Det behövs säkerligen inte soteld för att det ska brinna. Vissa eldar så kaminen glöder hela dagen, då blir skorstenen överhettad till slut.
 
ok, specialverktyget som behövs är en vanlig sticksåg !
 
katos skrev:
Annars så gör du det enkelt för dig och skruvar dit en delad plåt för din taklutning över utan att såga. Sotaren kommer inte montera bort plåten och kommer inte se skillnaden.
Ett ovanligt dumt svar eller också saknar du den erfarenheten.
Protokoll från brandsynen finns så om det skulle råka brinna så är bevisläget om inte omöjligt men i vart fall svårt.Det är vid nästa syn man visar upp sina godkända förändringar, men kolla vad din skorsten har för klass min behöver endast 20 mm obrännbart och i mitt fall skall jag byta lösullen mot brandsäker genom vindsbjälklaget.

Använt en multimaster och märk på sågbladet en mm innan det går genom och bryt bort.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Ts ska självklart göra det han är bekväm med. Jag säger bara att han inte kommer elda ner sitt hus pga ändträ som ligger mot skorstenen.

Svenskarna måste vara världens värsta säkerhetsnarkomaner och det jag kan tröttna lite på är när folk slutar tänka själv och istället litar blint på myndighetspersoner mm. Vi kan inte sälja ett hus utan mäklare eller bygga ett badrum utan ett intyg. Att vi blir lurade på pengar, det är vi för rädda för att tänka på. Nu spårar jag ur lite och för att svara på frågan så är ett multiverktyg/ multicutter det jag skulle använt.
 
Tack allihop för alla goda råd och synpunkter!

Tror att jag börjar med min gammla Stiletto-såg.
Borrar kanske lite hål runt om först.
Därefter sticksåg, sedan kedjedito. Och så vidare.
Misstänker att jag borde skära bort lite cellplast och ersätta med Rockwool också.

Här skall sågas :D
 
Bränder relaterade till undermåliga genomföringar av modulskorstenar är tyvärr ett allt vanligare fenomen i takt med fler modulskorstenar och mer tilläggsisolering av husen. Tankefelet man gör är att det inte ska bli mer än 80 grader på ytan - och det blir det inte heller så länge skorstenen går i ett utrymme med någorlunda luftomsättning. Men om man bygger in skorstenen tätt runtikring då kyls inte manteln längre och temperaturen stiger så sakteliga upp mot rökgasernas temperatur vid långvarig eldning. Din panel utgör kanske ingen fara om det är luftat ovanför och under. Är det tätt och isolerat ovanför så är det en inte försumbar brandrisk.

Det blir lätt tokigt om man använder annektdotisk bevisning när det gäller sådant här. Eftersom de flesta är intresserade av noll bränder i sitt hem så är det inte vad någon inte sett som är intressant, utan vad någon sett. Och för den som vill se några talande exempel på varför man ska vara noga med genomföringarna så räcker det att titta i Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskaps tidning Tjugofyra7.

Exempel:
För kort avstånd till brännbart material:
http://www.tjugofyra7.se/msb/Avdelningar/Erfarenheter/Felinstallerad-kamin---brand-i-bjalklag/

Alla avstånd följda - ändå brann det:
http://www.tjugofyra7.se/msb/Avdelningar/Erfarenheter/Modulskorsten-overhettades/

Ha en trevlig vinter där ute och elda lugnt så slipper jag eller någon av min kollegor komma och såga upp ett jättehål runt era skorstenar. För att återgå till frågan så skulle jag då använda en kedjesåg eller en motorkap. Fort går det, men det blir nog inte så snyggt...
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Tack för denna redogörelse PNO!

Jag instämmer i att man inte skall ta lätt på sådant här.
Har redan haft en brandincident (pga el) och vill slippa flera.

Och nej, jag är inte särskilt orolig.
Skorstenen går genom ett 30 cm isolerat bjälklag och 12 cm isolerat taksvall, men är i övrigt helt fristående ca 6 meter.
Men klart jag skall ordna så reglerna följs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.