I veckan var en sotarmästare här och gjorde Brandskyddskontroll av kamin och skorsten.

Det är alltså en Lotus täljstenskamin och en NVI plåtskorsten.

Allt var godkänt vid besiktningen när huset var nybyggt 2010.
Men för att inte ha rest hit förgäves måste ju sotaren ha något att anmärka på.

Så det blev avstånd från skorstenen till golvbrädorna på vinden, och till råsponten i yttertaket.
Golvet fick jag ta på mig, för det lades efter besiktningen.
Och det var bara att såga upp med sticksågen så det blev några centimeters mellanrum.
Inga problem, det täcks av en plåt.

Men råsponten? Taklutningen är 38°, så det är lite bökigt att komma åt att såga runt om:
P1000043 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom ligger en takduk ovanför råsponten (en så'n där som släpper ut ånga men inte in vatten) samt cellplast.
Jag vill ju såga så lite som möjligt i duken och cellplasten, och det är bökigt att komma åt på "nedersidan" av skorstenen. Hålet kommer sedan att döljas av en täckplåt.
P1000041 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vilket verktyg rekommenderar ni som kan?
Något som inte tar så djupt som en sticksåg, och är smidigt nog att komma åt runt hela skorstenen.
Kan bli årets julklapp här i huset :)
 
Jag utgår från att täckplåten blir rektangulär/kvadratisk. Kan du då inte gå nerifrån och upp på ena sidan och uppifrån och ner på andra sidan med en cirkelsåg ställd till exakt rätt djup. Så även ovanför. I hörnen går du antingen "för långt" för att kompensera för klingans radie, eller karva det sista med kniv. Nedanför röret ser du ut att kunna plocka den närmaste brädan när den väl är kapad i längd.
Eller blir det för litet avstånd?
Gör manövern med cirkelsågen ställd i vinkel, så kan du kanske komma tillräckligt nära röret.
 
Multiverktyg kanske. Med en distans mellan bladet och taket så man inte går igenom för långt.
 
Spontant känns det som att det är en minitigersåg du ska ha. Annars hade jag nog försökt med multimaster bara för att jag har det.
 
Jag skulle nog överväga att såga bort rejält och sedan sätta en kvadratisk plåt eller dylikt runt röret.

Dvs, gör ett snitt någon dm till vänster om röret och plocka sedan bort de fem brädstumparna ända fram till bjälken till höger.

En multi är nog ingen dum idé förutom att det tar tid och snittet kan bli lite sisådär.
 
Det är inte din sotare som är petig. Detta är helt fel och inte byggt enligt anvisning. Du SKA ha minst 50mm till brännbart från helisolerad modul, inte "några centimeter". Godkänns något annat blir det fel igen.

Egentligen behöver du ju inte göra detta själv eftersom det är ett ursprungligt fel - det är ju bara att ringa husbyggaren.....men det är ju också rätt enkelt fixat...

Har takhuven ett underbeslag? Så brukar det vara. Om inte är det kanske en rund huv och då finns det iaf en ram snickrad runt röret och då kan du med fördel ta upp ett rektangulärt hål motsvarande det invändiga måttet. Två raka snitt med cirkelsåg är enkelt fixat. Det går även utmärkt att fixa detta med multisågen + ett par nya träblad. Det tar lite längre tid men är "enkelt".

Här kan du läsa om hur det borde ha gjorts: http://nvi.se/doc/Montageanvisning utgava_11.pdf
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Annars så gör du det enkelt för dig och skruvar dit en delad plåt för din taklutning över utan att såga. Sotaren kommer inte montera bort plåten och kommer inte se skillnaden.
 
katos skrev:
Annars så gör du det enkelt för dig och skruvar dit en delad plåt för din taklutning över utan att såga. Sotaren kommer inte montera bort plåten och kommer inte se skillnaden.
Allvarligt talat, detta var ju så dumt att det borde redigeras bort. Det verkar ju som att KOW inte eldar så hårt att detta avstånd till brännbart ställer till problem. Men, hur framtida ägare eldar eller vad som händer vid en sotbrand, det är svårt att gissa sig till och då är det kanske en bra ide att ha avstånd till brännbart enligt instruktionsboken.

Herrejösses, vid eftertanke, menar du verkligen allvar med detta inlägg?
 
  • Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det är inte din sotare som är petig. Detta är helt fel och inte byggt enligt anvisning. Du SKA ha minst 50mm till brännbart från helisolerad modul, inte "några centimeter". Godkänns något annat blir det fel igen.

Egentligen behöver du ju inte göra detta själv eftersom det är ett ursprungligt fel - det är ju bara att ringa husbyggaren.....men det är ju också rätt enkelt fixat...

Har takhuven ett underbeslag? Så brukar det vara. Om inte är det kanske en rund huv och då finns det iaf en ram snickrad runt röret och då kan du med fördel ta upp ett rektangulärt hål motsvarande det invändiga måttet. Två raka snitt med cirkelsåg är enkelt fixat. Det går även utmärkt att fixa detta med multisågen + ett par nya träblad. Det tar lite längre tid men är "enkelt".

Här kan du läsa om hur det borde ha gjorts: [länk]
Nej, jag vet att sotaren gör sitt jobb, och det är i mitt intresse.
Förvånande dock att det blev godkänt vid den första besiktningen.
Och jag tycker faktiskt att sotare är den trevligaste yrkesgrupp jag träffat på. Inga hard feelings där inte :)
Jag meddelar dem när jag har fixat felen, och skickar in ett par bilder, så är vi på banan igen.

Att ringa husbyggaren går inte. Han konkade strax efter huset var färdigt :(
Han hann inte ens betala elektrikern...

Och jag misstänker egentligen att cellplasten ovanpå råsponten är tillskuren med presspassning runt skorsenen också.
Så det är väl lika bra att såga upp ett rejält hål.

Tittade igår på NVIs installationsvideo. Bra, men synd att de inte har satt till lite ljud:
http://nvi.se/flash/NVI2000_Update2011.ogg
 
katos skrev:
Annars så gör du det enkelt för dig och skruvar dit en delad plåt för din taklutning över utan att såga. Sotaren kommer inte montera bort plåten och kommer inte se skillnaden.
Det handlar ju om brandsäkerhet här, inte om att lura till sig några hundringar från FK :confused:
Ovanpå råsponten i taksvallet ligger också 20 kubikmeter cellplast.
Det är inte direkt något jag skulle vilja sätta eld på.

Vid kontrollen nu i måndags så fick jag skruva ner täckplåten i taket ovanför kaminen så sotaren kunde se hur det var gjort med panel och isolering.

Varför skulle jag bluffa om en sådan här sak?
Det är ju till syvende och sidst mitt och de minas liv det gäller, eller hur?
 
Redigerat:
Nu ska jag försöka skriva ett trevligt inlägg trots din otrevliga ton. Det här blir lite som koppla-el-själv diskussionerna där outbildade (inom det området) och andra paragrafryttare ofta skriker högt.

För att ge lite bakgrund så kan jag berätta att jag släckt mer en 20soteldar och plockat ner skorstenar efter ungefär lika många.
Många anser säkert att jag har fel här men här är iallafall min argument för att den här installation är ofarlig.

1. Eldar man enligt anvisningarna för kaminen och sotar 1gg per år så drabbas man inte av soteld i en sån här skorsten.

2. Drabbas man av en soteld så sitter majoriteten av sotet (det som brinner) en bit över isoleringen. Det kondenseras där. Därför så kommer inte temperarturen på ytterhöljet hålla träets termiska tändpunkt tillräckligt länge för att orsaka spridning via ändträet på panelen.
 
Har du släckt 20 soteldar och tagit bort lika många skorstenar vet du att

1. De flesta eldstäder av denna typ sotas var fjärde år.
2. "Folk" eldar inte enligt anvisning.

Jag tror inte heller att detta är något större problem pga att det är takgenomföringen vi tittar på, det hinner svalna ordentligt så långt upp, men att föreslå att man döljer detta byggfel (dessutom på ett hus med cellplast på taket) för framtida ägare är inte ok (och jag förstår att det inte heller är ett alternativ för KOW).
 
katos skrev:
Annars så gör du det enkelt för dig och skruvar dit en delad plåt för din taklutning över utan att såga. Sotaren kommer inte montera bort plåten och kommer inte se skillnaden.
Mjaa, vid min installationsbesiktning så lättade sotaren på alla plåtar för att kontrollera hur jag konstruerat/isolerat genomföringar. Är sotaren seriös så är nog detta att vänta sig?
 
Jag skall väl i rättvisans namn ge Katos rätt så till vida att jag aldrig med handen har känt någon värme på skorstenens yttre plåtyta. Och då har jag haft kaminen som enda värmekälla ett par år (inte nu längre).

Men, som sagt, jag tror på att hålla sig till reglerna när det gäller liv och hälsa.

Mainstreaming, that's me :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.