bort buskarna för gott!
 
Mitt "andra" redskap är en sådan där sekatör med långa skaft för att klippa sly med, så det orkar jag inte använda på 1000 kvm snöbär..

Grävskopa låter roligt men jag trotsat satsar på en röjsåg ändå ;-)

måste man ha sly klinga? Blir det inte dyrt då?
 
En slyklinga kostar inte mer än en sågklinga, snarast tvärt om. Några hundralappar.

Köp en stark såg med en bra sele som mexitegel är inne på. Det är riktigt jobbigt annars.
 
Problemet med att kapa snöbär med röjsåg är att de växer upp igen från stubbarna i rekordfart. Vill man bli kvitt dem måste man gräva upp rötterna också. Går att göra med vanlig spade, får man upp stubben lite får man hugga tag i dem och dra upp så mycket som möjligt av rötterna. En del rötter kommer ändå bli kvar och börja genera nya skott, men är stubbarna åtminstone borta så kan man köra över med gräsklipparen och på ett enkelt sätt trötta ut buskarna.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Jo men dom är så tjocka att man inte ens kommer åt roten. Tror i så fall att jag först får röja bort buskarna och sedan försöka gräva..
 
Göran.W
Har marken bärighet till en lastbil så kan en kranbil dra upp det med rötter och allt skulle jag tro.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.