Vad säger ni om denna bild? skorstensfukt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på att köpa ett hus som ser ut så kring skorstenen. Jag vet inget om sådant. Är detta ett litet problem eller stort? Vad kan det kosta att åtgärda?

Det har inte eldats i huset på 5 år.

/ Per
 
Gissar på att taket är otätt runt skorstenen.
Hur ser plåtarbetena ut?
 
Min spontana tanke är att plåten måste bytas. Men måste man göra något mer tro? Skärmavbild 2013-12-15 kl. 23.35.05.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går inte att säga utifrån några bilder.
Förmodligen är pappen slut också.
Hur gammalt är taket ?
Fredrik
 
Det är väl inget som man inte skulle köpa huset för, men raka motsatsen till vad som tidigare sagts det ser ut som det är för tätt, öppna så det kan röra sig luft mellan murstock och tak bräderna. Men se till att plåtinklädnaden är ok så ventilationen fungerar, är bräderna ruttna så byt det som behövs.
 
N
Mitt förslag: Lyft undan några pannor runt skorstenen för inspektion. Ser ut att vara betongtegel så läkten kan vara rutten. Klä in hela skorstenen över nock, upp till kronan, med en hårdpressad 20mm isolerskiva typ (fasadskiva) fäst dom tillfälligt med silvertejp. Plåta in hela skorstenen, med huv över kronan och beslag ut över teglet. Klart! Skadorna i virket runt skorstenen har ingen betydelse om det slutar läcka in. I samband med köp kan du försöka få kostnaden för det hela betald av säljaren.
Per / bes. man
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.