Hej,

Får inte ihop det så jag vänder mig hit.
Jag planerar att installera ett KNX system när jag bygger ut nu och kommer ha Downlights.
För att styra dessa så funderar jag på att använda mig av DALI Router istället för 1-10V.

Nu till frågan, planerar att köpa mig 10W COB downlights, dimma/styra dessa med DALI drivers.
dom har en konstant spänning på 350mA. Vad ska jag ha för Drivers till dessa?
Vill inte ha en driver till varje spot då det blir dyrt, man man inte då ha en driver som klarar 100W och där med driver 10st spotar eller har jag fått allt om bakfoten?
Jag kan inte hitta några som klara så mycket som 100W, någon som kan förklara och hjälpa mig det detta?

Mvh
Patrik
 
Det finns ingen konverter/drivdon som klarar 100W. Här har du Jolly Maxi Dali, den klarar 25W vid 350mA.
http://www.hidealite.se/Produkter/I...xi_Dali/1711771-800746.html?variantId=1232429
Det finns LED-spottar med medföljande dali-drivdon, men jag har inget exempel att ge. Har installerat en gång som kunden hade köpt själv från Danmark.

Lägg pengar på att göra en genomtänkt KNX-anläggning istället för att börja brotta in dali också. Det blir bara onödigt dyrt, om det inte är så att du absolut vill kunna ha möjlighet att styra samtliga spottar separat.

//Patrik
 
Anledningen till att det inte finns 100W/350mA LED-drivers är att sekundärspänningen skulle bli för hög för att klassas som SELV/PELV, de flesta spottar är mig veterligen av skyddsklass III... rätta mig om jag har fel :p

Ska du ha många olika tändningar kan du vinna på att använda en DALI-gateway och DALI-don, men är det ett begränsat antal så blir 1-10V-styrning mest troligt billigare.
DALI-don/drivers är oftast dyrare än 1-10V-dito, en knx/dali-gateway kostar som två till tre st 1-10V aktorer.

Dock kan kabeldragningen förenklas med DALI; går att köra flera rum/tändningar på samma 5-ledare från centralen.
 
Tack för svaren,
Kanske ska släppa det här med DALI, tänkte det skulle bli lite billigare men om jag bara kan ha ~3x10W per driver så finns det inte någon vinst. Det är några rum som ska läggas in men jag får backa DALI tänket och köra 1-10v dimmer via KNX.
Jag vill ha även Jolly dimmrarna i NormCentralen och dra drivningen ut till lasterna för att slippa ha dom i undertaket.
 
ullberg
Ex3mX skrev:
Tack för svaren,
Kanske ska släppa det här med DALI, tänkte det skulle bli lite billigare men om jag bara kan ha ~3x10W per driver så finns det inte någon vinst. Det är några rum som ska läggas in men jag får backa DALI tänket och köra 1-10v dimmer via KNX.
Jag vill ha även Jolly dimmrarna i NormCentralen och dra drivningen ut till lasterna för att slippa ha dom i undertaket.
Hur långa blir sekundärmatningarna om du sätter allt i centralen? De bör inte vara allt för långa, säger inte Jollyns manual typ <20m. Kanske kan man sätta en kapsling eller inspektionslucka i en garderob lite närmre.

Jag har också gått i DALI-tankar för att minska kostnaden på KNX-sidan, men jag har svårt att få ihop kalkylen så ändå länge har jag nöjt mig med 1-10v KNX-aktorer.
 
Finns ju converters som går att primärdimma också, kanske kan vara ett alternativ.
Finns i format som passar i spotthål :)
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
15-20m är vad dom anser är max, fungerar säkert med några meter till, men så långt det går så ska jag försöka sätta dom i centralen.
Letat lite och jag kan inte hitta några drivers som har 1-10v som kan leverera mer än 50W heller. I hallen ska jag ha nio 10W COB downlights så jag letar efter en driver som kan klara dom och dimmras med 1-10v KNX-aktor.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
ullberg
Ex3mX skrev:
15-20m är vad dom anser är max, fungerar säkert med några meter till, men så långt det går så ska jag försöka sätta dom i centralen.
Letat lite och jag kan inte hitta några drivers som har 1-10v som kan leverera mer än 50W heller. I hallen ska jag ha nio 10W COB downlights så jag letar efter en driver som kan klara dom och dimmras med 1-10v KNX-aktor.
Fler drivers är lösningen, 1-10v signalen kan du sen parallellkoppa bäst du vill. Problemet med fler DALI-driveris är att du få betala flera gånger för "DALI-intelligensen", väljer du 1-10v betalar du bara för intelligensen en gång (en utgång på 1-10v KNX aktorn) och sen har man flera "dumma" drivers, typ jolly (de är förvisso inte gratis, men i alla fall billigare relativt sett)
 
Tack för infon ullberg.
Tillbaka på samma ruta, då jag har 16st platser jag vill ha möjlighet att dimma individuellt så tror jag att jag kommer att använda DALI. Att köpa 16st KNX aktorer kommer bli dyrare än vad en gateway och DALI drivarna kostar kontra 1-10v drivarna. Dessutom så ska jag köra några RGB LED strips i socklar i kök och det fungerar med DALI också.

Får se vart detta landar.
 
Du har inte övervägt att köra något lite mindre kraftfullt än 10W COB? Det är ju massivt ljusintensivt.

Om du ändå vill ha det så skulle jag leta reda på några som drivs med åtminstone 700mA men gärna ännu högre ström. Då slipper sekundärspänningen bli så hög och det finns drivdon som klarar rätt mycket mer (eftersom SELV/PELV inte blir ett hinder lika fort).
 
Jag funderar på att gå ner till 5W på vissa ställen, som du säger så kanske jag ska leta lite efter 700mA. Har dock redan bestält hem tester av den downlight jag tycker är snygg och där med skapat en bra och tillförlitlig kontakt. Jag har iofs snubblat över en tillverkare som har 100w drivers med DALI http://www.eldoled.com/ Ska undersöka detta lite närmare.
 
Ex3mX skrev:
Jag funderar på att gå ner till 5W på vissa ställen, som du säger så kanske jag ska leta lite efter 700mA. Har dock redan bestält hem tester av den downlight jag tycker är snygg och där med skapat en bra och tillförlitlig kontakt. Jag har iofs snubblat över en tillverkare som har 100w drivers med DALI [länk] Ska undersöka detta lite närmare.
De drivarna är multikanals drivdon. Inget fel i det, men det är i princip som 4 drivers inbyggda i en enda. Således kommer de runt problemen som nämdes ovan. Fördelen mot 4 separata drivdon är att du har en enda styrning (ofta kan man synka flera drivdon dock). Du måste alltså dela upp led belysningen i 4 kanaler för att kunna nyttja de 100W.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.