Funderar lite på detta med larm som skickar sms eller ringer min mobil vid larm. Vilka modeller är prisvärda? Vilka använder ni här?

Risco Agility är rätt trevlig.
Skall vara helt trådlöst.
 
Inga tips eller finna det inga bra?
 
Det finns många trådar om larm, läs dom först, därefter kan du ställa frågor.
 
Jag kan rekommendera Visonic i någon variant. Det är främst avsett från trådlösa detektorer men man kan även koppla in trådade deckare. HAr GSM-modul i min central och det har fungerat perfekt under den iofs korta tid det har varit i drift.

Jag köpte från UK och det var bra mkt billigare än i Sverige. Tyvärr får man inte svenska menyer eller tal men det kan nog de flesta leva med.

Lycka till!
 
Powermaster 10 eller 30
 
Agility är ett bra komplett larm. En del har åsikter om utseendet på knappats och detektorer (designen) men jag tycker den är helt OK i alla fall den vita.

Minus är att det finns inga inbyggda utgångar i centralenheten om man vill styra andra grejer via larmet eller koppla till trådad-sektion eller sirén. Då får man köpa till en extra modul som och för sig är extremt lättinstallerad och helt fristående. Man kan sätta den var som helst vilket sparar in kabeldragning.

Röstupprringaren och SMS är väldigt bra och tydlig.

Jag råkar ha ett komplett Agility-paket liggandes om du är intresserad så PM:a
 
Hej.
Jag ska bygga nytt till våren, och har såklart tänkt installera ett larm.
Jag vill ej ha något abonnemang via någon bevakningsfirma. Utan vill äga prylarna själv.

Det är ett 2-planshus på nästan 190kvm, och jag är inte ute efter några lågprisprylar.
Men hade tänkt installera allt själv.

Är detta ok prylar, eller borde jag satsa på något bättre?
http://www.securitysweden.com/shop/product.php?id_product=225
 
Tycker du ska satsa på trådat om du ska bygga nytt. Kan rekommendera siemens spc.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Östlund skrev:
Hej.
Jag ska bygga nytt till våren, och har såklart tänkt installera ett larm.
Jag vill ej ha något abonnemang via någon bevakningsfirma. Utan vill äga prylarna själv.

Det är ett 2-planshus på nästan 190kvm, och jag är inte ute efter några lågprisprylar.
Men hade tänkt installera allt själv.

Är detta ok prylar, eller borde jag satsa på något bättre?
[länk]
Det där kikade jag på också, tills jag läste att det är s.k. Kina-larm som går att få tag i betydligt billigare utomlands. Iofs så tillverkas väl det mesta i Kina oavsett, så det kan ju vara ett bra larm för det, men jag kände att det började bli för billigt för att jag ska lita på kvalitén.

För mig blev det ett Visonic Powermaster-10 p.g.a. att många talade sig varma om just kvalitén. Jag bor i en gammal kåk byggt i betong så att börja borra för kablar till sensorer kändes inte aktuellt för mig. Visonics Powermaster-larm ska ha en robust trådlös teknik med väldigt bra räckvidd vilket är ett plus.

Trådade larm är väl annars det man föredar driftsäkerhetsmässigt, men om du absolut ska ha trådlöst så satsa på ett larm med dubbelriktad kommunikation mellan centralenhet och sensorer. Då vet du att centralenheten kan "höra" sensorerna. Och kör på ett larm med 868 MHz eftersom det är mindre risk för störningar där (och lite svårare att störa ut).

Rent generellt verkar det pratas mest om Powermaster, Agility, DSC och Siemens. Tror alla de är bra val att börja kika på.
 
Jag har vägt mellan Visonic (PowerMaster/Max) och Agility. Valet kommer förmodligen bli det förstnämnda pga. utseende och möjligheten till ihopkoppling med hemautomation.
 
Tack för alla svar :)
Ja, när jag ändå bygger bytt så verkar ett trådat vara smartast.

Jag kommer att ha 2st ytterdörrar, en grovingång och en huvudingång. Samt 2 altandörrar, en på bottenvåningen samt en till balkongen på övervåningen.
Dessa ska ju självklart larmas.
Men hur tycker ni att man ska göra med fönster rent generellt? Alla på övervåningen är öppningsbara, och en tredjedel av dom på bottenvåningen är det. Ska även fasta fönster larmas? Eller ör det överdrivet att larma fönster på en vanlig villa.
¨MVH Östlund.
 
För mig är det onödigt att larma fönstrena. Jag har magnetkontakt på alla dörrar, mitt larm funkar så att jag inte kan larma på om någon dörr är öppen dvs jag kan inte larma på om t.ex altandörren är öppen.
Om någon tar sig in genom ett fönster tar rörelsedeccarna det.
Sen har jag valt att sätta en glaskross-sensor i ett rum som larmar vid ev försök att ta sig in.
Jag skulle kunna tänka mig att ha en kontakt på ett fönster jag ofta öppnar för att förhindra att jag glömmer det öppet. Men att sätta på alla känns onödigt och dyrt.
 
Vi har 3 öpnningsbara fönster på BV som jag tänkte larma, mest för att få notis om ifall ngt av dom är öppna när man larmar på.

Tror inte det hjälper så mycket mot tjuvar. Dom tar sig nog in på annat sätt.

Hur tänker ni kring PIRar? Hur många och placering? Kamera eller utan?
 
Bubblaren skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att ha en kontakt på ett fönster jag ofta öppnar för att förhindra att jag glömmer det öppet. Men att sätta på alla känns onödigt och dyrt.
Om man är i den situationen att man kan påverka fönsterbeställningen så är det ingen stor merkostnad att beställa färdigmonterade larmkontakter från fönstertillverkaren. Ofta blir det då en "osynlig" montering.
 
Freddan101 skrev:
Vi har 3 öpnningsbara fönster på BV som jag tänkte larma, mest för att få notis om ifall ngt av dom är öppna när man larmar på.

Tror inte det hjälper så mycket mot tjuvar. Dom tar sig nog in på annat sätt.

Hur tänker ni kring PIRar? Hur många och placering? Kamera eller utan?
Tjuven tar sig in om den vill, om man inte sätter upp galler i alla fönster och har säkerhetsdörrar överallt. Men hur kul är det att leva i ett fängelse? :) Rent krasst handlar väl villalarm om att tjuven ska välja ett olarmat hus. Tjuvar i allmänhet ogillar uppmärksamhet och ett larm som för oväsen verkar avskräckande på många av dem. Om de ändå väljer att ta sig in så har de begränsat med tid att leta igenom huset.

Hur många PIRar man sätter upp är väl en fråga om budget egentligen. Personligen har jag satsat på att "skära av" huset med två deckare snarare än att ha en i varje rum. Har tjuven tur och går in genom rätt fönster så ser deckaren inte honom direkt, men han kan inte gå många meter utan att upptäckas. Placeringen hos dig avgörs av din planlösning, så det får du klura på själv :) Ett tips är att du inte riktar PIRen mot fönster eller områden som varierar kraftigt i temperatur eftersom de reagerar på skillnader i värmestrålning.

Jag kör utan PIRcams men har istället en roterbar IP-kamera (en Foscam). Den blir visserligen utslagen om strömmen bryts, men man kan ju alltid sätta den på en UPS (och självklart göra detsamma med routern).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.