Mikael_L. Som jag förstått så har man plåtbleck under fönster och vägg för att ta hand om fukten. Fukt som rinner ner längs med panel samt utsida vindskiva hamnar på plåten och rinner ut. Stämmer inte detta?

Angående luftspalten så har du ju rätt. Antar att man måste låta panelen sitta ngn cm ovanför plåten.

Såvitt jag vet är det inte ovanligt på moderna hus att låta panelen linjera med sockeln - en estetisk fråga. Jaghar sett några hus som har det så i allafall.
 
ohlgren skrev:
Mikael_L. Som jag förstått så har man plåtbleck under fönster och vägg för att ta hand om fukten. Fukt som rinner ner längs med panel samt utsida vindskiva hamnar på plåten och rinner ut. Stämmer inte detta?

Angående luftspalten så har du ju rätt. Antar att man måste låta panelen sitta ngn cm ovanför plåten.

Såvitt jag vet är det inte ovanligt på moderna hus att låta panelen linjera med sockeln - en estetisk fråga. Jaghar sett några hus som har det så i allafall.

Se Bara till att du får en plåt som sitter mellan läkten och stommen, som sedan går ner och rår över betongplattan. hade vart lättare och ritat en detalj på saken men har inte möjlighet till det nu, tror dock att du förstår vad jag menar.
 
Mikael_L
ohlgren skrev:
Såvitt jag vet är det inte ovanligt på moderna hus att låta panelen linjera med sockeln - en estetisk fråga. Jaghar sett några hus som har det så i allafall.
Tja, jag ska inte försöka säga emot dig. Jag har ju verkligen inte så stor koll. :surprised:

Jag byggde i alla fall lite mer oldschool, typ de bilder som "Mark i skåne" lade upp, men inte lättreglar i stommen då.



Och ...
Jaghar sett några hus som har det så i allafall.
Och jag har sett några hus där dom putsat direkt på cellplasten som yttervägg, så hur fel kan det vara? ... ;)

(Sorry, kunde inte låta bli ... ;))
 
  • Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Egentligen bör man väl räkna med att panelen kan bli fuktig på baksidan pga olika otätheter. Det är väl därför man har luftspalt. Så hur blir det för dig, om det rinner ner vatten på baksida panel. Det hamnar väl rakt ner i plattan då?
 
@Mark I Skåne. Jo, jag började med att skruva fast dem med vanlig 100 mm skruv, men kändes inte så stabilt. Antagligen pga att bitarna rätt små.
 
b8q . Som jag skrev ovan så har jag förstått det som att det är brukligt att lägga plåtbleck under vägg och fösnter, som tar hand om fukten.
 
Mikael_N skrev:
Se Bara till att du får en plåt som sitter mellan läkten och stommen, som sedan går ner och rår över betongplattan. hade vart lättare och ritat en detalj på saken men har inte möjlighet till det nu, tror dock att du förstår vad jag menar.
Jo, precis så har byggfirman sagt de kommer göra. Den extra isoleringen är min egen idé.
 
  • Gilla
Mikael_N
  • Laddar…
ohlgren skrev:
Väggen kommer att ligga i linje med sockeln (kantelementet). Dvs plattan kommer ligga varken utanför eller innanför väggen utan i linje.
Knasigt. Låt taket gå utanför väggen och väggen gå utanför sockeln.
 
ohlgren skrev:
b8q . Som jag skrev ovan så har jag förstått det som att det är brukligt att lägga plåtbleck under vägg och fösnter, som tar hand om fukten.
Ja, om du även har ett bleck längst ner mot plattan så borde det ju funka. Jag visste inte att det var brukligt dock...
 
Jag förstår vad du menar, killarna vi gjuter med är rutinerade på det här, så ibland kan det kännas ostabilt, men dom har koll och ser till att bitarna ligger rätt under gjutningen.
Ibland är det ju rena pusslet vid rör och annat som sticker upp..
Ska du gjuta själv, eller har du fackfolk till det?
 
Mark i Skåne. Är byggfirma som gjuter. Sen vet jag inte hur rutinerade de är på det.

Hursomhelst så tvättade jag bort Byggmax cellplast-lim-sörjan och sen limmade jag med PL-700. Gick utmärkt och det härdade och limmade fast cellplasten - återstår att se om det håller imorgon också. ;-)
 
b8q skrev:
Ja, om du även har ett bleck längst ner mot plattan så borde det ju funka. Jag visste inte att det var brukligt dock...
Byggfirman verkar tycka det, men jag vet inte egentligen. Men plåtbleck borde hursomhelst vara en bra försäkring att sätta oavsett var fasaden sitter gentemot sockeln.
 
ohlgren skrev:
Mark i Skåne. Är byggfirma som gjuter. Sen vet jag inte hur rutinerade de är på det.

Hursomhelst så tvättade jag bort Byggmax cellplast-lim-sörjan och sen limmade jag med PL-700. Gick utmärkt och det härdade och limmade fast cellplasten - återstår att se om det håller imorgon också. ;-)
Ok, prata bara med dom innan så håller dom säkert koll på dina passbitar.
Egentligen skulle du kollat med dom redan innan, ofta så har hantverkarna bra tips och idéer på sådana lösningar.
Lycka till med bygget.. :)
 
  • Gilla
ohlgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.