URSÄKTA men länken var till någon 4 min trailer för hela 45 min reportaget. Hittade på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=MKeRe7FA4Gs

Första 4 min handlar det om fågelbo i fasaden
4 min - 9 min handlar om en tilläggsisolerad fasad med fusktegel som är dyblöt och har svartmögel
9 min - 12 min handlar om ett hus är tilläggsisolerad på 80 talet + något annat som har problem med att putsen inte håller.
12 min - 20 min handlar om ett flerfamiljehus och produkter ifrån tillverkarna. Man tangerar lite på beklämningsmedel i fasadsystemet.
20 min - 22 min handlar om ett tidigare tilläggsisolerat hus där fasaden blivit missfärgad av mögel och alger. Problemet enligt han de intervjuar är att den tilläggsisolerad fasaden inte kan ackumulera någon värme utan bara isolera. När natten kommer så kyls allt ner väldigt fort under dagpunkten och kondensen dyker upp som leder till alger och mögel.
22 min - 26 min Fasad ifrån Schweiz, där någon forskare mätt upp bekämpningsmedel i fasaaden som löst upp sig i regnvatten och rinner ut i folder etc.
26 min - 28 min Flerfamiljehus där tilläggsisolerad fasad med mineralull/klinkerfasad är dyblöt och angriper betong och armering.
28 min - 29 min åter till renoveringen i början där man sätter upp klinker på fasaden. Man går över till brandskyddslösningar där man växlar av med mineralull. På frågan varför man inte använder mineralull på hela fasaden svarar man att det är så mycket dyrare.
29 min - 31 min Berlin där man följer en brandman som åkt ut på en brand i ett flerfamiljehus med tilläggsisolerad fasad, 2 döda
31 min - 32 min Sto bestrider inte brandskyddsproblemet man använder sig av kemisktbrandhämmande produkter.
32 min - 33 min Man försöker gå till någon prövningsanstalt för att testa systemet men ingen har planer på att genomföra något sådant. Man får lite bilder dock.
33 min - 34 min nyheter där ett flertal fasade börjat brinna på grund av anlagd brand. Åter till Berlin
34 min - 42 min så gör man ett eget test.
42 min - framåt så avrundar man genom att lite experter säger sitt.

här är ett nytt inslag som jag inte sett tidigare och hunnit kolla på.

http://www.youtube.com/watch?v=AWD0HeZLufM
 
Redigerat:
Tack så hemskt mycket för översättningen.

Ja vad drar man för slutsatser av detta då tro? Att tilläggsisoleringen bara skapar mer problem? Att cellplastskivor utanpå fasaden är skitdåligt?
 
Man skall nog inte uttala sig så kategoriskt. Tilläggsisolering är ju bra på många sätt. Det är också ganska vanligt med cellplastisolering. Finns en del system för tilläggsisolering av miljonprogrammet som bygger på cellplast. I det fall det inte fungerar så är det nog som i de allra flesta fall en kombination av omständigheter. Har inte sett filmen men det troliga är ju att en fasad med ett annat isoleringsmaterial hade farit minst lika illa i de flesta fallen - bortsett från brand då.
 
stoif skrev:
Antimögelmedel på cellplast verkar ganska onödigt, det möglar ju inte. Varför gör man det, och vilka tillverkare gör det?

Har aldrig hört om fåglar som bygger bo i cellplast, men det kanske är ett vanligt problem?

Hade däremot fåglar som hittat in i en liten springa vid vindskivan (som fågeln hackat upp lite för att få plats). Löste detta med lite fogskum (som väl inte är helt olikt cellplast sett ur en fågels perspektiv), sen var problemet ur världen.
Dubbelkollade igår när jag lyssnade och skrev översättningen det är i Putsen man har dessa medel. Om det bara gäller för system med cellplast låter jag vara osagt. De menar på att cellplasten isolerar bra men inte ackumulerar någon värme. Problemet som uppstår är att fasaden kyls ner väldigt snabbt och det uppstår kondens.

I den senaste "Bygg och Teknik" så finns en artikel om Enstegstätadeputsfasader. http://www.byggteknikforlaget.se Artikelförfattaren menar på att Puts som läggs på ett homogent material per definition är enstegstätad dvs puts på betong.

För att återkoppla till trådskaparens fråga så skulle jag rekommendera att läsa den artikeln. Sedan kolla med företaget som erbjuder vägglösningen/byggmetoden exakt vilka komponeter de använder och hur de monterar dem. Det är ju en jätte skillnad om de limmar upp cell plast ifrån gamla laxlådor och putsar med bilbutrix produkter än om de köper ett komplett system ifrån någon stor tillverkare gärna med dränerande funktion så man helt riskerar att få in fukt i betong och armering.

Själv så har jag första parket på en "innovativ lösning", ifrån mitt vardagsrum så ser jag en tunnbruksputsad fasad på trästomme. Den är gjord under 2013 man knackade ner mexiteglet/skalfasaden och satte upp Ingnucell, en dränerande skiva som man sedan putsade med tunnbruksputs ifrån Sto. Ska bli intressant att se hur länge det håller. Mexiteglet höll i 30 år innan de plockade ner det. http://www.sto.se/sv/produkter_system/produkter/produkt_161210107.html?prodid=PROD0107
 
Har själv letat efter ett bra isoleringsmaterial som går bra ihop med stenhus, har bara hittat ett ännu, foamglas. Största nackdelen med det är priset.

Har också försökt hittat PE-foam som används som isolering, men har inte hittat. PE-foam används som packmaterial, och man kan sammanfoga PE-foam med endast värme, man svetsar ihop dem med andra ord. Är också livsmedelsklassat(om de inte använt något riktigt tokigt vid tillverkningen), vattentätt, brinner inte våldsamt, men har inte hittat varför man inte använder det alls som isolering(förutom i krypgrunder)
 
Dextrocell: Tack tack för tipset. Har beställt en prenumeration på tidiningen du länkade. Återkommer här senare när jag läst och pratat med byggfirman.

Dekker: Ok! Vad är det för priser på foamglas? Hittar inga när jag söker...
 
Alternativet annars är ju att inte tilläggsisolera utan att bygga med antingen homogena lättbetongblock i tjocklek ca 500 mm eller en isoleca från typ weber på samma tjocklek. Putsa sedan in- och utsida. En 500 mm isoleca har ett lambdavärde på 0,07 vilket är lika bra eller bättre än många modern träregelkonstruktioner med stor tjocklek.

Den stora fördelen med ett tungt hus är dock att de i regel blir tätare och luftläckaget mindre samt förmågan att lagra värme, vilket har större inverkan än vad många tror. Läser själv till civilingenjör i väg- och vattenbyggnadsteknik och har läst en del kurser i energieffektivitet o.s.v. samt modellerat en del i avancerade program som IDA o.s.v. Faktum är att tunga stommar ofta förbrukar mindre energi än lättare även om de lättare stommarna har 50-60% bättre U-värde. Man får dessutom ett svalare inomhusklimat på sommaren. I kontorsfastigheter är ofta värmelasten ett mycket större problem i en lätt stomme kontra en tung som i regel bara kräver ökad ventilation för att hålla sig under 27*C.
 
  • Gilla
Anders D och 1 till
  • Laddar…
Tegelblock med perlit-isolering? Känns rejält, enkelt och med bra isolerings-värden.

För min del lutar det åt detta i konkurrens med lättbetong.
 
Typ weinerbergers färdiga block eller murade väggar med tegelstenar fyllda med perlit? Spännande hur som helst, vart planerar du att bygga?
 
dextrocell skrev:
Typ weinerbergers färdiga block eller murade väggar med tegelstenar fyllda med perlit? Spännande hur som helst, vart planerar du att bygga?
Ja, lutar åt Wienerbergers block. Gillar enkelheten; mura upp blocken och så puts på in- och utsida. Putsad frigolit tycker jag inte ger samma känsla av 'sten' i de hus jag tittat på. Väggen känns som motsvarigheten till rejäl; bräcklig, lätt och mjuk.

Bygger i Skåne.
 
Vanlig lättbetong, stenull, puts hade jag kört på.
Stenull används ofta som putsbärare på flerbostadshus.
 
Varför inte använda riktig Lättbetong ( svensk uppfinning från 1930 talet ) i stället för Lätt - betong som är en enklare variant av "tung-betong "
 
weyk skrev:
Vanlig lättbetong, stenull, puts hade jag kört på.
Stenull används ofta som putsbärare på flerbostadshus.
Citerar mig själv.

Har nu bestämt mig för Wienerbergers block. Det blir 36.5 cm tegelblock (exakt modell ej klart) och så fasadtegel utanpå det. Ger en vägg på 50 cm. Putsade innerväggar. Når inte samma U-värden som max-isolerade iso-block eller liknande men fullt tillräckligt och med riktig sten-känsla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.