Hej,

har mina elverktyg ute i garaget och där blir runt 4 grader när det är kallt ute. Är det okej, eller finns det någon risk att verktygen går sönder?

Mvh
 
Det går utmärkt :)
 
Kylan tror jag inte skadar maskiner, möjligen torkar det ut ev. gummipackningar. Kondens däremot skulle jag akta mig för.
 
Jag förvarar mina elverktyg i en bod utan uppvärmning alls. Inga problem hittills vilket vill säga snart fyra år.
 
Många av mina verktyg förvaras i bilen oavsett väder och vind.
Enda problemet jag haft är att batterier är lite trötta när det är riktigt kallt
 
Så bra ! :)
 
Batterierna bevarar strömmen bättre vid lite svalare temp.
 
Svärfar förvarade sina verktyg i hus utan uppvärmning i åtminstone 30 år och inte har dom fått något fel. Dom rostar inte ens.
 
Mikael_L
Temperaturen = inga problem. Se bara till att inte ha urladdade eller nästan urladdade accar.

Fukt kan ev bli ett problem, så det kan man ju försöka ha lite koll på.
Men jag bedömer att i en kallställd byggnad typ garage, friggebod osv blir det sällan problem. Dels så tenderar genomsnittstemperaturen vara några grader högre däri än utomhus, samt att det finns en viss fuktbuffringskapacitet.
Värre är det antagligen i sådana där plåtcontainers som ofta används på byggena.
 
Temperaturen är inget problem, men fukten. Här i Skåne kan jag inte förvara verktyg i mina ouppvärmda ekonomibyggnader, då rostar de. Inte mycket men tillräckligt för att irritera mig. Kan också tänka mig att det möjligtvis är skillnad mellan proffs-/bra märkesverktyg resp "no name" billiga.

Tror dock att det kan räcka med att ha dem i en trälåda/kista, psss man förr hade klädkistor på vinden, vilket förhindrade att textilierna möglade. Kanske rent av en tät byggnad fungerar på samma sätt. Mina ekonomibyggnader är i vart fall inte så täta.
 
Det man kan vara lite uppmärksam på är ev. kondens om man tar in en kall motor och startar den direkt. Bättre om den får "värmas" upp lite men normalt sätt torkar den upp när den börjar gå men kan vara värt en tanke...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.