Jag har precis skaffat mig ett hus som ska totalrenoveras, (1800-tals). Jag har läst å läst å läst.... och inser ju att det knappast finns några garantier på vad som resulterar i en felfri konstruktion.

Syftet med isolering är ju såklart att hålla värmen i huset som i slutändan genererar en lägre uppvärmningskostnad (och viss komfort oxå). Men det finns ju oräknerliga exempel på folk som lagt 1000-tals kronor på isolering vilket har resulterat i skador för 100 000kr...... inte mycket till besparing där inte...

Kutterspånet som ligger på vinden idag, med 50% isolerförmåga jmfört med dagens isolering har vi visat på en felfri konstruktion i över 100 år..... Kanske itne är värt att ändra på ett vinnande koncept?

IAf...
Min tanke är i nuläget att inte ha någon isolering som inte kan binda fukt. Alltså går Gullfiber, mineralull å sånnt bort. Ska man använda detta måste man ju ångspärra HELA konstruktionen vilket känns helt omöjligt när man renoverar gammalt, och renoverar i etapper. Även om man skulle lyckas så håller ju inte denna plast i evigheter heller efter vad jag har hört...

Lutar åt att använda lin som kostar typ 3 ggr så mycket. Men vet man med säkerhet att detta är en felfri lösning??

Att isolera timmerväggarna känns då lite smått menlöst med tanke på kostnaden (och att ja faktiskt kommer eldar med ved). Problemet är dock att jag kommer behöva rikta upp både innerväggar och fasad, med typ 45x45-45x70 reglar. Här blir det ju ett tomrum som måste fyllas antar jag? Ska man då peta dit lin isolering för en halv förmögenhet tro eller kan man rent av ha några cm luftspalter här å var?


En annan detalj som gör mig lite konfunderad...

Isolering idag har citat: "oftast en värmeledningsförmåga mellan 0,030 och 0,045 W/mK" Stillastående luft råkar ha en värmeledningsförmåga på 0.028W/mK så är det så att isolering inte är mycket annat än ett sätt att få luften att stå stilla och att det är just luften som är den dominerande isoleraren? Skulle man haft ett tomrum med luft i väggen så fattar ja ju att det inte är stillastående luft längre ftersom ena sidan värms upp och luften börjar cirkulera i utrymmet.
 
Jag har haft samma läge på min kallvind i 40-talshus.

12cm kutterspån som funkat i 70 år men inte sen man tagit bort oljepannan och självdraget försvann.

Lösning blev FTX för att reglera ventilation och få rätt fukthalt.

Isoleringen blev ekofiber (Isocell) utan diffusionsspärr.

Hittills funkar det perfekt!
 
C
Har du läst Gysinges böcker om gamla hus?

Måste du rikta upp väggarna? Kanske skall du avstå? Timmerhus sedan 1800 talet.....
 
Fanns endel böcker ...har du nån titel på en lämplig bok?
 
C
Jag är 400 mil hemifrån o kommer inte ihåg vilken av böckerna som kan vara bäst för dig... Skicka ett mail till Gysinge o fråga.... Låna böckerna på bibloteket, fin läsning för dig med ett gammalt hus...Lyckliga du......
 
Ok, jag beställde hela kittet 900 spänn, det får det vara värt! Tack för tipset!
 
Vi bor i ett 1700 talshus och har renoverat i etapper, jag har varit i byggbranschen i trettio år och sett åtskilliga felaktiga och förstörda gamla hus pga felaktiga tilläggsisoleringar Skippa tilläggsisolering på väggar och använd inte plast, räta inte upp väggarna för då finns risk att huset då ser skevt ut istället. I ett timmerhus från 17-1800 talet sjunker hela konstruktionen utom det som vilar på murstocken, påföljden blir då att allting lutar utåt mot ytterväggarna. Allting följer med när huset sjunker och tak, fönster, dörr osv följer tak och golvlinjer någorlunda. Rätar du upp exempelvis taket kommer fönster och dörrar se snedare och skevare ut än förut. Möjligen att man kan räta upp golven om du lider av det.

Måste du isolera mera? Är huset svinkallt? Vårat hus har kutterspån som dom lagt i när huset höjdes med en våning vid sekelskiftet 18-1900. Huset värms med vedspis i kök och kamin i vardagsrum och det är hur varmt och skönt som helst. Vi har några oljefyllda elelement för komfortens skull och för att slippa få kallt när vi är borta. Skulle aldrig riskera att förstöra en fungerande konstruktion för att spara några kronor i uppvärmning. Om du måste isolera vinden, använd lin eller fyll med kutterspån eller ev cellulosa. Läs boken värme i äldre hus (heter den så?) från gysinge.
 
  • Gilla
Mikael_N
  • Laddar…
C
Chrisse! Du kunde inte ha skrivit det bättre!

Arne 999! Du har I det läget du befinner dig inte kunnat göra en bättre investering! Vilken härlig julläsning! Dröm......:):)
 
  • Gilla
ChrisseE
  • Laddar…
Intressant kommentar ChrissE.Tilläggsisolering har jag egentligen aldrig velat göra. Min tanke va bara att om man börjar rikta upp grejjer så säger alla att man ska fylla ut med isolering.

Så alternativ 1 är att ja skippar att rikta

Alternativ 2 OM jag riktar upp en fasadvägg och låt säga bygger på med 45-90mm, kan jag då låta detta vara tomrum eller måste det fyllas med något?

Jag kommer att elda med "billlig" ved från egna ägor så egentligen spelar isoleringen mindre roll. Jag vill Mkt hellre garantera konstruktionen!
 
Skulle du rikta upp en fasadvägg på utsidan skulle alla fönster (dörrar etc) se sneda ut efter det och då måste du börja justera fönstren. Då kommer det att se skevt ut på insidan istället och då måste du regla upp den väggen oxå sen kommer då taket se snett ut mot fönstren osv. Dessutom kommer det se bedrövligt ut uppe vid takfoten med olika utstick på olika sidor av fasaden. Likaså runt fönster och dörrar som på dom orörda sidorna kommer att sitta i liv med fasaden medan på den uppreglade väggen sitta långt innanför.

Skulle jag välja mellan pest och kolera och vara tvungen att regla upp en fasadvägg skulle jag lägga linisolering i utrymmet emellan.
 
C
Nästa grej.... finns det vatten I huset,badrum?

Tror nog att Arne håller med om att finns det inte så gör en tillbyggnad.... men det där kan Arne batter....
 
C
Oj vart lite hopblandning av namn där...:)
 
Att ditt kutterspån funkat i över 100 år behöver inte ha med själva isoleringsmaterialet att göra. Det kan mycket väl vara så att det fungerar för att det isolerar dåligt. Det släpper upp tillräckligt mycket värme på vinden för att det inte ska bli kondens. Om du sedan isolerar mera, oavsett om det är svindyrt lin, ännu mera kutterspån eller glasull, kan det hända att din vind blir för kall och du får problem med fukt.

Din iakttagelse om stillastående luft stämmer. Det är inte det fasta materialet i isoleringen som isolerar. Det har bara till uppgift att hålla luften på plats och hålla den instängd i så små utrymmen som möjligt.
 
Hört mig för angående fuktproblem med tilläggsisolering och Isover sa följande:" I ett gammalt hus är väggarna av ångtröga material och en ångspärr behövs inte för att det. Det är lufttätheten som man kan behöva förbättra."

Fortfarande inte så sugen på att peta dit någon isolering men det va ny info för mig iaf...känns inte särskillt tryggt ändå...

jag kommer dra ny el på insidan och även där blir det ju en luten luftspalt om man tex reglar på med 45or eller 28x70... gillar inte tanken att stoppa dit isolering men är det ok att ha tomma "luftrum" i väggar??
 
Arne999 skrev:
Hört mig för angående fuktproblem med tilläggsisolering och Isover sa följande:" I ett gammalt hus är väggarna av ångtröga material och en ångspärr behövs inte för att det. Det är lufttätheten som man kan behöva förbättra."

Fortfarande inte så sugen på att peta dit någon isolering men det va ny info för mig iaf...känns inte särskillt tryggt ändå...

jag kommer dra ny el på insidan och även där blir det ju en luten luftspalt om man tex reglar på med 45or eller 28x70... gillar inte tanken att stoppa dit isolering men är det ok att ha tomma "luftrum" i väggar??
Absolut inga problem att ha tomrum i väggar på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.