Hej, jag har ett nybyggt hus där det vid snöstorm yr in snö på vinden, förra året kom det in väldigt mycket snö, och efter kontakt med husleverantören så blev det åtgärdat (efter en månad). Men vid ett nytt snöoväder så kom det fortfarande in snö, det dröjde ungefär ett halvår innan de försökte åtgärda det en gång till. Men nu vid senaste snöstormen så kom det fortfarande in snö. Snön kommer in vid toppen av "pulpet" taket under vindskiveplåten (ventilationen), troligen av uppåtkraften som blir när snön träffar väggen vid stark vind.
2012-12-26 22.04.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

December 2012

2013-01-11 17.43.27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Januari 2013

2013-12-08 16.57.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

December 2013

Problemet nu är att husleverantören inte längre vill åtgärda det, vad har jag rätt att begära i en sån här situation, jag ska ha två års besiktning i vår och planerar i alla fall att ta upp det där.
Finns det något jag kan göra nu?
Husleverantören anser att det är acceptabelt med en liten mängd snö.
Jag håller inte riktigt med där!
 
Jag kan hålla med om att en "liten" mängd kan vara acceptabelt, typ en näve om året eller liknande. det är ju inget som kommer att förstöra huset, den mängd som syns på dina bilder är dock inte acceptabla. Nu är det lite svårt att komma med konkreta förslag på hur du ska lösa problemet, skulle vilja se någon bild på själva luftningen, hur stor är glipan etc. Om du oroar dig för att huset ska ta skada så skulle jag täppa till/plasta över luftningen över vintern.
 
Jag tänkte mer på hur jag ska kunna övertala husleverantören att lösa problemet, jag har en alternativ lösning till problemet (vindavledare utomhus). Men de har nekat det förslaget från början.
Jag anser att det är dom som ska lösa det, jag ska inte behöva lägga pengar på något så enkelt som att det inte ska snöa in i huset.
2012-12-29 13.14.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En närbild utifrån, detta är då "nock" (pulpettak). Som ni ser finns det inga utsprång eller så, det är i den ventilationsglipan snön tränger upp (18 cm krönplåt). Första lösningen var att halvera luftglipan, andra lösningen var att sätta en perforerad plåt i glipan.
2012-12-29 13.21.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är insidan, man ser insidan på överkantan av krönplåten.

Min idé är att sätta ytterligare en plåt under krönplåten (likt ett fönsterbleck) som stoppar uppåtströmmen av snö. Men tillåter en springa på kanske 2 cm så luft kan komma in framifrån och zick zacka in sig. Vilket snön inte borde kunna!
 
En plåt under krönplåten som du beskriver det skulle lösa problemet.
Jag tycker ju givetvis att detta ska bekostas och avhjälpas av leverantören, men då du verkar ha fått kalla handen så handlar det väl i dagsläget mer om att skydda huset så det inte blir skadat.

Föreslå den lösningen för husleverantören.
 
Annars är torr yrsnö vid kraftig vind nästan omöjligt att stoppa utan att täppa till helt.

Ju bättre ventilation desto kraftigare vinddrag, så att minska alla springor/ventiler till vinden kan minska problemet. Dock är ju kallvindar och dess ventilation ett mycket besvärligt område där varje hustillverkare tycks följa sin egen standard/teori. Iom att det är ett nybyggt hus så är det lämpligt att tillverkaren tar fram lösningar så att de fortsättningsvis behåller ansvaret om något skulle gå snett senare. Att föreslå lösningar är ju dock ett mycket aktivt och kreativt sätt för dig att driva på tillverkaren.

Börja med din idé om ett "fönsterbleck" under nockplåten. Jag tror också att det kommer att ytterligare reducera problemet.
 
I såna takanslutningar brukar det fungera bra med så kallade "snöfångströr" (googla för beskrivning). Släpper igenom luften men stoppar yrsnön. En seriös hustillverkare borde ha en sådan lösning eller likvärdigt, fortsätt att kämpa för att få problemet åtgärdat.
 
Tack för länken, det var något helt nytt, kommer ha den patenterade lösningen i åtanke!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.