Har ett problem i mitt nybyggda hus. Det gäller spottarna. Har det uppdelat mellan kök och vardagsrum. Har tryckknappsdimmer med två brytare till varje område. Vid en brytare där det sitter knapp till båda områdena så strular det. Men bara ibland. Det som händer då är att om du trycker på brytaren för vardagsrummet så släcker den köket. Och vise versa. Sedan rätt var det är så fungerar det som det ska igen. Detta problem kommer kanske någon gång i veckan. Inte oftare. Elektrikern kliar sig i huvudet och har ingen aning.
Vad tror ni?
Det är ju självklart ett garantiärende men då han inte löst det än kanske man kan ge honom hjälp på traven... :)
 
Han har växlat trådarna i dubbeltrappen...
 
Vet du vad det är för dimmer? Fungerar den mha. återfjädrande knappar? Går belysningen i de två rummen på samma säkring?
 
el_richard skrev:
Han har växlat trådarna i dubbeltrappen...
Jag är inte helt säker på facktermer men det är två separata knappar. Inte en dosa med två mindre knappar i.
 
hempularen skrev:
Vet du vad det är för dimmer? Fungerar den mha. återfjädrande knappar? Går belysningen i de två rummen på samma säkring?
Dimmern är en sådan här som kommer på bild. Japp. Återfjädrande knappar.
Går på samma säkring.
 
uploadfromtaptalk1387100080818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Eftersom det bara felar ibland, så tyder symptomet klart och tydligt på "överhörning" mellan styrtrådarna. Men enligt Eltakos datablad verkar ändå styringångarna vara ganska okänsliga.
http://www.eltako.com/fileadmin/dow...isk_data_universala_tryckknappsdimmrar_sw.pdf
http://www.eltako.com/fileadmin/downloads/sv/databladen/B_Datablad_EUD61NPN.pdf

Andra puckar kan ha problem med att tråden till styringången ligger parallellt med fasledare och andra styrtrådar i samma rör i väggarna. Kanske har det blivit för mycket så att även Eltakos puckar reagerar på detta även om databladet anger en max längd på 1 km! Pucken kan ju vara trasig också.

Det kan ju också finnas rena isolationsfel mellan kretsarna. Mycket kan hända när man drar i FK i med båda händerna, eller mular in allt på bild i en liten dosa. Det kan vara värt att isolationsmäta.

Möjligen kan vi hitta tänkbara orsaker om du kan beskriva hela kretsen lite mer. Var sitter puckarna - samma dosa där problemet uppenbarar sig? Hur långt är det mellan strömbrytarna? Går det (högt belastade) fasledare i samma rör? Typ av belastning, halogen, LED, total effekt?

Om det skulle bara för långa ledningar ändå så vet jag inte hur man åtgärdar det, förutom att dra om ledningarna... Eftersom det händer så sällan är det ju svårt att prova olika saker.
 
Svårt att se på bilden, men jag tycker att det ser felkopplat ut.

Den blåa tråden på A- borde gå till N på kopplingsplinten, ser ut att gå till den ena L skruven. Beror iofs. lite på hur det är kopplat vid brytaren. Normalt så har man fas (230V) kopplat till brytaren, när den sluts så leds 230V till styringången på dimmern, A+ i det här fallet, den bruna ledaren (borde varit en annan färg). Det går in i dimmern, och på så vis vår man 230V över A+ till A- om A- är kopplad till nollan.

Nu får man egentligen ingen potential alls över A- till A+, så det är ett under att det fungerar överhuvudtaget.

Men jag kan se fel, den blåa kanske är kopplad till N redan.

Hela kopplingen ser skum ut. De två trådar vi ser ligga över kantem på dosan, har dels olämplig färg, dessutom en direkt regelvidrig dragning. Är det verkligen en elfirma som gjort detta?
 
hempularen skrev:
Svårt att se på bilden, men jag tycker att det ser felkopplat ut.

Den blåa tråden på A- borde gå till N på kopplingsplinten, ser ut att gå till den ena L skruven. Beror iofs. lite på hur det är kopplat vid brytaren. Normalt så har man fas (230V) kopplat till brytaren, när den sluts så leds 230V till styringången på dimmern, A+ i det här fallet, den bruna ledaren (borde varit en annan färg). Det går in i dimmern, och på så vis vår man 230V över A+ till A- om A- är kopplad till nollan.

Nu får man egentligen ingen potential alls över A- till A+, så det är ett under att det fungerar överhuvudtaget.

Men jag kan se fel, den blåa kanske är kopplad till N redan.

Hela kopplingen ser skum ut. De två trådar vi ser ligga över kantem på dosan, har dels olämplig färg, dessutom en direkt regelvidrig dragning. Är det verkligen en elfirma som gjort detta?

Njaa, tycker det ser ganska rätt ut.. det är bilden som luras lite :)
Titta noga så ser du en svart tråd längst upp på vänstra plinten - tändtråd.
Brun och brun ut till brytaren är fas och impulstråd, visst, den hade kunnat vara orange eller vit eller någon annan rolig färg, men helt regelvidrigt är det väl inte? ;p
Jag förutsätter att brytaren har blivit demonterad inför fotografering, och att trådarna inte hänger löst i luften i vanliga fall :)

Frågan är bara var impulstråden från den andra brytaren är..?
kanske ligger en toppklämma i dosan, under dimmern..
 
Jo men det är impulstrådarna jag reagerar på, På den dimmertypen finns det två ingångar, den ena skall vara kopplad till nolla, den andra skall vara impulstråden från brytaren, det ser inte ut som någon av trådarna på impulsingångarna är kopplade till nolla.
 
Det är ju den blåa tråden som går från N på vänster sida, till A2 på ovansidan - vad jag kan se i alla fall :)
 
Ja, nu efter lite zoomade studier av bilden så håller jag med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.