Hej,

Har precis köpt ett nytt renoveringsobjekt (eller hus som min hustru väljer att kalla det). Ett av många arbeten som ska göras är att alla golv ska göras om och då tänkte jag köpa ek-plankgolv.

Någon som har erfarenhet av att importera golv från t.ex litauen eller annat östland?

Det verkar även som att den samlade yrkeskåren tycker att man ska ha golv med en 2 mms snedkapning på varje planka. Någon som vet varför? Det finns ju inte motsvarande på parkettgolv. Det verkar inte heller som att det används i övriga delar av europa utan endast av oss nordbor.

Och en sista fråga, har sett att några av er har använt hårdvaxoljor. Har dock sett väldigt få reflektioner över hur golvet är efter några år. Någon som har använt dylikt för några år sedan och kan säga hur det ser ut nu? Har något underhåll behövts göras?

Mvh,
/Magnus
 
fridde skrev:
Hej,
...och då tänkte jag köpa ek-plankgolv.

Någon som har erfarenhet av att importera golv från t.ex litauen eller annat östland?

Det verkar även som att den samlade yrkeskåren tycker att man ska ha golv med en 2 mms snedkapning på varje planka. Någon som vet varför? Det finns ju inte motsvarande på parkettgolv. Det verkar inte heller som att det används i övriga delar av europa utan endast av oss nordbor.
Hej Fridde.

Det verkar som om ni är i liknande situation som oss :)

Vi hade jätteduktiga polska hantverkare i somras och ställde samma fråga till dem. Efter några timmars surfande och några telefonsamtal hade de letat upp ett polskt snickeri som ville sälja 22cm breda ekplankor, i de längder vi ville ha upp till sju meter, 28mm tjocka och obehandlade för 180 zloty / m2 (drygt 440kr) till oss. Enligt provbitarna ser det mycket bra ut..
Detta kan jämföras med tex Junkers, 20,5mm tjocka och 129mm breda, tror de var 2m långa, dock redan färdig oljade/lackade, för ca dubbla priset.

Största nackdelen med de polska golvet var leveranstiden, fem till sju månader (vilket säkert kommer att bli åtta till nio månader i verkligheten), men det tyckte vi att vi kunde leva med om vi sparade 100'. Träet skulle tydligen komma från Ukraina.
Enligt sexmånadersalternativet skall vi hämta dem i början av mars, så vi återkommer med rapport.

Orsaken till att du har en snedfasning på långsidorna (jag antar att det är den du menar?) är att eventuella tjockleksskillnader och sprickor mellan plankorna skall synas mindre.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.