Jag tänkte höra med er kloka hur ni resonerar – själv blir man snabbt blind och förlorar (kanske) kompassen. Jag har levt byggnads- och renoveringsträsket mer än tio år men tycker mig själv inte gått på speciellt många minor avseende handverkare eller handlare. Men nu tycker jag faktiskt att jag hamnat i en situation som jag upplever jobbig och som jag inte vet hur jag ska gå vidare med. Här kommer den – håll till godo!

Vi köpte för några år sedan en demokamin (sommaren -11) på ett relativt stort företag. Det är en jötul täljstenskamin (FS350) med en insats av gjutjärn och täljsten som man sedan bygger på runt om. Vi letade efter en kamin med ”lågt montage”, vi gillar det utseendet. Demokaminen i fråga var monterad enligt ”högt montage” men enligt försäljaren utgjorde det inget hinder, vi kunde montera den hur vi ville. Den var alltså nedmonterad av företaget och mycket noga paketerad på pall. Jag hämtade den med en släpvagn och körde hem i maklig takt, väl medveten om hur spröda och känsliga kamindelarna kan vara. Såhär i efterhand hade jag inget för den försiktigheten eftersom jag vid hemkomst upptäckte en mängd trasiga delar som omöjligen kunde komma sig av en transport på släp. Flisor och bitar av täljsten hade lossnat från många stenar och dessutom hade luckans glas gått sönder. Jag fotograferade allt jag kunde och mailade, efter ett telefonsamtal, in det till företaget. Två månader senare hade jag inget hört och ringde därför för att kontrollera om de mottagit mitt mail. Det hade de iofs gjort, men inte läst det. Nu, efter att jag skickade om mailet, läste de och returnerade en reservdelslista där jag skulle identifiera de delar som var trasiga och därefter skulle ”allting lösa sig”. Allt verkade gott dittills.

Jultid -11 stod stugan klar och kaminen skulle upp. Hur jag än vred och vände på dels reservdelslistan men även montagebeskrivningen fick jag det inte att gå ihop. Det slutade med att jag besökte företaget för att få hjälp. Det fick jag inte. Jag blev starkt ifrågasatt, försäljaren hävdade i sten att de levererat alla delar i tiptop skick och att det faktiskt var upp till mig om jag vill beställa några nya delar, och då betala för dem. Man kan väl utan att överdriva säga att luften gick ur mig lite – jag har ganska stora problem med att bli kallad lögnare. Det företaget faktiskt gick med på var att beställa (gratis) några delar som fattades. Större delen av 2012 jobbade jag utomlands så det blev inte speciellt mycket gjort under den tiden. I januari -13 bokade jag tid med chefen för företaget (den ende som jag kunde kommunicera med utan att bli kallad det ena och det andra) och tog med mig alla delar som var stukade på något sätt och åkte dit. Det blev ganska bra och slutade med att han beställde nya delar och ytterligare ett antal delar som saknades. Några frågor kvarstod dock – hur skulle montagebeskrivningen läsas och hur ändrar man från lågt till högt montage? Chefen tog tag i det och kontaktade Jötul direkt för konsultation. Det slutade med att chefen bad mig ta kontakt direkt och så uppstod en ”direktlina” mellan mig och Jötul (som för övrigt vistats sig vara ytterst hjälpsamma och professionella).

Summa summarum visade det sig att jag för det första hela tiden utgått från fel montagebeskrivning. Den jag hade fått var för en ”ny” medan den jag köpt var en äldre modell – med avgörande skillnader. Exempelvis ingår det helt andra delar vilket såklart medför ett annat tillvägagångssätt vid montering. Dessutom blev jag varse att ändring av montage från högt till lågt inte alls låter sig göras så enkelt och inte alls var att rekommendera överhuvudtaget. Delarna som måste flyttas/ändras är sammanfogade med silikon och det finns en stor risk att man tar sönder någon del vid en sådan manöver. Och då finns det inga reservdelar. Jötul frågade rakt ut varför jag inte monterade den högt. Det enda jag kan svara på det var att – ”det inte var därför vi köpte den”. Vi köpte en kamin för att montera den mod lågt montage – inte högt.

Ungefär där är vi nu. Jag har säker glömt och hoppat över en hel del. Bl.a. har jag besökt företaget betydligt fler gånger än vad jag beskrivit, likaså har jag haft ett antal långa telefonsamtal med dem också. Men i stora drag är det detta som hänt. Mitt nästa steg blir att återigen ta kontakt med chefen. Det är inget jag ser fram emot. På något sätt har problemen alltid skjutits tillbaka på mig. Hur kan det t.e.x. bli så att det blir jag som köpare som tillsammans med Jötul upptäcker att jag fått fel beskrivning och att det inte går att byta från högt till lågt montage?

Det var det. Vad tycker ni? Ska koppla bort företaget och anlita en montör som får montera kaminen? (Tanken har slagit mig – men vad händer då han måste kompletteringsköpa det jag ännu inte upptäckt saknas?)

Ska jag direkt kontakta KO? Ska jag fortsätt med företagen och begära – vadå?

Eller överreagerar jag bara – det var ju faktiskt en demokamin?

Tacksam för era reflektioner.

/ J
 
Jag skulle försökt gå vägen via Jötul.
De måste väl ändå vara intresserade av kunderna av deras produkter är nöjda och att deras återförsäljare är seriösa.
Tänk dock på att du inte kan ställa några krav gentemot dem, utan bygg det på andra grunder och förbered dig på att inta en ödmjuk inställning.
Fungerar inte det så gör du till att börja med en reklamation till leverantören, slopa den ödmjuka sidan, och fotsätter via KO.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.