I samband med att jag ska installera bergvärme så ska jag göra om lite i garaget och då ska jag riva soprummet som nu är en del av garaget så att det blir öppet, då kan jag använda dörren till soprummet som separat ingång till garaget istället för att behöva öppna porten.


Nu till problemet som jag hoppas få hjälp med: Vattenledningen kommer nu upp i anslutning till en av soprummets väggar mitt i plattan. När jag tar bort innerväggarna så kommer alltså vattenledningen komma upp mitt i golvet och det vill jag ju inte. Jag vill istället flytta den så att den kommer upp vid väggen mot bostadshuset, se ritning och bild. Det är en sträcka på ca 75 cm.


Till saken hör att nu på måndag så kommer borraren för att gräva in kollektorslangarna för bergvärmen, också markerat i ritningen. Installatören hade lovat att komma innan ingrävningen så att vi kunde diskutera hur vi ska lösa det här med inkommande vatten men han kom aldrig.


Förutsättningarna är:
Huset är byggt 1975 på oisolerad platta.
Garage och hus står på separata plattor, det är alltså en skarv precis där jag vill att inkommande vatten ska komma upp.
Det är kommunalt vatten som ansluter i gatan några meter utanför ritningen.
Vattnet är draget i 70 mm rör och det är PE-slang, tror den är 32 mm.
Enligt kommunen så bör deras ledning ligga cirka två meter under jord, men de kan förstås inte säga vilket djup min egen ledning ligger på.


Min tanke är att endera så försöker jag hitta vattenledningen där den går in under plattan nu när vi ändå ska gräva upp för bergvärmen i närheten, och dra om den så att den istället går in i garaget samma väg som kollektorslangarna. Eller så får jag bila upp garageplattan de 75 cm som den ska flyttas och försöka dra om den inifrån så att säga och sen gjuta igen.


Jag ser ju problem med båda varianter, om jag ska dra om den utifrån så vet jag inte hur djupt jag måste gräva, finns det risk för att den ligger på 2 meters djup eller är det mer troligt att den ligger mellan 0,5-1 meter?


Om jag ska dra om det inifrån så vet jag inte om det går utan att behöva skarva eller sätta en vinkel på PE-slangen under plattan eller om det går att böja den två gånger för att sen komma upp på rätt ställe.


Någon som har några bra ideer eller synpunkter?


bild.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ritning.png
 
Frågan är ju bara hur pass djupt du är tvungen att bila för att kunna plana ut slangen och få till radien på slangen när den ska upp i plattan igen. Känns som att bägge lösningarna har sina för och nackdelar. Skulle nog undersökt saken närmre när grävningen för bergvärmen är klar.
 
Ja en variant är att jag ber dom att inte fylla igen närmast huset och så provar jag att gräva lite för att se om jag hittar den. Men i så fall så ska jag be dom att dra ett tomrör in i garaget när dom ändå ska ta hål för kollektorslangarna.

Vad gäller den andra lösningen så är böjradien nåt som ställer till det och man vill ju undvika att montera vinklar på den som man sen gjuter igen, men frågan är om det är godtagbart om det inte finns några andra bra alternativ?
 
om det inte finns några alternativ så får du gjuta in en kopplingslåda i golvet och sedan skarva röret i den, att gjuta in blir ju inte ok bara för att det inte fanns andra alternativ.
 
Det finns 90 gradersböjar som man svetsar med en speciell svetsoch muff.
Det är helt ok att göra,det används hela tiden i gator..Håll utkik efter att några gräver i gatan, det finns alltid
någon som kan hjälpa en kväll,
 
stefan63 skrev:
Det finns 90 gradersböjar som man svetsar med en speciell svetsoch muff.
Det är helt ok att göra,det används hela tiden i gator..Håll utkik efter att några gräver i gatan, det finns alltid
någon som kan hjälpa en kväll,
Om röret i fråga befinner sig i gatan ja, nu gällde det golvet i huset.
 
Väljer du att bila så måste du ner i makadamen under plattan, är ett hästgöra likaså att du måste be om lov av din kommun att ev röra avstängningen i gatan till din fastighet. Gjorde nyligen ett liknande jobb att vi flyttade inkommande vatten och det gick bra, snickaren som bilade fram skyddsröret i plattan tog det varsamt och stängde vattnet i gatan under bilningsarbetet. Sedan fick jag finlira bort betongen runt skyddsröret med huggmejsel och handslägga för att få upp den ur graven.


mvh
 
Jag hade alla gånger grävt upp på utsidan och dragit in ny slang. Antingen skarvat på den gamle slangen eller skarvart ny slang direkt på kommunens anslutning.

Inkommande vatten ligger på minst 1.5 metet med tanke på frosten.
 
spekerök skrev:
Väljer du att bila så måste du ner i makadamen under plattan, är ett hästgöra likaså att du måste be om lov av din kommun att ev röra avstängningen i gatan till din fastighet.
Ja att kommunen behöver komma och stänga av vattnet kommer jag inte undan, sist kostade det ca 1 000 kr för dom att stänga av vattnet under ca en halvtimme. Jag vet inte hur tjock plattan är men gissar på 10-15 cm? Sen kanske det är risk att den innehåller armering också? Om jag kunde komma undan med att ta upp ett spår mha vinkelslip och diamantklinga och gjuta in röret grunt i plattan så skulle det bli enklare men jag måste ju fortfarande lösa problemet med böjar eller vinklar.
 
Claesk skrev:
Jag hade alla gånger grävt upp på utsidan och dragit in ny slang. Antingen skarvat på den gamle slangen eller skarvart ny slang direkt på kommunens anslutning.

Inkommande vatten ligger på minst 1.5 metet med tanke på frosten.
Om jag kommer åt den utifrån så bör jag kunna dra ut slangen ur röret och dra in den i ett nytt rör där bergvärmen kommer in, den är tillräckligt lång så jag inte behöver skarva den. Till saken hör att precis där den går in under huset är också gränsen för en asfalterad uppfart. Om jag behöver gräva ner 1.5 - 2 meter så måste jag ta upp en del av asfalten och gräva ett stort hål, men det kanske bara är att kavla upp ärmarna och sätta igång...
 
Häng inte upp dig på att ledningen ligger på 2 meters djup, den går ju bevisligen uppåt till noll meter. Någonstans på uppvägen så kapa slangen och skarva dit en ny bit. Att dra ur den befintliga kräver mera grävande då slangen är svår att böja.

Protte
 
andeol skrev:
Ja att kommunen behöver komma och stänga av vattnet kommer jag inte undan, sist kostade det ca 1 000 kr för dom att stänga av vattnet under ca en halvtimme. Jag vet inte hur tjock plattan är men gissar på 10-15 cm? Sen kanske det är risk att den innehåller armering också? Om jag kunde komma undan med att ta upp ett spår mha vinkelslip och diamantklinga och gjuta in röret grunt i plattan så skulle det bli enklare men jag måste ju fortfarande lösa problemet med böjar eller vinklar.
Vafan, tar de betalt för det? I de flesta kommuner ingår det ju i avgiften man betalar.
 
Ids du inte betala för att få vattnet avstängt, eller om det är gratis, inte orkar vänta på kommunen så passar oftast en 1/2'' förlängare till ett spärrskaft på spindeln i avstängningsbrunnen om man så att säga vänder det upp och ner så man sätter den invändiga fyrkanten på spindeln. Använd en skiftnyckel till att vrida med på den utvändiga fyrkanten. Man får ofta vrida ganska många varv och bottenläget är sällan distinkt på denna typ av ventiler. Ska tydligen vara så.

Se bara till att stänga av i rätt brunn så inte grannarna blir vrånga...
 
Det tråkiga med att ta in slangen där du önskar är förmodligen att du måste igenom voten...

Annars håller jag med prototypen kapa och koppla på en ny bit. Använd en PRK koppling...
 
PNO skrev:
Ids du inte betala för att få vattnet avstängt, eller om det är gratis, inte orkar vänta på kommunen så passar oftast en 1/2'' förlängare till ett spärrskaft på spindeln i avstängningsbrunnen om man så att säga vänder det upp och ner så man sätter den invändiga fyrkanten på spindeln. Använd en skiftnyckel till att vrida med på den utvändiga fyrkanten. Man får ofta vrida ganska många varv och bottenläget är sällan distinkt på denna typ av ventiler. Ska tydligen vara så.

Se bara till att stänga av i rätt brunn så inte grannarna blir vrånga...
Avsängningspunkten (servicen) tillhör dock kommunen och denna får man inte röra. De flesta som intallerades på 70-talet har idag en sådan status att ca 50 % av dem går sönder när man vrider på dem (allt enligt kommungubben). Händer detta måste den bytas och är det då så att man själv varit där och vridit får man bekosta det själv...

I Täby kommun är avstängningen gratis. Och när kommungubben var där och skruvade på min service gick den sönder och började sedemera att läcka. Fick den utbytt utan kostnad...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.