Sambon fick föreläggande från kommunen om att åtgärda BDT-avloppet i sitt hus.
Hon bestämde sig för en lite ovanlig konstruktion där man låter vattnet efter slamavskiljaren passera en vassbädd (sandfylld damm där det växer vass), vassen tar upp näringen och den skördar man då regelbundet.

En VVS-firma kontaktas för jobbet. De får ingående beskrivning på papper hur lösningen är tänkt att fungera, med ritningar, principskisser och hela rubbet. En grävare bokas separat och briefas om hur det hela ska fungera.

Dagen kommer då arbetet ska utföras. Bara fyra månader försenat, de skulle kommit redan i augusti men efter upprepade påstötningar kom de inte förräns i början på december.

Grävaren gräver för slamavskiljare och damm. VVSaren lägger ner och kopplar in slamavskiljaren. Sedan kläcker VVSare ur sig att de köpt en 0.5mm plastduk till dammen och inte en 2mm gummiduk som både talats om muntligt samt står i beskrivningen. Han försäkrar att detta är lika bra och billigare, gummi bara ruttnar säger han. Sambon anar oråd men allt folk och alla maskiner är där så hon känner sig pressad att gå med på plastduken. Alternativet hade varit att skicka hem allihopa i väntan på rätt duk. Under tiden VVSare håller på med inlopp/utlopp genom plastduken blir det en del revor i den som de försöker dra ihop med slangklämmor. De försäkrar att det blir bra, grävaren fyller igen dammen med sand och makadam vid inlopp/utlopp. Arbetet med dammen är härmed klart.

Två dagar senare åker sambon dit med en fem kubiks vattentank och provfyller dammen med vatten. Dammen är cirka 15 kubik men helt fylld med sand/makadam vilket borde göra att det går in ett par kubik vatten, max.
Fem kubik rinner rätt igenom då utloppet är dåligt gjort och läcker ut allt. Hon åtgärdar utloppet nästa dag, åker dit och försöker fylla bädden med vatten pumpat från ett vattendrag. Efter 3,5 kubik vatten är den knappt halvfull och hon lämnar bädden för dagen. Inget vatten rinner ut från utloppet.
Nästa dag är dammen helt tom vid kontroll. Uppenbart är att dammen läcker och det duktigt.

Det går rimligtvis inte åtgärda läckan utan att gräva upp hela bädden igen och undersöka den överallt. Samt testfylla med vatten och se till så den håller vatten över tid.

Fakturan har kommit och den är saltad. Hon föreslog vid beställning av jobbet att hon köper materialet för att få det billigare men det sa VVSaren att han skulle se till så det blev billigt. Slår man upp priserna på fakturan landar man 15% högre än Rinkabys priser... :thumbdown: Där är även fler timmar än hon klockat hantverkarna till.
Man kan kanske acceptera ett visst materialpåslag om arbetet är väl utfört men det är det inte här. Hantverkarna från firman kämpade i timtal med enkla saker som att få på bottnen till brunnar, få in/utlopp tätt trots att nya revor gjordes och verkade allmänt riktigt klantiga samt stank alkohol.

Nu till frågan vad hon ska göra.

Jag anser att VVS-firman ska ges en chans att åtgärda problemet. De får stå för att dra dit en grävare, gräva ur massorna, säkra att bädden håller tätt, återfylla (med nya massor om de gamla blir förorenade/blandade vid grävning) och testfylla bädden.
Under tiden bör hon inte betala fakturan, åtminstone de delar som rör felaktigt beställda grejer (plastduken, en extra brunn som ej var med på ritning och lite annat) och de timmar som gått åt bäddens hopsättning.

Är detta vad hon rimligen kan kräva av VVS-firman?
Hon har trots allt gett en detaljerad beställning med ritningar, och beställningen har ej blivit utförd enligt ritningar eller ens på ett annat sätt som skulle fungera. Den är faktiskt helt oanvändbar om den inte håller tätt.
 
Redigerat:
Hade en inte gått med på detta.

Kräv att dom gör om och gör rätt.
 
Det första och viktigaste är att bestrida fakturan. Skriv in på fakturan vilka punkter som bestrids och varför. Notera noggrant datum och skriv under och skicka till firman som e-post och be om bekräftelse på mottagning. Lägg dig själv med som mottagare på samma mail.
Om de inte bekräftar att de mottagit bestridantet av faktura är nästa steg att skicka den i pappersformat som rek.brev. Då har du "bevis" på att du bestridit fakturan i god tid.
Sen är det bara att börja diskutera med firman om hur de kan göra rätt...

Att klocka timmar själv blir ofta väldigt missvisande. De lägger på körtid, tid de lagt på att handla, planera, etc. Timmarna de varit på plats kan man bara "klocka" om det på fakturan faktiskt finns "arbetstid" utlagt och en annan punkt för "övrig tid".

Samma gäller priserna, 15% påslag på Rinkabys priser är skäligt, t.o.m. helt ok jämfört med vad många andra firmor lägger på...

Mina två ören...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
15% påslag på Rinkabyrörs priser är enastående bra!
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Okej, tack för synpunkter angående bestridande av fakturan. Hon ska också kontakta konsumentvägledare imorgon när de har öppet och höra vad de har att säga om saken.

Om det är så att man räknar med kostnad X för att laga dammen, ex. vis. ett antal timmar för grävning, ny duk, filtersand m.m., är det då det beloppet man ska hålla undan som betalning? Det är trots allt den kostnaden som är på ingående för att fixa alltihopa.


Angående 15% på Rinkaby, detta var medvetet lite förenklat för att det inte var huvudspåret i inlägget. 15% var min höftning från gårdagskvällens fakturaexercis men korrekta siffror följer:

Material total på faktura: 34850 ex.moms
Samma material från billigare ställen: 29506 ex. moms
Påslag: 18%

Alla produkter fanns inte i samma utförande på Rinkaby, men det som fanns på fakturan var grejer för 10569 ex.moms saker man kunde beställt från Rinkaby för 6378 ex. moms, påslaget mot Rinkabys priser är här alltså hela 60%.

Men se detta som ett sidospår, missnöjet gäller främst att lösningen inte fungerar. Hade den fungerat hade det varit lättare att acceptera ett genomsnittligt prispåslag på 18% trots löften om att VVS-firman kunde få grejerna billigare än min sambo (ren lögn alltså). Möjligt att han köpte dem billigare från sin grossist men det var självklart inte det min sambo var ute efter genom att efterlysa billigare delar.
 
En liten "varning" till alla som tror att de ska få "netto priser" eller att byggaren ska "fixa" priser på material; Du kommer inte att få några "netto priser" eller ens några bra priser!

Dock är det ju oftast så att om en byggare ska ta på sig garanti för jobbet vill han/hon jobba med grejer de vet att fungerar bra och då är man ju så illa tvungen att ta dem via byggaren.

Du kommer alltid att själv kunna köpa material billigare än vad byggaren ger dig priser på när det gäller mindre grejer som rör, avlopp, virke, etc.

Detta är inte menat som någon kritik, bara som allmän information till alla som läser tråden och tror sig kunna få bra priser genom byggaren... :)

(Sen finns det naturligtvis alltid undantag där någon byggare faktiskt ger bättre priser men av de minst 20 byggare jag haft att göra med under mina renomveringsår har ännu ingen "fixat" priser billigare än jag kan köpa själv...)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
tompaah7503 skrev:
, påslaget mot Rinkabys priser är här alltså hela 60%.

Men se detta som ett sidospår, missnöjet gäller främst att lösningen inte fungerar. Hade den fungerat hade det varit lättare att acceptera ett genomsnittligt prispåslag på 18% trots löften om att VVS-firman kunde få grejerna billigare än min sambo (ren lögn alltså). .
Låt det då också vara just ett sidospår, anar att du/ni hänger upp er ganska mycket mer på detta än vad du kanske själv är medveten om.
Betänk att priset du får betala är inklusive leverans på plats, inklusive tiden att räkna ut vad som går åt, hämta/köpa det på kanske olika ställen, garantier, extrajobb om det var slutsålt någonstans o.s.v. "Någon annan" beställer, hämtar och köper inte detta gratis. Inte du själv heller egentligen.

Så släpp det där med materialet och koncentrera er på väsentligheterna !
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Ja ni har rätt i att vi har funderat på detta med prispåslaget.
Det känns surt eftersom jag mer eller mindre passerar Rinkaby dagligen på väg från/till jobbet.
Om någon erbjöd mig 4200kr + moms för att titta på en ritning, räkna en halvtimme och sedan hämta ett släp med grejer från Rinkaby hade jag gjort detta till min nya karriär utan att säga hejdå till min nuvarande chef.
Men vi får släppa funderingarna på denna minst sagt tvivelaktiga branchpraxis och koncentrera oss på att få lösningen att fungera, rätt så.

Vad är möjligt, ska vi bestrida hela fakturan? Eller ska fakturan delbestridas och i såna fall vilket belopp - den delen av material + arbete som varit förgäves, eller en tänkt arbets- och materialkostnad för att fixa anläggningen till användbart skick?
 
tompaah7503 skrev:
Vad är möjligt, ska vi bestrida hela fakturan? Eller ska fakturan delbestridas och i såna fall vilket belopp - den delen av material + arbete som varit förgäves, eller en tänkt arbets- och materialkostnad för att fixa anläggningen till användbart skick?
Det är lite komplicerat. Ni måste enligt lag betala det som hantverkarna så att säga har lyckats med samtidigt som ni har rätt att hålla inne så mycket som felen kostar att åtgärda.
 
Då är kanske det enklaste att bestrida hela fakturan och ta en diskussion om hur problemet ska lösas och komma överens om en ny faktura. Kan man göra så?
 
Man kan väl säga att om ni kommer överens kan man göra hur som helst. Men ni kan inte bestrida hela fakturan och kräva att företaget ger er en ny faktura på ett visst belopp som ni anger, nej.
 
Det är väl troligen så att kostnaden för att gräva ur och göra rätt komemr att bli i det närmaste lika stor som den ursprungliga fakturan, tycker jag det låter som.

Jag är lite rädd att det faktum att rörpularens plast trots allt godkändes kan ligga er i fatet.
 
hempularen skrev:
Det är väl troligen så att kostnaden för att gräva ur och göra rätt komemr att bli i det närmaste lika stor som den ursprungliga fakturan, tycker jag det låter som.
Nja hela fakturan innehåller en del annat, som slamavskiljaren, infiltrerings och en del rörmaterial från huset till slamavskiljaren. Även alla arbetstimmar så klart som inte direkt har med dammen att göra. Skulle tro att en omläggning av dammen hade kostat i runda slängar
1500 för ny sand/sten
3 timmars grävjobb
ny gummiduk, +rörgenomföringar

hempularen skrev:
Jag är lite rädd att det faktum att rörpularens plast trots allt godkändes kan ligga er i fatet.
Ja jag är lite rädd för det med. Men rent konsumenträttsligt undrar jag vad som gäller, om hantverkaren kommer med annat material än beställt och lovordar att det är bättre/billigare/för kundens bästa och det sedan visar sig att det inte är sant. Som lekman/beställare måste man väl kunna lita på hantverkarens ord och avsikter?
 
Har väl inte riktigt med fakturafrågan att göra, men garanterar den här firman att man uppfyller de direktiv som gäller för en sådan här anläggning med en tunn plastduk istället för den föreskrivna gummiduken. Av TS inlägg verkar det ju vara någon som planerat ordentligt för hur det skulle bli?
 
mexitegel skrev:
Har väl inte riktigt med fakturafrågan att göra, men garanterar den här firman att man uppfyller de direktiv som gäller för en sådan här anläggning med en tunn plastduk istället för den föreskrivna gummiduken. Av TS inlägg verkar det ju vara någon som planerat ordentligt för hur det skulle bli?
Vet inte vilka garantier firman kan lämna. Plastduken är av LDPE-plast och saluförs för markbäddar där vattnet inte kan infiltreras utan måste samlas upp och ledas bort. Täthetskravet är alltså inte så extremt högt där eftersom det aldrig ska ligga ett konstant vattentryck (damm) på duken. Gummiduken skulle varit en EPDM-duk som alltså har betydligt större chans att motstå nötning och hålla tätt i längden.

Ja du har rätt i att hon har planerat detta noga, studerat litteratur och kontaktat andra med liknande anläggningar i drift. Långt ifrån att bara göra minsta möjliga, betala fakturan och få godkänt hos kommunen.
För att sedan se en rörpulare med kreativt sinne köra över ritningar och materialval efter eget bevåg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.