Hej!
Vi ska flytta in i ett hus med vävtapet i vardagsrummet. Hur skuller ni ha gjort? Måla den i en fräsch matt färg eller försöka ta bort den vilket kan vara kämpigt...det är ett stort vinkelrum. Hur kan man göra för att lättast ta bort den? Har någon erfarenhet?

Är väven på väg tillbaka precis som medaljongtapeten?

(Oj det blev visst fel forum)
 
Jag skulle absolut måla om den. Har man tröttnat om några år är det ju mycket enklare att måla igen istället för att börja riva tapeter, spackla och sedan detta tråkiga slipdamm som kryper in överallt. Har man lust kan man ju även måla en vägg som fond, tröttnar man på detta så smetar man på samma färg som i resten av rummet. Så tycker jag.
Lycka till
 
Det kommer att gå åt stora mängder med fär för att mätta tapeten. Jag skulle helt klart spackla väven och måla.
 
Ska du måla vävtapeten, grunda den först med en billig varuhusfärg.;)
 
Hej,
Vi har valt att behålla en vävtapet i vår gillestuga. För att se till så att den sitter fast rejält mot underlaget (betong), och inte får för sig att krympa efter att man har tagit fram penseln, så rekommenderas en strykning med s.k. patentfärg (ex. Alcros V.I.P.). Det går åt en hel del färg, men den mättar ytan bra inför kommande strykning. Färgen luktar lite trots att den är lösningsmedelsfri, och har ganska lång torktid, så se till att ha stängt/isolerat till utrymmet ni jobbar med (om ni skall bo i huset samtidigt..)
//GoForIt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.