Hejsan,

Det blir mitt första ämne jag skapar här på ByggaHus så var vänliga och döm mig inte för hårt om jag gör något fel :)

Jag ville bara posta om hur jag blev sur på att det inte verkar finnas något vettigt sätt att själv återvinna det som blir över när man isolerar väggar med isoleringsskivor av mineralull. Min tanke var att skapa lösull av det och använda det när jag isolerade taket på mitt garage. Jag ringde runt till uthyrningsfirmor och de hade ingen maskin som kunde riva skivorna till till lösull. Jag ringde till byggvaruhus och de visste ingen som kunde hjälpa mig med detta. Jag letade på nätet och fann något som heter rewoll som innebar att att man kunde packetera isoleringsrester och lämna in det men man fick ingen ersättning och fick inte tillbaka lösullen själv. Det var helt enkelt ett alternativ för företag att slippa betala för deponering. Jag hittade en tråd här på ByggaHus om att använda en grästrimmer men det kändes för jobbigt med tanke på att jag hade ungefär 4-5 kbm isoleringsrester. Så jag fick idén att prova att använda en kompostkvarn (eller trädgårdskvarn, kvisttugg eller vad man nu vill kalla det). Jag hittade en begagnad på blocket för några hundralappar. Efter att monterat bort locket med lite milt våld fick jag en öppning som iaf var användbar jämfört med den minimala öppning det var original. Med den modifiering gick det utmärkt att göra om isoleringsrester till lösull. Man fick göra mindre bitar för att få i dom i maskinen och använda en pinne för att mata ner dom (min modifiering gjorde ju att kniven är lite väl tillgänglig för att använda fingrarna att mata med). Det tog ungefär 45 min - h per kubikmeter att göra lösullen och det blev ungefär samma volym som skivspillet tog upp i lösull. Jag rev både stenull och glasfiber och båda fungerade men det kändes som att glasfiber gick lite sämre att riva.

När jag var klar vickade jag bara ut storsäckarna på "vinden" på garaget och krattade ut det lite och sen kom en lösullsentreprenör och fyllde upp till önskad nivå.

Lösull är ju inte jättedyrt så jag vet inte om det är en superaffär men det känns bra att kunna återanvända saker direkt och kompostkvarnen som jag köpte begagnad såg t.o.m. bättre ut efteråt än innan eftersom isoleringen verkade polera upp kniven och metallen runt den.

Nedan finns ett par bilder på det fina resultatet.
IMAG3030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kompostkvarnen med en säck med resultatet

IMAG3031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet med stenull

IMAG3038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Resultatet med glasfiber

/Ola E.
 
  • Gilla
F.Taleman och 6 till
  • Laddar…
Lysande tips. Det blir alltid en massa isloeringssnuttar över, och det kan i bland vara dyrare att slänga isoleringen än att köpa den.

Jag brukar ta resterna och "bottna" med. Sen kan man lägga färdigriven lösull över alltihopa.
 
Återanvändning är ju alltid att föredra framför deponi.
 
Jag förstår inte. Varför riva sönder skivorna? Det är väl bara att lägga dem i botten som de är?

Det blir ju lite att gå över ån efter vatten...
 
Kan bli lite lättare att fylla jämnt om skivorna är nermalda …
 
ullberg
Kul tips!

Även om knivarna blev blankare skulle jag tro att deras skärpa inte mår helt bra av att köra isolering. Men jag kan ha fel och har man köpt kvarnen billigt (och kanske bara för detta ändamål) spelar det ju ingen roll.

Dammade det mycket under processen?
 
  • Gilla
PetAnnJunHed och 1 till
  • Laddar…
Efter att monterat bort locket med lite milt våld fick jag en öppning som iaf var användbar jämfört med den minimala öppning det var original. Med den modifiering gick det utmärkt att göra om isoleringsrester till lösull. Man fick göra mindre bitar för att få i dom i maskinen och använda en pinne för att mata ner dom (min modifiering gjorde ju att kniven är lite väl tillgänglig för att använda fingrarna att mata med).
Ajajajaj.

Några fingrar är värda mer än all lösull i Småland.

Det känns inte bra det här, även om syftet är gott.
Det kan gå bra en gång och hundra gånger, men rätt som det är står någon glad och sparsam byggahusare där och saknar några fingrar :(

:thumbdown:

Tänk på talesättet: Safety first!
 
  • Gilla
bus_pojken
  • Laddar…
ullberg
KnockOnWood skrev:
Tänk på talesättet: Safety first!
Riktigt, och därav pinnen. Om jag förstår TS rätt har denne vidgat öppningen, inte helt exponerat knivarna. Detta leder givetvis till en ökad risk, som man får vara medveten om och hantera.

Kalkylerad risk lever vi väl med varje dag. Hur ställer du dig till andra imho klart mer farliga redskap som motorsågar, gräsklippare (äldre, utan knivbroms el dödmansgrepp), överhandsfräsar och stavmixrar? Totalförbud? Gjorde du och jag illgärningar när vi glatt hejade på D09:s motorsågsreparationer?

Det är bra att poängtera att det handlar om en ökad risk (vilket även TS gjorde), men så länge det bara är TS som använder denna maskin ser jag inga problem med det. Finns det risk att någon annan använder maskinen ska man helst återställa den mellan användningarna eller tydligt märka upp att den saknar vissa säkerhetsfunktioner.
 
ullberg skrev:
...men så länge det bara är TS som använder denna maskin ser jag inga problem med det. Finns det risk att någon annan använder maskinen ska man helst återställa den mellan användningarna eller tydligt märka upp att den saknar vissa säkerhetsfunktioner.
Ja, vi läser väl inlägget från lite olika utgångspunkter.

Det är klart att allt vi företar oss är förenat med risker.
Men jag ser den här idén, som trådstartaren förmedlar, som ett tips till alla oss andra hur man kan ta hand om sitt isoleringsspill.
Och rätt som det är står en sambo eller ett tonårigt barn där och stoppar i isolering i kompostkvarnen för att man vill tjäna några kronor :confused:

Nej, jag tycker inte det är värt risken.
 
Dammet var inte så farligt då jag jag hade en sopsäck som jag trädde över utloppet på kompostkvarnen och sen tömde i storsäckar när den var full. Blev däremot lite damm när sopsäcken blev fullt då det tenderade att flyga upp damm i öppningen man matade ner isoleringsspillet i.

/Ola E.
 
M Marsman80 skrev:
Hejsan,

Det blir mitt första ämne jag skapar här på ByggaHus så var vänliga och döm mig inte för hårt om jag gör något fel :)

Jag ville bara posta om hur jag blev sur på att det inte verkar finnas något vettigt sätt att själv återvinna det som blir över när man isolerar väggar med isoleringsskivor av mineralull. Min tanke var att skapa lösull av det och använda det när jag isolerade taket på mitt garage. Jag ringde runt till uthyrningsfirmor och de hade ingen maskin som kunde riva skivorna till till lösull. Jag ringde till byggvaruhus och de visste ingen som kunde hjälpa mig med detta. Jag letade på nätet och fann något som heter rewoll som innebar att att man kunde packetera isoleringsrester och lämna in det men man fick ingen ersättning och fick inte tillbaka lösullen själv. Det var helt enkelt ett alternativ för företag att slippa betala för deponering. Jag hittade en tråd här på ByggaHus om att använda en grästrimmer men det kändes för jobbigt med tanke på att jag hade ungefär 4-5 kbm isoleringsrester. Så jag fick idén att prova att använda en kompostkvarn (eller trädgårdskvarn, kvisttugg eller vad man nu vill kalla det). Jag hittade en begagnad på blocket för några hundralappar. Efter att monterat bort locket med lite milt våld fick jag en öppning som iaf var användbar jämfört med den minimala öppning det var original. Med den modifiering gick det utmärkt att göra om isoleringsrester till lösull. Man fick göra mindre bitar för att få i dom i maskinen och använda en pinne för att mata ner dom (min modifiering gjorde ju att kniven är lite väl tillgänglig för att använda fingrarna att mata med). Det tog ungefär 45 min - h per kubikmeter att göra lösullen och det blev ungefär samma volym som skivspillet tog upp i lösull. Jag rev både stenull och glasfiber och båda fungerade men det kändes som att glasfiber gick lite sämre att riva.

När jag var klar vickade jag bara ut storsäckarna på "vinden" på garaget och krattade ut det lite och sen kom en lösullsentreprenör och fyllde upp till önskad nivå.

Lösull är ju inte jättedyrt så jag vet inte om det är en superaffär men det känns bra att kunna återanvända saker direkt och kompostkvarnen som jag köpte begagnad såg t.o.m. bättre ut efteråt än innan eftersom isoleringen verkade polera upp kniven och metallen runt den.

Nedan finns ett par bilder på det fina resultatet.
[bild]
Kompostkvarnen med en säck med resultatet

[bild]
Resultatet med stenull

[bild]
Resultatet med glasfiber

/Ola E.
Samma tankar som mej du berättar att det är pilligt att få flistuggen att tugga i sig isoleringen.
Mitt förslag är att sätta en fläkt direkt efter tuggen så att isoleringen sugs in i tuggen vilket kan spara fingrar. Tex använda en lösblås/sug.
Dessutom blir isoleringen än mer finfördelad och med en slang efter blåsen kan man direkt blåsa ut isoleringen på plats.

Vad jag vill göra är att bygga en egen apparat så att jag kan blåsa isolering med tunnare slang typ damsugarslang för att pressa in isolering under golv el komplettera med isolering i trånga innerväggar.
Funderar möjligheten att använda fläktar eller en stor typ en ejektor pistol likt blästerpistol där tryckluft drar med sig isolering.
 
P perantoniohansson skrev:
Samma tankar som mej du berättar att det är pilligt att få flistuggen att tugga i sig isoleringen.
Mitt förslag är att sätta en fläkt direkt efter tuggen så att isoleringen sugs in i tuggen vilket kan spara fingrar. Tex använda en lösblås/sug.
Dessutom blir isoleringen än mer finfördelad och med en slang efter blåsen kan man direkt blåsa ut isoleringen på plats.

Vad jag vill göra är att bygga en egen apparat så att jag kan blåsa isolering med tunnare slang typ damsugarslang för att pressa in isolering under golv el komplettera med isolering i trånga innerväggar.
Funderar möjligheten att använda fläktar eller en stor typ en ejektor pistol likt blästerpistol där tryckluft drar med sig isolering.
Jag tror det blir svårt att bygga en fläkt/sug som klarar av att transportera isoleringen längre sträckor. Jag tror också det kan bli svårt med ganska tunn slang. De som professionellt gör detta har ju rejäla grejjer.

För mig fungerade det utmärkt att bara lyfta upp den tillverkade lösullen i stora säckar och hälla ut den och kratta på plats men då gjorde jag ju en hel vind som ju gör att det är lite lättare än det du tänkt göra.
 
När man köper lösull så får man ofta låna en en lössull spruta, den mal ju ner isoleringen.
skulle inte en sådan fixa det?
 
F Falcon30 skrev:
När man köper lösull så får man ofta låna en en lössull spruta, den mal ju ner isoleringen.
skulle inte en sådan fixa det?
Det är mycket möjligt. Jag hade ett företag som isolerade med maskin inbyggd i lastbil men deras maskin verkade bara spruta lösullen (den var färdigriven redan)
 
Som kuriosa kan jag nämna att detta även använda i ”kommersiellt” bruk. I byn där jag bor tillverkas modulskorstenar(Nälden värmeindustri-NVI). De får en hel del spill som de då mal ner och returnerar(tror jag). Ett år tog min skolklass på sig att städa på deras område och arbetet runt kvarnen var inte jättekul.

/LOB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.